Rannva Skrevet 2. november 2006 #1 Skrevet 2. november 2006 Når babyer ikke skal sove på magen, er det kun fordi de ikke skal kveles i madrassen? Eller er det andre grunner også? Min lille gutt på 3 uker liker best å hsove på magen. Kan jeg la han gjøre det på dagtid når jeg ser han hele tiden? Han sovner ofte når han ligger på en matte på stuegulvet. Jeg lar ham ikke ligge på magen når han sover i vogna.
Gjest gjesta Skrevet 2. november 2006 #3 Skrevet 2. november 2006 Når du ser han hele tiden er det vel ikke noe problem. Men la han ligge på ryggen om natten da.
Rannva Skrevet 2. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 2. november 2006 Men la han ligge på ryggen om natten da. ← Ja, det er klart. Er bare på matta på gulvet han ligger på magen.
Murmelmy Skrevet 2. november 2006 #5 Skrevet 2. november 2006 (endret) Min ligger på siden om dagen og magen om natten. Vet krybbedødrisikoen, men velger det likevel fordi det er best for ham mtp magebesvær/kolikk. Side skal visstnok være like ille som mage. Endret 2. november 2006 av Murmelmy
Gjest Gjesta Skrevet 2. november 2006 #6 Skrevet 2. november 2006 i dag sa de i nyhetene at krybbedød antakelig skyldes en medfødt hjernefeil..... Min datter sov bare på magen da hun var baby, bortsett fra i vogna. Overalt ellers som hun kun på magen, ellers ville hun ikke sove
Gjest Dingo Skrevet 2. november 2006 #7 Skrevet 2. november 2006 Med tanke på krybbedød så må han ikke ligge på magen å sove uten tilsyn. Såg nettopp i nyhetene på TV2 at krybbedød-tallet i Norge har gått ned fra 140 dødsfall i året til under 20 etter at de begynte å fraråde mageleie. Saken var i nyhetene pga. ei dame i Sverige som hadde skrevet bok om søvnen til småbarn. Hun anbefalte mageleie for at barnet skulle sove gjennom hele natten. Da spørs det hva som er viktigst.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #8 Skrevet 2. november 2006 Min ligger på siden om dagen og magen om natten. Vet krybbedødrisikoen, men velger det likevel fordi det er best for ham mtp magebesvær/kolikk. ← Herregud, så bare barnet har det komfortabelt så tar du sjansen? Det hjelper ikke at kolikken er borte om barnet ikke puster om morgenen....
Gjest gjesta Skrevet 2. november 2006 #9 Skrevet 2. november 2006 Herregud, så bare barnet har det komfortabelt så tar du sjansen? Det hjelper ikke at kolikken er borte om barnet ikke puster om morgenen.... ← Er vel ingen fare så lenge mor følger med vel? Dersom barnet sover på gulvet der mor er, kan jeg rett og slett ikke se at han skal slutte å puste.
Totalya Skrevet 2. november 2006 #10 Skrevet 2. november 2006 Dersom barnet sover på magen på dagtid, er sjansen stor for at de ikke vil sove på ryggen om natta, barn er vanedyr. Derfor er det best at de sover på ryggen uansett. Dersom babyen sovner på magen på matta på dagtid, bør du snu h*n. En 3 ukers baby snur seg ikke over på magen selv, så da er det opp til foreldrene hvordan h*n legges. Og det at Anna Wahlgren nå anbefaler mageleie, er direkte farlig!
Grooo Skrevet 2. november 2006 #11 Skrevet 2. november 2006 Og når barnet blir rundt fire måneder lærer det å snu seg selv, så hvis det da liker best å sove på magen (har fått lov på dagtid tidligere) så snur det seg garantert om natten.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #12 Skrevet 2. november 2006 Er vel ingen fare så lenge mor følger med vel? Dersom barnet sover på gulvet der mor er, kan jeg rett og slett ikke se at han skal slutte å puste. ← Tror du mor følger med om natten? Les en gang til: "Min ligger på siden om dagen og magen om natten. Vet krybbedødrisikoen, men velger det likevel fordi det er best for ham mtp magebesvær/kolikk." Om dagen er det OK å sove på magen under tilsyn men om natten skal barnet sove på ryggen.
Gjest gjesta Skrevet 2. november 2006 #13 Skrevet 2. november 2006 Tror du mor følger med om natten? Les en gang til: "Min ligger på siden om dagen og magen om natten. Vet krybbedødrisikoen, men velger det likevel fordi det er best for ham mtp magebesvær/kolikk." Om dagen er det OK å sove på magen under tilsyn men om natten skal barnet sove på ryggen. ← Ja men da er vi jo enig. Hva er problemet? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #14 Skrevet 2. november 2006 Ja men da er vi jo enig. Hva er problemet? :klø: ← Problemet er at du ikke kan lese
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #15 Skrevet 3. november 2006 i dag sa de i nyhetene at krybbedød antakelig skyldes en medfødt hjernefeil..... Min datter sov bare på magen da hun var baby, bortsett fra i vogna. Overalt ellers som hun kun på magen, ellers ville hun ikke sove ← hvis du leser artiklene ser du at hjernefeilen er den bakenforliggende årsaken. den utløsende årsaken er at barnet sover på magen eller får dyna over hodet. hos et normalt barn vil hjernen reagere når den ikke får oksygen, og få barnet til å bevege seg slik at det får puste. hos et barn med hjernefeilen reagerer ikke hjernen, og barnet kveles. forskningen forklarer hvorfor færre barn dør når de ikke får sove på magen. når det gjelder mageleie på dagtid så bør det være trygt så lenge man ser barnet hele tiden og flytter det hvis det legger seg slik at det gnurer nesa og munnen nedi madrassen.
Gjest gjesta Skrevet 3. november 2006 #16 Skrevet 3. november 2006 Problemet er at du ikke kan lese ← Mhm.. Søt du er. Mulig du ikke klarte å se hva jeg svarte på før du kjente behovet for å sitere meg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå