Gå til innhold

Kerry dreit på draget

Anbefalte innlegg

Gjest Kaffomann
Skrevet

Kerry legger seg flat for kritikken og uønsket videre av Demokratene videre i valgkampen. Likevel, hadde han ikke et poeng? Militæret i USA består stort sett av halvkriminelle og de som ikke har råd eller evnet å fullføre en høyere utdanning. Det kan se ut som sannheten svir for de som støtter den kyniske rekrutteringen av stort sett, fattige unge menn og kvinner som desperat trenger å komme seg ut av fattigdommen.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/11/02/481559.html

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner meg ikke på amerikanerene som driver å stemmer på republikanerene i det hele tatt, jeg..

Men så skjønner jeg meg ikke på nordmenn som stemmer FrP heller.. og dem begynner det å bli skremmende mange av de også.. :forvirret:

Skrevet

Det var jo ikke særlig hyggelig sagt hvertfall, mange er jo stolte av karrieren sin, også soldater. Tenk om han hadde sagt at enten får man utdanning ellers så ender man opp som fabrikkarbeider. Mange ville reagert da også.

Trodde de fikk talene skrevet, men han gikk kanskje bort fra den i så fall.

Skrevet

Jeg tror nok han har rett - i vietnamkrigen var det for eksempel mange uutdannede fra minioritetsgrupper som ble innkalt til tjeneste, mens de som hadde gode nok resultater fra skolen og råd til å studere, gjerne slapp unna militæret fordi de gikk på universitetet/college.

Men enkelte sannheter gjør man kanskje lurt i å forbigå i stillhet, jeg tror ikke han vant noen stemmer på utspillet sitt.

Skrevet

Utspillet var utvilsomt veldig dårlig gjennomtenkt om det er så at demokratene ønsker å vinne over republikanerene. Men det er vel riktig slik det er sagt ovenfor at det er "de USA kan ofre" som blir sendt i krigen. Bush, med sin velstående familie, tjenestegjorde jo bare på papiret. At han har sendt så mange amerikanere i døden i midtøsten viser vel at det er hans inteligens som ikke når opp til den gjennomsnittlige amerikaner.

Gjest Kaffomann
Skrevet

Skal være enig i at det ikke var taktisk klokt sagt. På en annen side lurer jeg på hos hvem det svei mest for: De som på en kynisk måte rekrutterer folk til militæret, eller de som tjenestegjør?

Gjest Miloine
Skrevet

Ja, han dreit seg ut der uten tvil! Veldig lite gjennomtenk, ikke gjenomtenkt i det hele tatt tenker jeg!

Skrevet

At det er noe sannhet i vitsen er ikke tvil om. Fattige folk som vil komme bort fra kriminaliteten og fattigdommen har gjerne bare ett valg: militæret.

Men når han sier det som en vits, så er dumt fordi:

a. virker han belærende, rik bedreviter.

b. sier at de som er fattige/lav akademisk utdanning er dumme.

Ikke beste måten å få i gang konsruktivt arbeid.

F.eks. mange uteliggere i Norge er narkomane. Helsen deres er ikke dårlig bare på grunn av rusavhengigeten, men også dårlig stell og rengjøring. Det hadde passet dårlig at en politiker hadde tatt opp problemet med å si en vits om at uteliggere ikke klarer å vaske seg selv fordi de er så rusa. En komiker kunne nok ha kommet unna med det om h*n hadde gjort det på rett måte, men en politiker hadde absolutt ikke kunne ha gjort det.

Skrevet

Kerry driter hele tiden. Uff, for et vemmelig vesen.

Ikke rart demokratene ikke får presidenten når de hoster opp folk med så arrogant vesen som Gore og Kerry.

Hadde fru Clinton vært presidentkandidat så hadde demokratene gjort nesten rent bord.

Skrevet

Etter hva jeg har lest, var det et ledd i en forberedt spøk som var noe i nærheten av: "Study hard and be smart, or you'll end up stuck in Iraq; Just look at Bush." Hvilket jeg synes er en både passende og artig kommentar.

Men nå glemte altså Kerry punchlinen sin, så da kom det ut litt annerledes.

Uansett: Det han sa er sannheten. Men dobbeltmoralen i samfunnet tåler ikke å få sannheten om temaet lagt ut til offentlig debatt. Derfor taper Kerry stemmer på dette og anser seg nødt til å legge seg flat for å ikke tape flere stemmer på det.

Gjest Kaffomann
Skrevet
Men når han sier det som en vits, så er dumt fordi:

a. virker han belærende, rik bedreviter.

b. sier at de som er fattige/lav akademisk utdanning er dumme.

I forhold til republikanerne som føler trang til å onanere bare de hører ordet "krig", vet han i motsetning til dem hva krig egentlig er. Således er han faktisk en bedreviter.

Skrevet

Hehe, godt sagt. :)

Republikanerne virker ihvertfall ikke som om de har store moralske kvaler med å vri sannheten for å sverte sine motstandere. Det er jo interessant med tanke på ha de sier seg å mene om moral og verdier.

Skrevet

Jeg har mye respekt for Kerry (selv om han ikke representerer favorittpartiet mitt i statene), men det han sa var for drøyt.

Jeg synes ihvertfall det er forkastelig av en fremstående politiker å baksnakke soldatene i landets hær, som kjemper ganske tappert et sted langt unna.

Det virker bare demoraliserende på soldatene, og jeg tror ikke det muntrer opp de efterlatte til de falne heller.

Skrevet

Jeg forstår ikke at det kan være baksnakkelse å si den opplagte sannheten. Man er ikke dum fordi om man hopper av en utdannelse. Derimot har man gode sjanser for å havne i Irak hvis man gjør det. Hvis man gjør det og bor i USA, vel å merke.

Gjest LilSweetie
Skrevet
Kerry legger seg flat for kritikken og uønsket videre av Demokratene videre i valgkampen. Likevel, hadde han ikke et poeng? Militæret i USA består stort sett av halvkriminelle og de som ikke har råd eller evnet å fullføre en høyere utdanning. Det kan se ut som sannheten svir for de som støtter den kyniske rekrutteringen av stort sett, fattige unge menn og kvinner som desperat trenger å komme seg ut av fattigdommen.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/11/02/481559.html

Det poenget er jeg veldig enig i.

Men på den annen side var det en forferdelig ting å si, med tanke på familie som frykter for den (uutdannete) sønnens liv i Irak osv....

Gjest LilSweetie
Skrevet
I forhold til republikanerne som føler trang til å onanere bare de hører ordet "krig", vet han i motsetning til dem hva krig egentlig er. Således er han faktisk en bedreviter.

:ler: Veldig sant.

Skrevet
Jeg forstår ikke at det kan være baksnakkelse å si den opplagte sannheten. Man er ikke dum fordi om man hopper av en utdannelse. Derimot har man gode sjanser for å havne i Irak hvis man gjør det. Hvis man gjør det og bor i USA, vel å merke.

For min del blir det en prinsippsak. Når landets soldater utkjemper krig i et fremmed land snakker man ikke nedsettende om dem.

Man kan selvsagt være imot krigen, men Kerry gikk for langt.

Gjest kenneth
Skrevet
Skal være enig i at det ikke var taktisk klokt sagt. På en annen side lurer jeg på hos hvem det svei mest for: De som på en kynisk måte rekrutterer folk til militæret, eller de som tjenestegjør?

Det sved nok mest for demokratene og soldatene, og minst for republikanerne. Det er for øvrig veldig synd hvis replikken egentlig var mye bedre (som nevnt over), men at den "kom ut feil".

Apropos Vietnam: Var det ikke Paul Hardcastle (eller noe i den duren) som hadde ei låt som het "19" - som viste til de amerikanske soldatenes snittalder i 'Nam?

Skrevet
For min del blir det en prinsippsak. Når landets soldater utkjemper krig i et fremmed land snakker man ikke nedsettende om dem.

Man kan selvsagt være imot krigen, men Kerry gikk for langt.

Vel, tildels enig med deg.

Likevel påpekte han et VIKTIG poeng i at krigen der borte nesten utelukkende utkjempes av de lavere sosioøkonomiske klassen.

Skrevet
Vel, tildels enig med deg.

Likevel påpekte han et VIKTIG poeng i at krigen der borte nesten utelukkende utkjempes av de lavere sosioøkonomiske klassen.

Kan du utdype det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...