Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #1 Skrevet 2. november 2006 Det er elleve måneder siden det skjedde nå. Jeg glemmer aldri den dagen da søsteren min kom hjem og man kunne se helt tydelig at noe var alvorlig galt. Min kjære søster ble nemlig voldtatt av ekskjæresten sin. Etter det ble hun helt forandret, noe som kanskje er naturlig tatt i betraktning det hun opplevde. Den tidligere glade, utadvendte jenta ble til et skall av seg selv. Det er akkurat som om lyset gikk ut av øynene hennes. Hun sluttet helt å smile, gikk aldri ut mer og tilbrakte timesvis alene på rommet. Jeg kunne høre gjennom veggen at hun gråt omtrent hver eneste dag etterpå, men når jeg gikk for å trøste ville hun bare være alene. Hun kunne sitte i timesvis og bare stirre trist ut i lufta, men det var tydelig at hun hadde det vondt. Det var vondt for meg også å se at hun hadde det så vanskelig uten å kunne hjelpe. Familien min prøvde å få henne med til psykolog, men hun ville ikke. Hun sa hun bare ville fortsette livet sitt som ingenting hadde skjedd, men det var tydelig at det ikke fungerte. Likevel ville hun ikke ta imot hjelp. En av de få gangene vi pratet om det som skjedde fikk hun såvidt sagt at hun følte seg død innvendig, og at hun ønsket at han hadde drept henne etterpå. Deretter begynte hun å gråte igjen. Flere ganger gråt hun til hun kastet opp, og uansett hva vi gjorde for å trøste så hjalp det ikke. Det var helt fælt å se noen man er glad i ha det så vondt. For en uke siden tok hun livet sitt. Før voldtekten skjedde sa hun at selvmord var egoistisk og at hun aldri kunne gjøre noe slikt, men den endret alt. Det verste er at jeg skjønner godt hvorfor hun gjorde det - den smerten hun gjennomgikk hver eneste dag ble uutoholdelig i lengden. I selvmordsbrevet sitt skrev hun at hun var lei seg for det hun gjorde, og hun ba oss om tilgivelse. Hun sa hun var kjempeglad i oss alle sammen, men at hun ikke klarte å leve med det som skjedde lenger. Det finnes ikke tvil om at det var voldtekten som fikk henne til å ta livet sitt. Så da er spørsmålet mitt: I tilfeller som dette, burde voldtektsmannen da burde kunne bli tiltalt for drap? I praksis var det jo han som er årsaken til at hun er død - selv om han ikke drepte henne der og da endte hun jo opp død senere på grunn av det hun gjorde. Hva synes dere? Jeg vil avslutte innlegget mitt med å si følgende: Voldtekten hun ble utsatt for var ikke spesielt voldelig slik folk flest forbinder med voldtekt. Han var derimot mye større og sterkere enn henne og tvang henne til å ha sex mot hennes vilje. Hun hadde hatt sex med samme mann frivillig tidligere, og da får man naturlig nok ingen psykiske skader. Den gangen da han tvang henne mot hennes vilje ødela henne derimot helt. Til dere gutter der ute: Vær VELDIG nøye på at jenta dere prøver dere på virkelig vil ha sex. Husk at kroppsstørrelsen og det at dere er sterkere enn oss jenter kan være truende i seg selv. Å presse noen til å ha sex er VOLDTEKT, og kan ha katastrofale konsekvenser slik som i dette tilfellet. Så vær så snill: Pass på at hun har mulighet til å aktivt si ja - da slipper du å ødelegge noen for livet. Og jenter? I følge krisepsykiatri.no (tror jeg det var) utvikler over 80 % av voldtektsofre depresjon etterpå, og 50 % får posttraumatisk stresslidelse (PTSD). For å være sikker på at du vet hva du skal gjøre dersom du er i en situasjon som holder på å komme ut av kontroll vil jeg anbefale dere å ta en titt på denne linken: http://www.raringen.no/article/00216.shtml I tillegg bør dere få med dere denne artikkelen her: http://www.raringen.no/article/00218.shtml Den tar nemlig opp hvordan man kan redusere risikoen for å i det hele tatt havne i en slik situasjon i utgangspunktet. Jeg orker nemlig ikke tanken på at en eneste en av dere skal måtte gjennomgå det min søster gikk igjennom! Så vær forsiktig der ute... Det er sant som det sies: Selvmord fjerner ikke smerten, det bare bringer den videre...
Gjest niomi Skrevet 2. november 2006 #3 Skrevet 2. november 2006 Men man kan ikke legge skylden for selvmord på andre enn den som utfører det... Voldtektsmannen er fortsatt en ussel voldtektsmann, men ingen morder... Akkurat som mobbere ikke blir til mordere fordi mobbeofferet tar livet av seg. Jeg er selv tidligere mobbeoffer, og har vært inne på tanken, men har heldigvis hatt et sterkt støtteapparat og fått profesjonell hjelp til å bearbeide sårene.
Gjest gjesta Skrevet 2. november 2006 #4 Skrevet 2. november 2006 Jeg vil ikke si at han er en drapsmann, "bare" en voldtektsmann. Men det er mer enn ille nok, og straffen for voldtekt burde absolutt være strengere enn den er nå. Mannen ødela faktisk et annet menneskes liv, selv om han ikke drepte henne.
Jane How Skrevet 2. november 2006 #5 Skrevet 2. november 2006 Nei fordi sånne årsakssammenhenger blir nesten umulig å bevise, selv om de faktisk er der. For en person som var feks mer innesluttet før voldtekten enn din søster, ville man ikke kunne vite om voldtekten var utløsende årsak for noe som lå der inne fra før eller om den var selve grunnen. Eller om det var andre tilleggsgrunner, for dårlig hjelpeapparat etc. Men straffene for selve voldtekten burde økes. Det er vel allerede slik at man får skjerpet straff om offeret har hatt store problemer i ettertid (hvertfall står det slik i aviser av og til), det kan jo på en måte sammenlignes med selvmord (ulike reaksjonsmåter). Jeg syns straffene skulle vært høyere uansett hvordan offeret måtte reagere. Om din søster fortsatt hadde levd, hadde kanskje livet føltes som døden for henne... og da hadde det vært like ille for henne, selv om det hadde føltes bedre for familien. Om du forstår hva jeg mener. Håper det går greit med deg tross alt. Det er bra du forstår henne, kanskje det gjør det lettere i lengden.
Eve Luna Skrevet 2. november 2006 #6 Skrevet 2. november 2006 Takk for linkene. Jeg har lest artiklene og må se at det er har åpnet litt øynene mine. Jeg har aldri blitt overfalt eller opplevd vold eller voldtekt, men artiklene viser hvor lett det kan skje hvis du er uoppmerksom. Nå vet jeg hvilke forholdsreglene jeg skal bruke ute på byen og på fester.
Gjest Huldali Skrevet 2. november 2006 #8 Skrevet 2. november 2006 Det var virkelig trist å lese dette. Har lest et sted at de fleste voldtekter begås av en man kjenner og at de fleste ikke blir banket til døde. Noen fryser av skrekk og klarer ikke å forsvare seg med fysisk kamp, andre blir kanskje psykisk tvunget. Jeg mener at denne voldtektsmannen er skyld i din søsters død, uten tvil, men han ikke dømmes for drap. Jeg kan bare håpe at han får en strengere straff. Jeg syns straffen voldtektsmenn her i Norge er alt for lav, et liv kan bli helt ødelagt etter en voldtekt og fordi om man kanskje kommer over voldtekten til en viss grad, er det alltid noe som vil henge med videre i livet.
Gjest Eir Skrevet 2. november 2006 #9 Skrevet 2. november 2006 Nei fordi sånne årsakssammenhenger blir nesten umulig å bevise, selv om de faktisk er der. ← Jeg mener at dersom årsakssammenhengene er der, så er han medvirkende til drap, moralsk sett. At dette er umulig å dokumentere juridisk i feks en rettsak er en helt annen sak.
Mookie Skrevet 2. november 2006 #10 Skrevet 2. november 2006 Utrolig trist, alt som har hendt deg og din familie Håper dere klarer dere, og tar vare på hverandre i den tunge tiden. Stor klem fra meg, tenker på dere
Gjest Frk Åberg Skrevet 2. november 2006 #11 Skrevet 2. november 2006 Huff, dette var trist å lese. Det må være utrolig tungt for deg og familien din. Men jeg må si jeg syns at han ikke bør dømmes som en drapsmann. Selv om han var en utløsende årsak til at hun ble deprimert og tok livet sitt, så var ikke hans intensjon å drepe henne.
Gjest lurven Skrevet 2. november 2006 #13 Skrevet 2. november 2006 synes voldtekt burde ha like lang strafferamme som drap jeg
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #14 Skrevet 3. november 2006 Oj, dette var jo kjempebra linker. Skal maile dem til alle jeg kjenner - dette bør jo alle jenter kunne på rams! :D Ønsker deg og din familie lykke til videre.
Donpedro Skrevet 3. november 2006 #15 Skrevet 3. november 2006 synes voldtekt burde ha like lang strafferamme som drap jeg ← Det har det også.
Gjest Gjest_Pus_* Skrevet 4. november 2006 #16 Skrevet 4. november 2006 Veldig trist historie. Men det gjør ham likevel ikke til drapsmann. Det kan jo ha vært flere årsaker til at hun valgte å ta sitt eget liv og det kan jo aldri bevises heller. Ikke for å være slem, men hun ville jo heller ikke ta imot hjelp ... Hvorfor er det vel ingen som vet så det skal jeg ikke spekulere i. Men hadde hun tatt imot hjelp er det jo mulig at hun kunne fått det bedre og lært seg å leve med det. Jeg er enig i at voldtekt straffes alt for lavt!
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #17 Skrevet 4. november 2006 Alle her sier at voldtekt straffes altfor mildt. Men hva er egentlig strafferammene for voldtekt? Noen som vet? Og hva er gjennomsnittslengden på straffen for de som dømmes? Forøvrig vil jeg gi en stor til deg, det er ikke lett å være pårørende til noen som har det så vondt, man føler seg ofte veldig hjelpesløs.
Gjest Sumiko Skrevet 4. november 2006 #18 Skrevet 4. november 2006 Fryktelig trist historie, dette her. Voldtekt er et grusomt overgrep som ødelegger liv, men nei, jeg syns ikke voldtektsmannen kan dømmes for drap, at din søster tok selvmord i ettertid var hennes eget valg, selv om voldtekten var en medvirkende årsak. Vi vet ikke om det også fantes andre grunner til at hun valgte å ta livet sitt. Hun valgte ikke å bli voldtatt, men hun kunne valgt å ta imot hjelp for å få det bedre, slik hadde hun kanskje sett at livet kan gå videre også selv om man har blitt voldtatt. Slikt er vanskelig og kanskje umulig å leve med uten å ta imot hjelp. Forferdelig situasjon både for de som blir utsatt for overgrepene og de som sitter igjen etterpå når noen begår selvmord.
talin Skrevet 4. november 2006 #19 Skrevet 4. november 2006 Alle her sier at voldtekt straffes altfor mildt. Men hva er egentlig strafferammene for voldtekt? Noen som vet? Og hva er gjennomsnittslengden på straffen for de som dømmes? Lovdata.no er den beste kilden for lover. Strafferammen
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #20 Skrevet 4. november 2006 Takk for svar alle sammen. Har blitt vanskelig for hele familien dette, og i våres øyne er det i allefall ikke tvil om at han drepte henne, om ikke annet indirekte. Det er jo mange voldtektsofre som tar livet sitt dessverre, så er så dumt at gjerningsmannen slipper helt unna... Hun klarte ikke ta imot hjelp ettersom hun ble fysisk dårlig bare av å prøve å prate om det med meg (hun kasta jo opp av å måtte fortelle, klarte ikke slutte å gråte og hele pakka). Antar det kanskje var for "ferskt" til at hun klarte det. Hun sa at hvis hun prata om det så var det som det hele skjedde på nytt igjen, og det klarte hun ikke å takle. Hun skrev jo i selvmordsbrevet sitt at det var kun voldtekten som var årsaken og at hun ellers hadde hatt et flott liv, så å bevise årsakssammenheng burde jo la seg gjøre... Hvis noen havner i samme situasjon: Å prøve å gå videre som om ingenting har skjedd hjelper IKKE på noe så alvorlig og traumatisk som voldtekt. Det må prates om, gang og gang igjen, helt til det ikke gjør vondt å prate om det lenger. Det er vanskelig å komme dit, men mulig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå