Gå til innhold

Bedøk I eksamen - formler og kalkulator

Anbefalte innlegg

Gjest BI-student
Skrevet

Skal ha denne eksamenen 12. desember og prøver nå å finne ut hva slags kalkulator som man får lov til å ha og hva man evt får lov til å legge inn på den. Får litt blandet tilbakemelding fra foreleserene mine. Den ene sa programmerbar og den andre sa avansert kalkulator. Har en Texas ti84 som man skal kunne skrive inn alle formler på i forkant.

Noen som vet hvilke modeller som er lov?

Og dersom man får legge inn formlene på forhånd - noen som har tips til hvordan man enklest og mest effektivt kan gjøre dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk første året på BI ifjor, og vi kunne ha med grafiske kalkulatorer, feks TI-84. Da fu kjøpte kalkulatoren fikk du med en cd med et program som kan overføre programfiler til kalkulatoren. Dvs at du kan skrive formlene med ord på PCen, og lese dem av på kalkulatoren. Dette tar mye mindre tid enn å knote på kalkulatoren. Filene får du fram ved å trykke på prgm. Hvis du ikke har cden, så kan du laste ned programmet fra hjemmesiden til texas.

Nå skal det sies at jeg ikke fikk bruk for formlene på eksamen. Man bør kunne stoffet såpass godt, at man kan alle formlene utenat pga den grunnleggende forståelsen. Bedøk er det mest elementære på BI, og man treffer på begreper herfra senere, så da gjølder det å ha fått en forståelse.

Skrevet

Men så må jeg legge til at du må sjekke med skolen om det ev har kommet noen endringer i eksamensreglementet. Hjelper ikke hvis du ev blir tatt i juks for å ha tatt med for avansert kalkulator at du henviser til en anonym på en forumside sa det var ok. Gå og hør med fagansvarlig eller på studieadm.

Skrevet

Da jeg tok bedøk brukte jeg ikke kalkulatoren en eneste gang..hehe. Det var mest skriving :/ Men ikke hør på meg, jeg leste bare 6 timer dagen før eksamen ;)

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Det står følgende i kursbeskrivelsen (link):

Hjelpemidler til eksamen

Avansert kalkulator.

Men under eksamensinformasjon står det følgende (link):

Avansert kalkulator (programmerbar kalkulator/finanskalkulator)

Kan forhåndsprogrammeres. Enheten skal ikke ha skriveenhet, eller ha mulighet for trådløs kommunikasjon. Den skal heller ikke kunne utføre operasjoner med symboler. Kalkulatoren skal være batteridrevet og ikke avgi støy. Bruksanvisning kan kun benyttes i eksamener hvor "alle hjelpemidler" er tillatt. Når "avansert kalkulator" er tillatt er det kun lov å medbringe én -1- avansert kalkulator til eksamen. I tillegg kan medbringes èn enkel kalkulator.

Da lurer jeg på om vet om vi kan ha med kalkulatoren som heter Texas TI-83? Det er slik at jeg kan programmere inn formler der, men det vet jeg ikke hvordan jeg gjør, men jeg kan også skrive hva som helst som tekst slik at jeg kan skrive inn formlene der - men er dette den skriveenheten som ikke er lov å ha?

Med andre ord: Hva vil det si at en kalkulator har skriveenhet????

Linkene har blitt endret på da de var for lange.

Veslejenta - moderator

Endret av Veslejenta
Skrevet

Det er lov å bruke programmerbar kalkulator og å legge inn formler.

Jeg tok denne eksamenen i vår, og la inn:

Totalkapitalrentabilitet

Egenkapitalrentabilitet

Brekkstangformel

Soliditet

Arbeidskapital

Likviditetsgrad 1 og 2

Sikkerhetsmargin

Sikkerhetsgrad

Nullpunkt

Husker ikke nøyaktig hva jeg fikk bruk for; likviditetsgradene ihvertfall, og brekkstang.

Jeg har HP-kalkulator, så jeg kan ikke hjelpe deg med praktisk fremgangsmåte, men du har vel en bruksanvisning?

Skrevet
Med andre ord: Hva vil det si at en kalkulator har skriveenhet????

At man kan skrive ut ting på papir, tror jeg.

Min Hp17bII+ er ihvertfall lovlig - det var den læreren min anbefalte meg å kjøpe. Og der kan jeg legge inn formler som tekst.

Skrevet

Bare et lite tips.

Sørg for at du har med ekstra batterier til kalkulatoren.

Jeg opplevde nemlig at min kalkulator sa takk for seg 10 minutter etter at eksamen startet. Heldigvis så fikk jeg låne en av administrasjonen.

Skrevet

Ja, har en bruksanvisning et eller annet sted - aner ikke hvor ;) Dessuten er det lettere å bare skrive inn formelene som ren tekst, og ikke programmere de inn - men er det lov da? Da kan jeg jo skrive andre ting jeg må huske der også, og det blir vel juks? Derfor jeg trodde skriveenhet var at man kunnne skrive "fri" tekst.

Å printe ting fra kalkulatoren visste jeg ikke var mulig engang, så håper at skriveenhet er det da.. :)

Persille: Ja, jeg hadde tenkt å ha med meg to kalkulatorer, men var visst bare lov til å ha med seg en avansert, så jeg byttet batteriene idag slik at de holder leeenge - men takk for tips! :)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Da jeg hadde økonomieksamen fikk vi lov å bruke grafisk kalkulator. Jeg hadde skrevet alle formlene med blyant på det svarte dekselet, slik at det bare vistes i et spesielt lys :ler:

Fikk selvsagt ikke bruk for det, fikk kun rene tekstoppgaver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...