Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvert år virker det som om det er flere og flere som sender ut julebrev, med det mener jeg et dataskrevet, ganske langt brev om hva den aktuelle familien har gjort i løpet av året. Jeg synes dette er litt merkelig og vet ikke om jeg klarer å venne meg til det. Virker liksom litt unorsk å ramse opp hele familiens bragder i løpet av året. Takke meg til koselige, personlige, gode, gammeldagse julekort!

Hva synes du?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ingrid78
Skrevet

jeg synes det er koselig jeg. Spesielt når det er fra noen jeg ikke har så mye kontakt med til vanlig. Litt koselig å se hva som har skjedd med mennesker jeg kjenner det siste året.

Skrevet

Jeg synes det er kjempebra!!

For det første føles det mer personlig enn "God jul og godt nytt år". For det andre gjør det at jeg greier å følge med på hvor venner og bekjente til en hver tid jobber, og hvor mange barn de har, hva slags kjønn de har og hva de heter. Kort sagt gir det meg muligheten til å vite noe om folk jeg faktisk bryr meg om, men som jeg ikke ser så ofte som jeg gjerne vil.

Så jeg sier JA til julebrev.

Gjest Kanelia
Skrevet

Jeg er ingen fan av julebrev. Takke meg til gammeldagse julekort... ;)

Skrevet

Jeg vil mye heller motta et julekort, men det har nok mest med tradisjon å gjøre. Dessuten synes jeg ikke julen er tiden å skryte av ens egen prestasjon gjennom hele året. Synes også det er kosligere med håndskrevet.

Skrevet

Jeg synes det er hyggelig, jeg!

Er vel ikke skryt å fortelle om barnas skole, jobb, sommerferien og dagliglivet. Verre dersom det bare handler om den nye bilen og de luksuriøses ferieturene, det kan jeg stå over.

Skrevet
Hvert år virker det som om det er flere og flere som sender ut julebrev, med det mener jeg et dataskrevet, ganske langt brev om hva den aktuelle familien har gjort i løpet av året. Jeg synes dette er litt merkelig og vet ikke om jeg klarer å venne meg til det. Virker liksom litt unorsk å ramse opp hele familiens bragder i løpet av året. Takke meg til koselige, personlige, gode, gammeldagse julekort!

Hva synes du?

jeg er litt enig. Hadde det vært håndskrevet personlig til hver og en så... Men det er noe med den masseproduseringen som ikke tiltaler meg. Men jeg har aldri skrevet bare god jul og godt nyttår på mine julekort heller da

Gjest Dallandra
Skrevet

Før sendte jeg tettskrevne julekort. Etter at jeg fikk barn gikk jeg over til God Jul og Godt Nytt År-kort, gjerne med bilde av barna til de aller fleste, mens noen utvalgte får et mer tettskrevet et.

Når det gjelder de lange julebrevene som er oppkopiert i 30 eksemplarer så må jeg innrømme at jeg har ikke helt sansen for dem... (Men det er kanskje fordi de tar seg så dårlig ut i julekortbåndet mitt...)

Skrevet
Er vel ikke skryt å fortelle om barnas skole, jobb, sommerferien og dagliglivet. Verre dersom det bare handler om den nye bilen og de luksuriøses ferieturene, det kan jeg stå over.

Hvorfor er det verre å fortelle om ferieturer enn om hvor flinke avkommet er på skolen, bare for å ta et eksempel? :klø: Og hvor går grensen mellom hva som er en akseptabel sommerferie å fortelle om og en luksuriøs ferie, som man altså ikke bør nevne? Det må da komme an på hva den enkelte er interessert i. Vi har ikke barn, men har reist en del de siste årene, så skulle vi ha skrevet julebrev ville nettopp ferier ha vært en del av innholdet. Og for den saks skyld er jeg mer interessert i å høre om andres ferier enn om ungene deres, som (med unntak for de aller nærmeste) interesserer meg fint lite.

Jeg skriver hverken julekort eller julebrev; de jeg bryr meg om treffer jeg eller snakker med på telefon i julen, så for mitt vedkommende er rett og slett denslags bortkastet tid. Likevel får vi, merkelig nok ;) , noen kort og brev til jul. Når det gjelder forskjellen på julebrev og julekort, så foretrekker jeg absolutt et håndskrevet julekort med "God jul og godt nyttår" foran et masseprodusert brev på 10 sider.

Skrevet
:pirat: Noko så upersonleg som dei masseproduserte oppkoperte databreva der dei ofte ikkje orkar setta signaturen sin på eingong?? Dei kan nesten spara seg....
Gjest Bellatrix
Skrevet

Hva synes du?

Det kommer helt an på hvem det er fra og hva som står i de. Hadde noen venninner(som jeg også hadde mye kontakt med) som skrev om absolutt alt de hadde gjort, alt fra å henge opp et bilde på veggen til å gå på kino, det ble bare teit. De sluttet med det fort og skjønte nok det selv. Er det folk man har litt kontakt med og som skriver om de viktigste hendelsene kan det bare være koselig.

Gjest graceland
Skrevet

Jeg synes oppmerksomheter angående julen er koselig uansett hva det er. Blir for dumt å "ikke like" noe man får...

Gjest Alf Kaida
Skrevet

Noen julebrev er rene åpenbaringer, både i skrivekunst og annen kunst. Andre julebrev er ganske trivielle greier, men likevel bedre enn de gamle kortene med "god jul og godt nyttår, håper vi sees i det nye året, med vennlig hilsen" og tilsvarende kortfattet blablabla.

Jeg er tilhenger av julebrev, og vi praktiserer det selv. Selvsagt med en håndskrevet hilsen til hver av mottakerne i tillegg, de siste årene ispedd bilde av verdens peneste unge®.

Dog: Mest respons fikk vi det året vi sendte julebrev vedlagt kort der samboeren min og jeg var avbildet nakne (dog liggende på magen, for å unngå de verste og minste pinlighetene) på et reinsdyrskinn. I mangel av barn måtte vi jo finne på noe barnslig.

• Liker 1
Gjest Gjest_Margrete_*
Skrevet

Pleier å få et par julebrev til jul. Det er koselig fordi det er mennesker som vi ønsker å ha god kontakt med ikke klarer å følge opp. Det er altså ikke bevisst nedprioritering, men tida strekker bare ikke til. Det er greit å lese det vi ville snakket om hvis vi hadde møttes. Jeg synes det er en fin gest fra de som sender julebrev, hvis man ellers bare ses en gang i året. Vil ikke miste kontakten helt fordi noen perioder i livet er travlere enn andre.

I år har jeg tenkt å sende julebrev fra oss av to årsaker. For det første har det skjedd mye i vår familie de siste par årene. Dernest har vi reist mye mindre enn før og dermed hatt lite kontakt med familie og venner som bor andre steder . Tviler på at det blir en tradisjon, men det blir et supplement akkurat dette året.

Skrevet

Nå sender jeg ikke julekort/brev selv, og får heller ikke så mange. Har på følelsen at tradisjonen driver og dør ut for folk under 30. Men jeg har selvsagt lest en del fra venner og familie av mine foreldre. Noen av dem er ganske godt skrevet, men jeg synes det er lite personlig da, hvis det ikke er skrevet med en personlig hilsen i tillegg. Men mange av dem er ALTFOR lange, og en del er veldig opptatt av å skryte av hvor vellykkede barn de har. Bortsett fra det kan det jo være fint å få en oppdatering på hva folk driver med.

Skrevet

Julebrev, ja. Foreldrene mine faar et par a la: "Kjaere xx og xxx, dette har vaert nok et begivenhetsrikt og spennende aar for oss. Vaar kjaere datter Marie ble ferdig jurist med hoeyeste karakter i mai, hennes mann, Aslak, fikk en toppjobb i UD og naa er de i ferd med aa bygge hus, som skal ha tre etasjer og svoemmebasseng. Vi er saa stolte av dem. Vaar soenn Sigve og hans kjaere fru Ragnhild har ogsaa hatt et flott aar. I august kom deres lille Konstanse til verden, og det lille prinsessebarnet er allerede en stor glede for sine besteforeldre. Jeg og Ole har endelig kjoept oss hus paa Rivieraen og i hoest har vi tilbragt solrike og late dager i villaen vaar som har nydelig utsikt over havet. Ole har foroevrig ogsaa loept tre maraton i aar, ikke verst for en 65-aaring." Saann gaar det over to-tre sider, og det er like morsomt hver gang! :ler: Saa jeg sier et helhjertet JA til julebrev (eller burde de hete skrytebrev? ;) )

• Liker 1
Skrevet

Jøss, jeg blir faktisk litt sjokkert over hvor utakknemlige enkelte er her jeg.

At folk faktisk greier å se noe negativt i å få en julehilsen synes jeg er helt utrolig!!

Jeg synes det er helt fantastisk at folk, som jo generelt sett har det travelt nok før jul, tar seg tid til å sende ut en hilsen til mennesker de bryr seg om. Det tar tid, krefter og koster penger. Og faktisk så tviler jeg på at de fleste gjør det for å "spre skrytet sitt mest mulig".

Ingen som synes det er litt "Scrooge" å klage på at julehilsenen man får er for lang/for kjedelig/står for mye om barna/ er for vellykket/er masseprodusert/ikke har personlig signatur under o.s.v?!!

Jeg synes det høres helt parodisk utakknemlig ut!! Har man så få problemer i verden at man begynner å irritere seg over julehilsenenen man får, skal man vel strengt tatt være ganske takknemlig.

Det er ingenting i veien for at man kaster julebrevene i søpla uten å lese dem, om man synes de er så irriterende.

Skrevet

Jeg blir ikke irritert over dem, tvert i mot bringer de mye god underholdning! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...