Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanskelig å få seg jobb i Norge hvis du ikke kan snakke norsk? Jeg har fått meg kjæreste som er fra England, og vi har nå veldig lyst at han skal komme hit, slik at i kan være sammen. Han kan SVÆRT lite norsk! Er det da veldig vanskelig for han å få seg jobb her? Noen som har noen ideer om hva han kan gjøre? For jeg har ikke råd til å betale alt for begge to. Jeg er i full jobb, og har ganske bra betalt, men...

Noen tips? Tar også gjerne i mot tips i forhold til det å flytte fra England til Norge...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er han ingeniør eller lignende, er det ikke noe problem, da arbeidsspråket i ingeniørbedrifter ofte er engelsk. Ellers kan han vel få jobb som rengjører, men da må han ha et visst minimum av kunnskaper både skriftlig og muntlig. Samme krav stilles til sjåfører av kollektivtransport, ihvertfall her i Oslo.

Ellers vet jeg sannelig ikke, gitt...

Skrevet

Kanskje han kan vaske gulver og bygninger, eller lagerarbeid? Der trenger en ikke å snakke så mye :)

Eller håndtverker/på anlegg/frisør/lærling/vaktmester/bygg? :)

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Siden engelsk er et språk de fleste forstår her i Norge kan jeg tenke meg det er lettere for han å skaffe seg jobb enn om han var fransk f.eks.

Hva kan han da? Har han noe utdanning? Hvis ikke, har han noen hobbier/egenskaper som han kan assistere/undervise i? Tenker f.eks at instruktørene jeg har hatt i f.eks. rideskole, ballettskole, sirkus/turn, skiskole, ol ofte har vært utenlandske uten at det er et så stort problem.

Skrevet

Hei!

Det kommer helt ann på bedriften og hva de setter vekt på! Jeg jobber nå i ett firma hvor JEG var den eneste norske i min avdeling av firmaet, flere av sjefene snakker ikke norsk ELLER engelsk og JA dette er ett yrke hvor man møter kunder hver eneste dag. Nå har jeg begynt i en annen avdeling hvor det faktisk er enda mere kunder men de ansetter fortsatt mennesker som ikke snakker engelsk eller norsk, men satser på behjelpelighet fra andre medarbeidere og "learning by doing".

Sp jeg vil råde deg til å sjekke litt, eventuelt om du er i en butikk og det er noen som ikke snakker norsk men som likevel har jobb "noter deg det bak øret" :)

xx

Skrevet

Haner sykepleier, men vil ikke kunne jobbe som det før han har lært seg språket godt! Spesielt på grunn av det med medisiner og slikt, og mange eldre i norge er jo ikke spesielt gode i engelsk...

uff, begynner å tro at dette kan bli vanskelig!

Skrevet

Det er sikkert mange jobber han kan få siden han prater engelsk :) Det er bare å være litt kreative når dere skal finne steder å søke.

Skrevet
Er det vanskelig å få seg jobb i Norge hvis du ikke kan snakke norsk? Jeg har fått meg kjæreste som er fra England, og vi har nå veldig lyst at han skal komme hit, slik at i kan være sammen. Han kan SVÆRT lite norsk! Er det da veldig vanskelig for han å få seg jobb her? Noen som har noen ideer om hva han kan gjøre? For jeg har ikke råd til å betale alt for begge to. Jeg er i full jobb, og har ganske bra betalt, men...

Noen tips? Tar også gjerne i mot tips i forhold til det å flytte fra England til Norge...

ja du kan bare se på innvandrene vordan de har det. Minste krav er at du behersker Norsk både skriftlig og muntlig. kan jo ikke forvente at alle andre skal bruke engelsk?

Skrevet

Hva med å begynne som avisbud mens han f.eks går på norskkurs. Å kjøre/gå med aviser tar noen få timer hver dag, og han har da god tid til å lære seg språket og få seg en bedre jobb etterhvert.

Skrevet
Haner sykepleier, men vil ikke kunne jobbe som det før han har lært seg språket godt! Spesielt på grunn av det med medisiner og slikt, og mange eldre i norge er jo ikke spesielt gode i engelsk...

uff, begynner å tro at dette kan bli vanskelig!

Jeg har flere venninder som har importert kjærester, og de har gjerne overraskende små problemer med å lære norsken. Jeg vil faktisk tro at om han får norskkurs, og du og venner av deg jobber bevist med å snakke norsk til han så vil han lære språket fort. Innen et halvt år vil han kunne være god nok, gjerne også raskere. Jeg har sett ei lære seg norsk på tr mnd, og utgangspungtet hennes var spansk og engelsk. (hun var jo superrask da, et halv år er mer realistisk)

Det vil si at målet for jobb må være:

-møter noen han må/kan snakke norsk med

-få betalt

-ha noe å gjøre på

Jeg kom til å tenke på om han ikke kunne jobbe som "slave" på sykehus eller andre institusjoner hvor det jobber sykepeleiere? portør feks? Der møter han faget og lærer fagnorsk lettere også.

Sats mest mulig på å lære norsk fort, og mindre på å tjene penger. Avisbud var ikke dumt faktisk, men han møter jo ingen.

Jeg tror han kan gjøre det meste av jobber, meld han inn i noen vikarbyrå feks, men bedre å finne fast jobb, for der kan han få kolegaer som innvisterer i å lære han norsk. Jeg har vel møtt engelsktalende hos frisør (ryddegutt), klesbutikk, sekretær/sentralbord, pakke/sjauejobber (mange butikker har et lager med egene lagermedarbeidere), lærer, lærer på internasjonal skole og barnehage,

sikkert flere muligheter, men noe problem nekter jeg å tro at det skal bli

Skrevet

Vet om en fra australia som fikk jobb på pub uten at han kunne særlig norsk. Han skjønte vel etterhvert en del også da. Men dersom det er irishpub i byen du bor i, så er det ikke uvanlig at de ansatte der snakker engelsk.

Skrevet

Da jeg jobbet på SFO hadde vi stadig utlendinger på utplassering for å lære seg norsk. De kunne svært lite da de begynte, men lærte veldig fort. Kunne det vært noe? Vi hadde faktisk en mann som var i samme situasjon som dere - han var engelsk og hadde flyttet hit pga. norsk kjæreste. Kunne ikke et ord norsk da han kom hit, men begynte på SFO og lærte seg språket i løpet av noen måneder.

Skrevet

På jobben till søstern, sykehjem, utlyste de stillinger i høst der det stod "norsk-kunnskap ikke viktig". Men det var assistentstillinger da.

Skrevet
ja du kan bare se på innvandrene vordan de har det. Minste krav er at du behersker Norsk både skriftlig og muntlig. kan jo ikke forvente at alle andre skal bruke engelsk?

Det avhenger jo helt av hvilken jobb man har. Er ikke alle jobber man trenger å prate så mye med folk.

Skrevet
På jobben till søstern, sykehjem, utlyste de stillinger i høst der det stod "norsk-kunnskap ikke viktig". Men det var assistentstillinger da.

Hvor var dette? Dette er jo noe han kunne gjort. Syns dette var veldig rart da... Er det et sykehjem uten norske pasienter?

Skrevet

hva med håndverker?

se på alle polakkene som kommer,de kan jo ikke engelsk en gang,er behov for folk i den bransjen også så er nok ikke noe problem å få seg jobb som det

man må ikke ha utdannelse for å jobbe som håndverker,men da blir man mer hjelpearbeider

Skrevet
Jeg har flere venninder som har importert kjærester, og de har gjerne overraskende små problemer med å lære norsken. Jeg vil faktisk tro at om han får norskkurs, og du og venner av deg jobber bevist med å snakke norsk til han så vil han lære språket fort. Innen et halvt år vil han kunne være god nok, gjerne også raskere. Jeg har sett ei lære seg norsk på tr mnd, og utgangspungtet hennes var spansk og engelsk. (hun var jo superrask da, et halv år er mer realistisk)

Det vil si at målet for jobb må være:

-møter noen han må/kan snakke norsk med

-få betalt

-ha noe å gjøre på

Jeg kom til å tenke på om han ikke kunne jobbe som "slave" på sykehus eller andre institusjoner hvor det jobber sykepeleiere? portør feks? Der møter han faget og lærer fagnorsk lettere også.

Sats mest mulig på å lære norsk fort, og mindre på å tjene penger. Avisbud var ikke dumt faktisk, men han møter jo ingen.

Jeg tror han kan gjøre det meste av jobber, meld han inn i noen vikarbyrå feks, men bedre å finne fast jobb, for der kan han få kolegaer som innvisterer i å lære han norsk. Jeg har vel møtt engelsktalende hos frisør (ryddegutt), klesbutikk, sekretær/sentralbord, pakke/sjauejobber (mange butikker har et lager med egene lagermedarbeidere), lærer, lærer på internasjonal skole og barnehage,

sikkert flere muligheter, men noe problem nekter jeg å tro at det skal bli

Jeg er enig at det ikke burde være noe problem å lære seg norsk. Men jeg kjenner flere fra engelsktalende land som aldri har lært seg norsk ordentlig. Problemet er at alle nordmenn er så glade i å snakkke engelsk at de slår over på engelsk med en gang de møter en engelsktalende. Så når han er fra england er det ekstra viktig å stå på for å lære seg språket.

Noen alternativer:

-avisbud, postbud

-jobbe på kjøkken

-jobbe på pub er ikke noe problem, restaurant kan også være aktuelt

-renhold

Skrevet
Hvor var dette? Dette er jo noe han kunne gjort. Syns dette var veldig rart da... Er det et sykehjem uten norske pasienter?

Oslo....

Skrevet

Dersom han er sykepleier skulle det ikke være umulig å få jobb som det, siden det er noe det er mangel på mange steder. På små steder har jeg ofte opplevd å kommer til leger/sykepleiere som snakker dårlig norsk, som får jobben fordi det er mangel på folk, og de er villige til å lære seg språket.

Ellers er det flere gode forslag her, som feks håndtlanger i håndverkerfirma, praktisk hjelpemann i ulike firmaer osv. Det viktigste er at han vil møte mennesker, som også er villige til å strekke seg litt for at en skal forstå hverandre, så han får en sjanse til å lære språket, og da hjelper det lite å tusle rundt alene og levere aviser eller vaske gulv.

NAV tilbyr også norskkurs for utlendinger de fleste steder, dette er også noe man kan få individstønad for å gå på, dvs en liten utbetaling på størrelse med sosialstønad. Blir han med på ett slikt kurs først, og er villig til å lære, kan han fort ha gode nok kunnskaper til å stille likt med nordmenn når det gjelder jobb.

Det største problemet for en som snakker engelsk vil antagelig være at de fleste nordmenn snakker språket hans, og vil snakke engelsk til han, så han får mindre språktrening enn andre utlendinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...