Gå til innhold

Kan tykke mennesker dø av sult?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en heftig diskusjon med broren min. Vi var begge ganske sikre i vår sak. Men jeg ville høre med dere.

Min bror hevder at tykke mennesker kan bare slutte å spise og så vil de bli tynne, altså hvis de klarer å tenke seg bort fra sultfølelsen.

Jeg mener at uansett hvor tykk du er så må du spise hver dag for å overleve. Jeg tror det er en grense på 3 uker uten mat at en menneske kan klare seg i ekstreme situasjoner (rett meg hvis jeg tar feil.)

For han mener at i en krisesituasjon som i Alive filmen hvor mennesker blir sittende fast på fjellet uten tilgang til mat så vil de tykke klare seg best. Og at de vil ikke dø før all fettet er brukt opp.

Jeg mener at de tykke muligens vil klare seg noe lengre enn tynnere personer for de har en del fet som kan omdannes til energi. Men jeg mener at de vil fortsatt dø som tykke personer hvis de ikke spiser noe på mange dager.

Hva mener dere?

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg tror som din bror. Så lenge man får nok væske. Men det er en elendig måte å slanke seg på, for musklene blir borte også, og antagelig får man et forstyrret forhold til mat resten av livet.

Skrevet

Jeg også tror som broren din, men at det ikke holder i lengden. Tror det er slik at har du mye fett rundt organene tar kroppen av det før den begynner på de indre organenen, mens med en slankere person, tar kroppen av de indre organene.

Skrevet

Jeg tror også mer på broren din.

Skrevet

enig med TS... tror jeg

slik som jeg ser det så trenger mennesker mer en bare fett for å fungere og fettet på kroppen inneholder ikke det vi trenger av vitaminer og mineraler.

dvs.. en fet person ville muligens holdt ut lenger men jeg tror h*n hadde dødd før fettet var borte pga mangelsykdommer som ville ført til bevistløshet/koma og deretter død.

Skrevet

Ren synsing fra min side: Men dersom det ikke fantes fordeler ved å bli fet, ville vi vel heller ikke legge på oss? Vi legger jo på oss for å spare opp energi til hardere tider (bortsett fra at hardere tider sjelden kommer for oss i Vesten...), og da må det jo gå an at denne energien forbrukes, hvis ikke er det jo nytteløst. Som om å ha en million i banken som man ikke får ut ;)

Skrevet
enig med TS... tror jeg

slik som jeg ser det så trenger mennesker mer en bare fett for å fungere og fettet på kroppen inneholder ikke det vi trenger av vitaminer og mineraler.

dvs.. en fet person ville muligens holdt ut lenger men jeg tror h*n hadde dødd før fettet var borte pga mangelsykdommer som ville ført til bevistløshet/koma og deretter død.

Ja, det er klart, mangelsykdommer vil du uansett få. Men du vil jo tære på fettet og overleve en stund.

Skrevet
Ren synsing fra min side: Men dersom det ikke fantes fordeler ved å bli fet, ville vi vel heller ikke legge på oss? Vi legger jo på oss for å spare opp energi til hardere tider (bortsett fra at hardere tider sjelden kommer for oss i Vesten...), og da må det jo gå an at denne energien forbrukes, hvis ikke er det jo nytteløst. Som om å ha en million i banken som man ikke får ut ;)

he he, joa... er enig i det :ler:

men tviler på at en person som er si 40 kg overvektig klarer å forbrenne de 40 kiloene med fett før mangelsykdommene setter inn.

• Nyttig 1
Skrevet

Kan hende, men det tykke mennesket vil nok klare seg lenger enn 3 uker, som TS tror.

• Liker 1
Skrevet

De tykke må ha flere pizza Grandiosaer enn de slanke, for at de skal kunne overleve. Men så lenge de tjukke hjar vann, er alt greit, for da kan kroppen tære på alt det hoppende fettet i alle skvalpene som henger nedover.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg tror ikke mangelsykdommer er noe man dør av hvis man har et ok lager av 'lagringsbare' vitaminer og mineraler før man setter i gang. Da er nok hjerteproblemer et større problem. For ikke å snakke om de problemene man får når man prøver å begynne å spise igjen.

Skrevet
Jeg tror ikke mangelsykdommer er noe man dør av hvis man har et ok lager av 'lagringsbare' vitaminer og mineraler før man setter i gang. Da er nok hjerteproblemer et større problem. For ikke å snakke om de problemene man får når man prøver å begynne å spise igjen.

njo... men ofte så er jo overvektige personer feilernærte i utgangspunktet.

men som jeg skrev... jeg tror ;)

Skrevet

Tror heller det er 3 måneder det er snakk om, 3 uker uten mat går an. Tror ikke man vil dø av generelle mangelsykdommer før etter lang tid, men man må hvertfall ha salter for å opprettholde balansen og kalium (tror jeg) til hjertet.

Skrevet

Probably not. Fat is a source of energy but without other nutrient requirements, the body will start breaking down muscle (for protein) and bones (calcium) to maintain what it needs to survive. So really it isn't the fat that keeps you alive. All the minerals and vitamins that are required for survival is what keeps you going. No, when a person starves to death what has happened is that there body's have no more reserved protein or nutrients. Fat tissue doesn't have much nutrition in, so it's possible to starve and still have allot of body fat.

Det fant jeg da jeg søkte litt.

Skrevet

Tykke mennesker sulter ihjel like fort som tynne. Jeg leste også en artikkel om en forskningsrapport som konkluderte med at de i noen tilfeller kunne sulte ihjel fortere, fordi de var vant til mer, og forbrukte dermed mer av nyttestoffene. (Det var sikkert litt mer komplisert enn slik jeg forklarte det nå, men jeg tror det var essensen.)

Gjest Elfrida
Skrevet

Her er en artikkel fra BMJ som viser at proteinnedbrytingen starter mye tidligere hos slanke folk på sultestreik enn hos overvektige som sultestreiker. Slanke sultestreikere går også mye fortere ned i vekt (prosentmessig) enn overvektige. Det viser at overvektige tærer på fettet i større grad enn det som hevdes over her.

http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/full/316/7132/707

Skrevet

Det var litt av en tankebryner, det derre der!

Skrevet
Det var litt av en tankebryner, det derre der!

Det er vel mer et medisinsk spørsmål, enn en gåte? Synsing og medisin=??? :overrasket:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...