Gå til innhold

Sykemeldt når man er arbeidsledig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har man noen økonomiske rettigheter, dersom man blir langtidssykmeldt når man er arbeidsledig? Og vedkommende ikke er registrert hos aetat eller mottar dagpenger? Har det evt noen betydning om personen har vært i fast jobb, og hatt stabil inntekt tidligere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vel ikke bli sykemeldt uten å ha jobb, evt. være registrert aktiv arbeidssøker hos Aetat, være student eller på attføring...

Skrevet
Du kan vel ikke bli sykemeldt uten å ha jobb, evt. være registrert aktiv arbeidssøker hos Aetat, være student eller på attføring...

Så hva skjer da, dersom man blir alvorlig syk, når man ikke er i jobb/registret jobbsøker? En lege kan vel skrive ut en sykemelding/bekreftelse selv om man ikke har jobb?

Gjest Elfrida
Skrevet

Hvorfor skal man ha sykepenger når man ikke har inntekt allikevel? Og hva trenger man sykmeldingen til?

Hvis man blir syk når man ikke jobber/studerer el.l så får man vel like mye behandling for sykdommen som andre. I hvert fall her i landet, og takk og pris for det.

Skrevet (endret)

jo en kan bli sykemeldt men en har ingen rettigheter til penger...

Endret av liv
Skrevet
Så hva skjer da, dersom man blir alvorlig syk, når man ikke er i jobb/registret jobbsøker? En lege kan vel skrive ut en sykemelding/bekreftelse selv om man ikke har jobb?

Jo, man kan jo få sykemelding, men noen penger får man ikke, annet enn på sosialkontoret dersom man ikke har verdier selv.

Skrevet
Hvorfor skal man ha sykepenger når man ikke har inntekt allikevel? Og hva trenger man sykmeldingen til?

Dersom man feks er i situasjonen at man har sagt opp og er arbeidssøker, men ikke er registrert hos aetat, fordi man regner med å finne jobb innen de 8 ukene uansett. Men så blir man syk før man har funnet en jobb. Hva skjer da? Er man rett og slett fucked og må gå på sosialen, eller finnes det andre muligheter?

(Hvorvidt man trenger eller burde få penger moralsk sett er en annen diskusjon, og ikke det jeg spurte om.)

Skrevet (endret)

Jeg vil nok tro at man må være reistrert arbeidssøker og fått innvilget dagpenger, ja, for å kunne få sykepenger. For man må jo ha sykepengegrunnlag. Om man får sykepenger i karantenetiden vet jeg ikke. Hør med NAV, du, det er de som burde kunne reglene om dette best.

Endret av niomi
Gjest Elfrida
Skrevet

Da må registrere seg som arbeidssøker, og så levere sykmelding antar jeg? Man skal vel ikke lide fordi man har vært litt treig til å melde seg arbeidsledig. Så lenge man kan dokumentere grunnen til at man sluttet osv så regnes vel de 8 ukene fra man sluttet, og ikke fra når man tropper opp hos NAV?

Skrevet
Så lenge man kan dokumentere grunnen til at man sluttet osv så regnes vel de 8 ukene fra man sluttet, og ikke fra når man tropper opp hos NAV?

Nei, de 8 ukene gjelder fra man melder seg hos nav, slik har det ihvertfall vært hos aetat. Men kan man egentlig melde seg som arbeidsledig, når man vet at man er for syk til å jobbe, dvs at man ikke er reell jobbsøker?

Gjest Dallandra
Skrevet

Og hvis man går på sosialen så får man beskjed om å selge hus og hjem og hytte og bil og komme tilbake når man har brukt opp de pengene...

Stemmer ikke det? Håper jeg tar feil.

Skrevet

hus får en beholde, hytte og bil må somregel selges

Skrevet
Og hvis man går på sosialen så får man beskjed om å selge hus og hjem og hytte og bil og komme tilbake når man har brukt opp de pengene...

Stemmer ikke det? Håper jeg tar feil.

Det kommer helt an på saksbehandleren du treffer, og også for hvor lenge man evt trenger stønad. Hus skal man kunne beholde dersom det lønner seg økonomisk, og man kun trenger stønad for en begrenset periode. Bil skal man kunne beholde dersom man bor slik til at det er nødvendig, feks for å få seg jobb.

Skrevet

Jeg vet ikke i detalj, men det kan være lurt å få sykmelding, i hvert fall. Om man blir gående syk i lang tid vil man etter hvert kvalifisere for f eks uføretrygd, attføring/rehabilitering osv - OM man har sykmeldt seg. Om man ikke er sykmeldt blir slike rettigheter forskjøvet fram i tid. Tror jeg. Har et slikt tilfelle i familien hvor en ble syk, men hadde ulønnet permisjon og trodde hun ikke trengte sykmelding. Der har man ikke kommet fram til noen løsning ennå.

Uansett, dersom man sa opp jobben for noen uker/få måneder siden og bare ikke har somlet seg til å registrere seg hos Aetat/NAV, vil jeg jo tro man egentlig hadde hatt krav på dagpenger om man registrerte seg, om enn på etterskudd. Da bør man jo kvalifisere for sykepenger også? Eller?

Skrevet
Dersom man feks er i situasjonen at man har sagt opp og er arbeidssøker, men ikke er registrert hos aetat, fordi man regner med å finne jobb innen de 8 ukene uansett. Men så blir man syk før man har funnet en jobb. Hva skjer da? Er man rett og slett fucked og må gå på sosialen, eller finnes det andre muligheter?

(Hvorvidt man trenger eller burde få penger moralsk sett er en annen diskusjon, og ikke det jeg spurte om.)

Om du har sagt opp jobben, så er det som du sier 8 uker å vente før man melder seg ledig. da får du ledighetspenger om du har opparbeidet deg den retten. Er/blir du sykemeldt så har du krav på samme i sykepenger som du hadde i ledighetspenger. Er sykmld, selv som arbeidssøker.

Skrevet
Om du har sagt opp jobben, så er det som du sier 8 uker å vente før man melder seg ledig.

Man skal ikke vente 8 uker før man kontakter NAV, man må kontakte dem med en gang, også vente 8 uker på å få dagpenger, fra den dagen man leverer dagpengesøknaden. Vil bare presisere det, siden jeg vet om flere som har brent seg på det.

Skrevet

Folketrygdloven regulerer dette:

§ 8-47. Yrkesaktive medlemmer som midlertidig har vært ute av inntektsgivende arbeid

Denne paragrafen gjelder for yrkesaktive medlemmer som på sykmeldingstidspunktet midlertidig har vært ute av inntektsgivende arbeid i mindre enn en måned, og som

a) fremdeles er ute av inntektsgivende arbeid, eller

b) er i arbeid uten å fylle vilkåret i § 8-2 om fire ukers opptjeningstid.

Likestilt med arbeid etter første ledd er tidsrom da medlemmet mottar en ytelse til livsopphold etter kapitlene 4, 8, 9 eller 14.

Likestilt med arbeid etter første ledd er også tidsrom

a) da medlemmet utfører militær- eller siviltjeneste,

b) da en sjømann i utenriksfart avspaserer opparbeidet fritid,

c) da medlemmet har lovbestemt ferie,

d) da medlemmet har lovbestemt permisjon etter arbeidsmiljøloven §§ 12-1 til 12-5 dersom vedkommende har avtale om å gjenoppta arbeidet etter permisjonen.

Dersom et medlem mottar eller har mottatt sluttvederlag eller etterlønn i forbindelse med opphør av et arbeidsforhold, utvides fristen i første ledd til seks måneder. Ved utdanningspermisjon fra et arbeidsforhold i opptil ett år utvides fristen i første ledd til tolv måneder dersom utdanningen må avbrytes på grunn av sykdom.

Det er et vilkår for rett til sykepenger etter denne paragrafen at medlemmet kan godtgjøre inntektstap og har et sykepengegrunnlag som minst svarer til grunnbeløpet.

Sykepengene ytes fra 15. dag etter sykmeldingstidspunktet. Sykepengene utgjør 65 prosent av sykepengegrunnlaget. For personer som fyller vilkårene i første ledd bokstav b, utgjør sykepengene likevel 100 prosent av sykepengegrunnlaget. Grunnlaget fastsettes etter den pensjonsgivende årsinntekten på samme måte som for selvstendig næringsdrivende, se § 8-35.

Medlemmet blir regnet som arbeidsufør tidligst fra det tidspunktet han eller hun søkte lege (sykmeldingstidspunktet). Det kan gjøres unntak fra denne bestemmelsen dersom medlemmet har vært forhindret fra å søke lege og det er godtgjort at han eller hun har vært arbeidsufør fra et tidligere tidspunkt.

Det er altså å håpe at man blir syk før det er gått 4 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...