Gå til innhold

melatonin og søvnproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spør for min "gamle mor" som sliter med å få sove skikkelig om nettene etter å ha blitt ødelagt av mange års nattevakter (før sov hun utmerket. Men alder spiller sikkert også en rolle). Jeg vet at noen har brukt melatonin (?), men hvordan finner man ut om det er dette man trenger? Kan legen hjelpe henne, tester e.l, og hvordan får man tak i middelet, er det reseptbelagt?

På forhånd tusen takk for hjelpen :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Ser jo nå at det blir nevnt i en annen tråd her at noen ikke har merket effekt av melatonin. Men jeg har tro på at det kan hjelpe en nattevaktskadd person - og om andre har andre forslag eller erfaringer er jeg veldig glad for innspill. Helst ikke vanedannende sovemedisiner, dog.

Gjest Deception
Skrevet

Det funket ikke i det hele tatt på meg, og mine søvnproblemer er i rett kategori for at det burde funket. Jeg har ingen store innsovningsproblemer, men våkner opp etter ca 2-3 timer og får ikke sove igjen etter det. Da funker det bedre å gå en tur før sengetid, faktisk.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar! Moren min er flink til å gå tur, da, både på dagtid og om kvelden. Men kanskje mer "aktiv" mosjon kunne hjulpet. Dagslyslampe - tja, hun har søvnproblemer om sommeren også, og er mye utendørs, egentlig. Hun får ta seg en prat med legen også, men er forsatt takknemlig for innspill:-)

Gjest *Frida*
Skrevet

Melatonin hadde god effekt på meg. Må tas til samme tid hver dag (ca 2 timer før leggetid) og over litt tid før det virker.

Jeg brukte Melatonin over et par måneder pga midlertidig behov, søvnfaseproblemer. Det var ikke vanskelig å slutte, siden den ikke gjorde meg avhengig slik som innsovningstabeletter og sovetabletter kan gjøre.

Melatonin er det samme stoffet som produseres i søvnsenteret i hjernen vår, og er derfor ikke mer skummelt å ta enn kosttilskudd (min påstand). Søk litt rundt, og du finner mye informasjon.

Fås på resept, og legen må skrive ut et skjema for importfritak eller hva det heter. Legen veit det der. (Er noe med at apotekene _egentlig_ ikke har lov å selge Melatonin her i Norge, men om de får et sånt skjema så går det bra!)

Melatonin _kan_ også kjøpes på nettet fra utlandet, men det kan vi jo ikke anbefale. All medisin skal foreskrives av lege!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...