Gå til innhold

Hvordan reagere på dette?

Nilma

Anbefalte innlegg

Først og fremst fordi han sitter i et åpent kontorlandskap, så jeg syntes ikke at det var noe resten av kollegene trengte å høre (selv om det kunne vært fristende :sjarmor: ). I tillegg synes jeg det var ok å svare på mailen han sendte i første omgang.

Ja,oki. Det skjønner jeg godt :icon_smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Frua_*

Generelt vil jeg si 2 ting: når du blir sinna/provosert, så vent til dagen etter med å reager overfor andre. Sov på det! Ellers har det lett for å bli litt drøyt.

Det andre er; ikke ta sånne ting på mail!!! Selv om andre gjør det, ikke fall for samme fristelse. Det er blitt skummelt hvor mye som tas elektronisk framfor direkte overfor folk. Det er både feigt og upersonlig. Ta det opp med vedkommende in persona. På en hyggelig måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Frua_*
Først og fremst fordi han sitter i et åpent kontorlandskap, så jeg syntes ikke at det var noe resten av kollegene trengte å høre (selv om det kunne vært fristende :sjarmor: ). I tillegg synes jeg det var ok å svare på mailen han sendte i første omgang.

Ikke enig. Da kunne du isåfall heller ha skrevet- "dette synes jeg ikke egner seg på mail, la oss bli enige om dette over en kopp kaffe"

Dette mailgreiene tar helt av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det andre er; ikke ta sånne ting på mail!!! Selv om andre gjør det, ikke fall for samme fristelse. Det er blitt skummelt hvor mye som tas elektronisk framfor direkte overfor folk. Det er både feigt og upersonlig. Ta det opp med vedkommende in persona. På en hyggelig måte!

Uenig. Jeg syns det er veldig greit å ha ting skriftlig. Her jeg jobber gikk ting så langt en gang, at jeg måtte blande inn sjefen. Og da var det veldig greit å ha ting skriftlig. Og "bevise" hva jeg hadde sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte eposten for et par timer siden, og fikk nettopp svar. Han beklaget, unnskyldte seg med at han var alene på avdelingen sin for tiden, og sa at han hadde fått beskjed om at jeg var fast "back-up" i den slags saker. Akkurat det stemmer vel ikke heeelt, men ok. ;) Jeg sendte en epost og godtok beklagelsen, men gjorde det klart at jeg i fremtiden setter pris på å bli spurt om det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin innstilling.  Sånn oppførsel bygger så absolutt broer mellom kollegaer, og bidrar på en utmerket måte til at alle drar lasset i samme retning til firmaets beste.  :ironi:

Å lempe sitt eget arbeid over på kollegaer uten å spørre først er i utgangspunktet ikke den store brobyggeren i arbeidslivet det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sendte eposten for et par timer siden, og fikk nettopp svar. Han beklaget, unnskyldte seg med at han var alene på avdelingen sin for tiden, og sa at han hadde fått beskjed om at jeg var fast "back-up" i den slags saker. Akkurat det stemmer vel ikke heeelt, men ok. ;) Jeg sendte en epost og godtok beklagelsen, men gjorde det klart at jeg i fremtiden setter pris på å bli spurt om det passer.

Synes det høres ut som dette løste seg forbilledlig, jeg. Det er jo litt kjedelig å overreagere å gi mannen skyllebøtte hvis andre har vært så sleivete å gi ham beskjed om at du er fast backup. Nettopp derfor lønner det seg å være høflig, så jeg tror det var smart å si fra på en så hyggelig måte som du gjorde :)

Synes det er mange her som mener man skal glefse skikkelig tilbake - men hvorfor være uhøflig før man må? Problemer kan ofte løses på hyggeligere måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som dette løste seg forbilledlig, jeg. Det er jo litt kjedelig å overreagere å gi mannen skyllebøtte hvis andre har vært så sleivete å gi ham beskjed om at du er fast backup. Nettopp derfor lønner det seg å være høflig, så jeg tror det var smart å si fra på en så hyggelig måte som du gjorde :)

Synes det er mange her som mener man skal glefse skikkelig tilbake - men hvorfor være uhøflig før man må? Problemer kan ofte løses på hyggeligere måter.

Som sagt jeg, tviler egentlig på at han har fått beskjed på den måten han sier det. Kollegaen hans spør alltid om det passer, i tillegg er dette noe som definitivt ligger utenfor mitt ansvarsområde, men som jeg har hjulpet til med når jeg har hatt anledning, så jeg vet ikke helt hvor han skulle fått den beskjeden fra.

Men som du sier, så synes jeg det var greit å ta det opp i en relativt høflig tone - etter at jeg hadde summet meg litt og fått gode råd på KG - i stedet for å eksplodere som jeg var fristet til i utgangspunktet. ;) Vi skal tross alt jobbe sammen fremover også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og sa at han hadde fått beskjed om at jeg var fast "back-up" i den slags saker.

Bra at det ordner seg, men jeg må si jeg reagerer litt på den setningen. Fordi du tidligere har hjulpet en kollega er du nå blitt fast "back-up" og det er forventet at du skal gjøre andres arbeidsoppgaver. Synes det er synd at hjelper man en kollega 1-2 ganger og plutselig har man blitt fast "back-up" uten at det var hensikten i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt jeg, tviler egentlig på at han har fått beskjed på den måten han sier det. Kollegaen hans spør alltid om det passer, i tillegg er dette noe som definitivt ligger utenfor mitt ansvarsområde, men som jeg har hjulpet til med når jeg har hatt anledning, så jeg vet ikke helt hvor han skulle fått den beskjeden fra.

Da misforstod jeg deg :)

Jeg trodde du siktet til at det ikke stemte at du var fast back-up, ikke at det ikke stemte at han hadde fått beskjeden om at du var fast back-up.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som en misforståelse.

Noen har sagt til han at om det blir mye så kan han spørre deg.

Han har hørt at det er vanlig at du avlaster.

Sånt skjer fort når man skal ta over en annens jobb for en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare du som vet om dette er en misforståelse. Og du kjenner vedkommende som ga deg oppgaven og hans/hennes måte å jobbe/"delegere" på.

Jeg har vært i tilsvarende tilfeller før, og jeg har ikke sendt mail eller noe som helst. Jeg har gått til min sjef - uten å kjefte eller være sur - og fortalt at jeg har hjulpet til med si og så før, men nå ser det ut til å bli så mye at jeg vil vite om dette skal være en del av mine arbeidsoppgaver. Om svaret er ja - ja, da blir man fast backup. Om svaret er nei, kan man forklare den som (ikke) spør at man ikke har tid til dette. Det er VELDIG lett å bli spist opp om man ikke behandler slike saker skikkelig, og hver gang du hjelper til øker forventningene om at du gjør det neste gang også.

Når det er sagt - syns jeg mailen din var grei - iforhold til det å understreke at man selv på en arbeidsplass spør og sier takk for hjelpen. Det er viktig og nødvendig for godt samarbeid å ha respekt for hverandres tid og jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen har sagt til han at om det blir mye så kan han spørre deg.

Og det stemmer, poenget er at han ikke spurte, han bare dumpet papirene på pulten min og sendte en epost med "du MÅ gjøre dette". Ikke "kan du" eller "har du tid". Hadde han faktisk spurt, hadde vi ikke hatt noe problem.

Det er viktig og nødvendig for godt samarbeid å ha respekt for hverandres tid og jobb.

Nettopp, det var det jeg ville frem til. Som sagt, jeg hjelper gjerne når jeg har anledning, men jeg synes ikke at det skal bli tatt for gitt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kom tilbake fra lunsj i dag lå det en stabel med papirer på pulten min, og jeg hadde fått en epost med beskjed om at "jeg må få deg til å gjøre dette". Ikke noe spørsmål om jeg har tid eller et lite "vær så snill".  :overrasket:

Dette dreier seg om noe jeg av og til hjelper en annen avdeling med, men som strengt tatt ikke er min jobb. Som regel har jeg kontakt med en annen person på denne avdelingen, som alltid spør om det passer og som er veldig takknemlig for hjelpen. Så langt jeg har mulighet hjelper jeg alltid til, men i dette tilfellet reagerer jeg altså at min hjelp blir tatt som en selvfølge, noe jeg finner både arrogant og direkte frekt.

Så er spørsmålet, bør jeg reagere? Jeg er fristet til å skrive en epost, med kopi til min sjef, der jeg presiserer at jeg setter pris på å bli spurt om det faktisk passer, særlig i og med at dette egentlig er langt utenfor mitt egentlige arbeidsområde. Eller bør jeg rett og slett la det passere for "husfredens" skyld?

Akkurat nå er jeg såpass provosert at jeg nesten må sitte på fingrene mine for ikke å skrive en temmelig hissig epost, så synspunkter mottas med takk.

Det var da en lettvint måte å gøre det på. Via mail..... nei, ta papirene med deg, gå på den aktuelle avdelingen og lever de. Si akkurat hva du synes på en rolig å grei måte. Si at du liker å bli spurt først,men nå passer det deverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...