Gjest Gjest Skrevet 1. november 2006 #1 Skrevet 1. november 2006 Skal selge leiligheten for å kjøpe hus. Alle som kjenner markedet vet da at jeg trenger alle de pengene jeg kan få..... Har en leilighet som er sånn ca midt på treet, dvs uten de helt store mangler. Mange store utgifter er fikset, har ny ytterdør, nytt sikringsskap, nye vinduer (bortsett fra ett), nyoppusset baderom, alle vegger er lyse og nyoppusset. Men har et kjøkken som trenger litt shining, og lurer på om dette er lurt å gjøre noe med før jeg skal selge. Har et sånn hvitt kjøkken fra 80 tallet og med korkgulv. Flisene mellom benkene er hvite med blomsterfliser. Hvit benkeplate. Dette høyner ikke inntrykket liksom. Har også et løst skap stående. Det jeg lurer på er om det lønner seg å gjøre noe med kjøkkenet før salg. Ikke noe kjempedyrt, men noe som vil lønne seg før salg for å gjøre boligen mer attraktiv. Har jo selv vært på visninger og vet at førsteinntrykket selger.... Noen som har synspunkter på hva jeg bør gjøre? Skal jeg ta kjøkkenet og hva kan jeg gjøre for en rimelig penge? Og gjerne tips til meg som boligselger generelt.......
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2006 #2 Skrevet 1. november 2006 Undersøkelser viser at det ikke lønner seg med full oppussing av kjøkken eller bad før et salg. Du vil bruke mer penger på det enn du vil "få igjen" i salgssummen. De fleste av mine bekjente vil helst sette preg på leiligheten selv, og velge stil, materialer selv. Det beste du kan gjøre er å fjerne så mye "stæsj" og rot som mulig, og vaske grundig (og gjerne ennå en gang til) slik at folk virkelig oppfatter boligen som ren. Lykke til!
MiniMjau Skrevet 1. november 2006 #3 Skrevet 1. november 2006 Fra en boligselger til en annen... Om kjøkkenet er lite og/eller overmøblert, så hadde jeg tatt ut det løse skapet. Om det er plass til en spisegruppe der, så hadde jeg latt den stå, evt ta bort noen stoler. Det finnes flisemaling, om du vil male over slik at flisene blir ensfarget og totalinntrykket blir litt ryddigere.Evt kan det jo være mulig å legge flis på flis kanskje? Ellers hadde jeg fjernet alt på benkene før en visning, og satt fram blomster/krydderplante og te-lys for å gjøre det koselig. At du har lyse vegger, nytt bad, ny dør og nye vinduer veier nok opp for at du har en litt gamlere kjøkkeninnredning.
:-) anna Skrevet 1. november 2006 #4 Skrevet 1. november 2006 Om det er et gammelt IKEA-kjøkken du har kan du bytte bare dørene for en billig penge. Vi byttet alle skapdørene på det forrige kjøkkenet vårt for 3000 kroner. Ellers... Ta bort mest mulig stash. Ta gjerne ut noen møbler for å få mer plass. Tenkt lyst, lyst og atter lyst
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 1. november 2006 #5 Skrevet 1. november 2006 Jeg hadde ikke tenkt å renovere hele kjøkkenet, bare tenkt å freshe det litt opp... Har ikke IKEA kjøkken men trolig Norema eller Sivesind. Går det an å bytte dørene på disse, ev med IKEA dører?
Gjest Elfrida Skrevet 1. november 2006 #6 Skrevet 1. november 2006 Jeg hadde ikke giddet å bruke penger på å bytte dørene på kjøkkenet så lenge ikke de ser helt ille ut. Mange vil gjerne pusse opp selv, og er fornøyd med at kjøkkenet ikke er helt nytt, så lenge ikke det gir et shabby inntrykk. Mal over flisene slik MiniMjau foreslår. Ta gjerne vekk det løse skapet. Husk, du selger leiligheten, ikke møblene, og folk liker inntrykket av åpne flater og romfølelse.
onyx Skrevet 1. november 2006 #7 Skrevet 1. november 2006 Da jeg solgte hus i vår gjorde vi ikke noe særlig med kjøkkenet. Det var også et kjøkken fra 80-tallet som jeg hadde malt hvitt et par år tidligere. La bare nytt gulvbelegg, sjakkrutet vinyl, og byttet en skadet benkeplate (var egentlig en reklamasjonsak, så kostet ikke noe). Det er veldig sannsynlig at den som kjøper likevel vil bytte hele kjøkkenet, så ikke bruk penger på bytting av skapdører etc. Et strøk maling på flisene er billig, så det er en grei ting å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2006 #8 Skrevet 1. november 2006 Maling av flisene og en god vask/ryddesjau gjør jobben med tillegg av litt friske blomster og noen lys. Pass på at det ikke står noen ting på toppen av overskapene. Det får kjøkkenet til å virke mindre. Høres ut som det er lurt å ta bort det løse skapet også, selv om det er vanskelig for meg å si når jeg ikke har sett det. Ellers vil jeg råde deg til å passe på at boder, skap osv ikke er overfylt av ting. Selv leide jeg en konteiner sist jeg skulle selge. Hadde kun en liten bod som var fylt til taket. Det gir jo inntrykk at det er dårlig med bodplass. Ryddet derfor ut det meste i boden + mye fra kjøkkenskapene slik at de ikke var overfylte. Jeg ryddet også bort en del av bøkene i bokhyllene og satte heller inn litt pynteting slik at det ble litt mer "luft". Nye freshe hånklær på badet er også et pluss. Lykke til med salget
Gjest gjest1 Skrevet 2. november 2006 #9 Skrevet 2. november 2006 Henger meg på at du må fjerne "dill " fra kjøkkenet. Det er lett å bytte knotter hvis disse er gamle og kjedelige. Kanskje det går an å legge nye fliser utenpå de gamle ? Jeg syns ikke at malte fliser er fint, så det hadde ikke jeg gjort.
Gjest Gjesta Skrevet 2. november 2006 #10 Skrevet 2. november 2006 Jeg hadde ikke tenkt å renovere hele kjøkkenet, bare tenkt å freshe det litt opp... Har ikke IKEA kjøkken men trolig Norema eller Sivesind. Går det an å bytte dørene på disse, ev med IKEA dører?← nei for nå er det nye standardmål på kjøkkendører. Jeg hadde også tenkt å foreslå å male flisene. Det hadde iallefall jeg gjort. Hiv ut alt som gir personlig preg, sett inn friske blomster og rene hvite nye stearinlys. Fjern tunge gardiner. Tøm vinduskarmene. Folk vil kjøpe en bolig som ser ut som den er klippet fra et interiørmagasin som de dermed kan sette sitt eget preg på, de ønsker ikke å overta noens "hjem..."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå