Gå til innhold

Hastebryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her går det fort i svingene! Min kjære og jeg har snakket en del om giftermål og det har ligget i kortene en tid. Han fridde nå nylig og vi håpet på å kunne få til et bryllup på seinvinteren. Jeg er gravid og vil helst gifte meg før jeg blir alt for stor.

Så viser det seg at et familiemedlem, som vi absolutt vil ha i bryllupet, skal til den andre siden av jorda hele vinteren og våren. Jeg vil ikke være høygravid brud og jeg har heller ikke lyst til å være brud med melkespreng, våte flekker på kjolen og dårlig samvittighet for barnet. Derfor vil jeg gifte meg før barnet kommer.

Skal vi få med dette familiemedlemmet må vi gifte oss fort. Kjempefort! I utgangspunktet skulle jeg få sydd kjole, men det blir nok knapt med tid. Har snust litt på bruktmarkedet og tror nok at jeg skal klare å finne kjole. Har avtale med en skredde som kan sy inn/ut på kort varsel.

Har sjekket med kirke og lokale og vi kan få til bryllup i romjula. Det blir litt stress, men det bør da kunne la seg gjøre? Det blir neppe noe kjempestort bryllup - det har vi ikke råd til, og ikke rekker vi å planlegge det heller, men foreldre og søsken samt gode venner vil vi ha med på den store dagen.

Har noen tips til meg om hvordan vi skal få ordnet dette praktisk?

Jeg ønsker meg tips til steder man kan se på brukte brudekjoler. Vet om Finn.no og bruktmarkedet her. Har dere andre forslag? Finnes det gode utenlandske nettbutikker som har brudekjoler. Jeg kan gjerne kjøpe ny kjole, men 3 måneders leveringstid blir av forståelige grunner umulig.

Festen vil bli på et hotell, slik at det er lett å overnatte for langveisfarende gjester. Det sparer også oss for mye planlegging og arbeide med å gjøre i stand/rydde opp.Jeg vet at det blir kort varsel, men håper det hjelper litt at vi legger det i juleferien.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lar seg nok gjøre.

Det er jo lavsesong for kjoler, så det kan jo være mulig å leie? Eller så må du finne en som er i "rett størrelse" evt sys inn/ut.

Bare begynn med en gang, tenk gjesteliste, få ut invitasjoner. Få tak i musikk, mat (jeg ser dere tar festen på hotell, så de ordner vel mat da, men dere må bestemme meny og drikke likevel), frisør og fotograf (husk, det er jul, så her er det bare å sette igang med å finne noen som er ledige) og blomster (blomster er også sesongvare, ta en prat med blomsterbutikken)

Velg forlovere og få sendt inn prøvingspapirene med en gang (det er vel ikke høysesong for dette nå, men likevel, få det gjort, for det kan ta litt tid å få dem i retur av og til! De har uansett 4 måneders holdbarhet, så det er ingen grunn til å vente)

Dette lar seg ordne, og det er jo fint med vinterbryllup, men dere har ikke god tid, så bare sett igang.

Skrevet

Først og fremst: Gratulerer! Har alltid synes vinterbryllup har virket så romantisk (dog kaldt :ler: )

Det første dere må gjøre er å bestemme dato, sted for vielse, og lokale for fest/middag.

Så fort dette er i boks kan dere bestemme gjesteliste og sende ut innbydelser. Detaljer som klær, mat og drikke, blomster osv. kan ordnes etterhvert.

lilly.dk har flotte kjoler, kort leveringstid og veldig gode priser. De har salg på årets kjoler nå, så der kan du gjøre et skikkelig kupp!

At der blir i romjula blir nok ikke et stort problem, men gi beskjed om dato så fort som mulig så folk ikke lager andre planer!

Skrevet

e-bay har mye brudekjoler til en billig penge.

Hvor lenge du må vente på kjolen kommer ann på shipping metoden du velger.

Men send ut invitasjoner med en gang slik att folk får planlagt litt,da det er mange som har langfri.

grattulerer.. :)

Skrevet

Gratulerer ja :D høres kjempekos ut med romjulsbryllup

Jeg ser du allerede har fått gode tips, og henger meg på at dere må bare sette igang. Alt lar seg gjøre på to mnd, men det kan hende dere må velge andre løsninger enn om dere hadde hatt lengere tid. Dette blir nok litt stress nå de første ukene, men så er det vel grei skuring tenker jeg.

Når dere er sikre på kirke og lokale så sender dere ut innbydelser pronte! Dette haster mest ettersom det er viktig at gjestene veit at de skal holde av dagen, dere kan jo eventuelt ta en ringerunde og vasle, og så sende innbydelsen, men det er nå litt stusselig da.

Og så er det å finne fotograf som jobber i romjula. sikkert mulig, men dere må nok ringe en par.

Blomster lar seg nok lett ordne og haster mindre, det samme gjelder nok frisør tenker jeg, men ikke vent for lenge da, bør nok på plå plass innen en mnd tenker jeg.

Klær må dere komme i gang med snarest, det er mye selskap i romjula og hans tøy kan bli utleid, og du kan lettere finne det du vil ha om du har litt tid å gå på.

Ja, også kan dere tenke på forlover og toastmaster, og om dere skal ha brudebarn. Og så må dere finne ut av bryllupskake og andre kaker.

Dere bør også finne tid til å begynne på en gaveliste etterhvert, denne bør være på plass innen en mnd, slik at gjestene har noe å handle etter.

Lykke til da! Jeg er sikker på at dere får det brylluppet dere vil ha, og at det ikke trenger å bli stress :)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Vi har mye å gripe fatt i, men har fått gjort en del allerede. Kirke er i boks og lokale får vi svar på i dag. Da må bi "bare" skrive lister over hvem vi skal be, og først mase litt på foreldrene som hadde lyst til å være med å betale. Det er jo ingen overraskelse at det er kjekt å vite hvor mye penger vi har til rådighet før vi sender ut invitasjonene. :)

Jeg har funnet drømmekjolen i dag, skal bare sjekke om det lar seg gjøre å få den sendt til Norge på kort varsel.

Forlovere er delvis i boks (min forlover er klar, litt mer usikkert for Mannen), det samme er toastmaster. Må bare sjekke at datoen passer for foreldre og nære slektninger før vi gjør klar invitasjoner.

Tusen takk for hjelpen!

Skrevet

Trodde det var snakk om et virkelig hastebryllup, jeg når jeg leste overskriften..

Å planlegge et bryllup for romjulen nå går nok så fint som bare det.. Masser av tid.. Det er jo bare snakk om å bli gift og så ha en fest etterpå.. :)

Lykke til!! (vinterbryllup var min drøm også.. men pga praktiske årsaker endte vi opp med høstbryllup.. også suverent!)

Skrevet

Du har jo fått ordnet mye da!

Som andre sier, skynd deg å få sendt papirene. Det kan jo ta litt tid.

Tror også jeg ville bestilt evt frisørtime ganske kjapt. Endel tar vel fri i romjulen+ det er en del andre selskapeligheter så de kan nok bli ganske fort fullbooket.

Fotograf ville jeg nok også bestilt, sikkert en del av de også som har ferie.

Forøvrig; Gratulere og lykke til!

Skrevet
Forøvrig; Gratulere og lykke til!

Det tror jeg at jeg glemte, så den signerer jeg :)

Skrevet

Takk for svar nok en gang!

Nå er frisør/stylist (god venninne som stiller opp), toastmaster, forlover og dato i havn. Alle de viktige personene kunne komme i romjulsbryllup og kirken var ikke noe problem. Fotograf er antakelig sikret, da jeg har en slekning som er fotograf som vi håper at kan stille opp.

Da er det bare å sikre kjolen så ser det ut til at dette skal gå greit. Invitasjonslistene finkjemmes med foreldre i helgen og sendes ut i begynnelsen av neste uke.

Skrevet

Henger meg på flere andre og minner deg på at papirene høres ut som det viktigste nå, siden mye av det andre ser ut til å ordne seg.

Det er papirer du, din mann og deres forlovere må fylle ut og sende inn.

Litt avhengig av hvor dere bor, kan dette ha litt saksbehandlingstid, og dere får ikke giftet dere om papirene ikke er i orden!

Lykke til!

Dette går sikkert kjempefint!

Skrevet
Takk for svar nok en gang!

Nå er frisør/stylist (god venninne som stiller opp), toastmaster, forlover og dato i havn. Alle de viktige personene kunne komme i romjulsbryllup og kirken var ikke noe problem. Fotograf er antakelig sikret, da jeg har en slekning som er fotograf som vi håper at kan stille opp.

Da er det bare å sikre kjolen så ser det ut til at dette skal gå greit. Invitasjonslistene finkjemmes med foreldre i helgen og sendes ut i begynnelsen av neste uke.

Jøss, virkelig kjappe, så flott!

lykke til :D

Skrevet

Snakket med kirkekontoret i går og de lovet å sende alle nødvendige papirer umiddelbart og mente at det ikke var noe problem. Det er ikke så mange som bor i og gifter seg i kommunen, så de skulle ikke bruke lang tid på saksbehandlingen.

Skrevet

Men det er ikke kirkekontoret som foretar prøving av ekteskapsvilkårene, papirene skal sendes folkeregisteret... Før i tida var det krika som prøvde dette ja, men kirken må jo i det minste vite at de ikke gjør det lenger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...