Gå til innhold

:(vasking å rydding av hus

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har to barn å en fyr ( ja det er sant :) )

jeg har et ganske normalt hus.

stor stue, kjøkken , bad og 3 soverom.+ litt til.

jeg er ikke den som er så flink til å rydde ELLER vaske ELLER tørke støv.

noen som kan hjelpe meg å ordne en rutine eller komme med noen råd.

Jeg er sånn som rydder litt på stua, er det noen tinger der som skal på bade, tar jeg det med til bade å så begynner jeg å rydde der.så jeg blir ALDRI skikkelig ferdig med en ting.

begynner med småtteri hele tiden, slik som legge sammen klær, vaske klær, tørke støv, rydde leker , rydde rommet til sønnen min , mitt rom , skure terrassen.

off jeg er så dålig. å jeg å kjæresten min krangler hver dag. for han trur ikke jeg gjør noe, å jeg synes jeg holder på hele tiden :(

HJELP MEG NOEN :tristbla: før jeg mister meg selv i støvet å kjæresten min til nabo jenta :/ (han er ikke interissert i henne men alikevel)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

www.flylady.com ?

Kan hjelpe deg i å komme inn ien grei rutien, dersom du klarer å ikke drukne i det "vel amerkianske" da :)

Gjest Tessmira
Skrevet (endret)

Sett deg ned på om morgenen mens du spiser frokost og tenk over hva du skulle ha gjort i huset, skriv f.eks en liste. Også siler du ut de tingene du mener du rekker den dagen og setter det som mål. Velg heller ut litt for lite enn litt for mye ellers kan det fort bli bare kjedelig og stress arbeid ut av det, og man blir lite motivert til neste økt.

Etterhvert som du har gjort tingene du har satt deg som mål kan du krysse de ut og ta deg en kaffe/te (eller hva du måtte drikke) pause samtidig, og ta deg noen pauser under veis om det er store langvarige jobber.

Endret av Tessmira
Skrevet

Kanskje en lettvindt løsning, men hva med å ansette en vaskedame til å ta unna litt en gang i uka?

Ellers så har ikke jeg noen spesiell plan for vasking og rydding. Jeg rydder når det er rotete og vasker når det trengs ;) Har heldigvis en lettstelt leilighet. Er ikke spesielt glad i å vaske, men jeg er enda mindre glad i rot.

Får vi større større hus senere, tror jeg at vaskedame blir løsningen for oss.

Skrevet

Hvis du aldri gjør et eneste rom ferdig så skjønner jeg at kjæresten din får inntrykk av at du egentlig ikke gjør noe som helst. Flylady er et veldig amerikanisert konsept som jeg synes fint lite om men du kan få noen tips;

1. Kast eller pakk vekk alle unødige pyntegjenstander

2. Kast vekk søppel og ødelagte ting som ikke kan eller vil bli reparert

3. Stor skittentøykurv og sett over klesvask ofte

4. Store kasser på hjul til barnas leker (IKEA)

5. Godt utstyr, er støvsugeren dårlig så kjøp ny, skikkelig mopp, gode rengjøringsmidler og nok kluter

Sett opp en dagsplan men vær realistisk. Det er bare å ta seg selv i nakken og gjør noe ferdig når du har begynt på noe.

Skrevet

Jeg er litt sånn selv, men har blitt mye flinkere med årene. Hvis det en periode flyter helt ut så bestemmer jeg meg for å ta stor-opprydning og vask. Da skriver jeg liste over alt som skal gjøres,deretter skriver jeg ny liste der jeg setter tingene i riktig rekkefølge slik at jeg får gjort alt fornuftig i forhold til hverandre. Feks først rydde kjøkkenet, så rydde stua, så rydde badet, så rydde soverommet, så rydde gangen. Barna må rydde rommene selv, så det setter jeg opp på lista som egen post. Det er viktig å huske å holde seg til lista så du ikke ender opp som du sier du gjør. Og ikke begynn å tørke støv når du rydder og det dukker opp støvdotter og nedstøvete flater/gjenstander.

Når du rydder må du legge alt på sin riktige plass,og har det ingen plass så lager du en fast plass. Kast alt du ikke trenger og alt du har tenkt du får bruk for men som du aldri har fått bruk for. Bruk en svart søppelsekk og la den stå til du er ferdig med all rydding, det er lettere å kaste hvis den står der halvfull og roper på deg!

Når du begynner på kjøkkenet så kan du gjerne skrive liste for det også hvis du føler det trengs, men IKKE rydd stua før du er ferdig med kjøkkenet. Bestemmer du deg for å begynne med å tømme oppvaskmaskina og sette inn skitne kopper så må¨du ikke begynne å rydde på benken samtidig. Vær streng med deg selv. Når oppvaskmaskina er full vasker du resten for hånd hvis det er igjen noe.

Når du er ferdig med ryddingen fortsetter du på lista, feks tørke støv, og så tar du rom for rom,-ikke gjør noe annet enn akkurat det du skulle, nemlig tørke støv. når alle rom er støvtørket tar dufor eksempel støvsuging i alle rom, så tar du vasking. Jeg syns det er best her hjemme å vaske stua og gangene først, så kjøkkenet og til slutt badet.

Hvis du har vaskemaskin på badet må du få unna eventuell ferdig klesvask og legge sammen og få inn i skapene og sette på ny vask. Har du vaskerom men skittentøyet på badet eller andre steder så samler du sammen alt skittentøy og hiver på vaskerommet mens du rydder de rommene du skal, så tar du vaskerommet når alle andre rom er ryddet. Sorter klærne etter farge og vasketemperatur hvis det er rot der, få unna ferdig vasket tøy og sett på nytt.

Når huset så er rent og ryddig, også i skuffer og skap, er det mye lettere å holde det ved like. Da kan du bestemme deg for rutiner. Ting som ofte skapte mye rot her var feks middagsmat. Etter maten var jeg trøtt og sliten og lot alt stå på benken som ikke skulle i kjøleskapet og skulle ta det senere,men så ble det for sent også ble det neste dag. Vær bestemt med deg selv,-(og mannen din?) og ta unna opprydding etter måltidet med en gang! På badet er det lurt å bestemme at man ikke skal legge fra seg klær man skal bruke senere, og legg barnas klær hvis de skal ha de på seg neste dag inn i et eget skap e.l,ikke fremme på badet. Blir det mye klær på gulvet på soverommet kan det være lurt å sette en skittentøykorg der, og henge opp kroker på veggene til klær man har brukt men som ikke er skitne.

Vær streng med resten av gjengen når du har fått det ryddig og rent. Hvis du endelig har funnet stuebordet under telefoner, fjernkontroller aviser,blader og alt annet som hoper seg opp der, da vil du ikke at det skal bli rotete igjen, så hvis mannen din leser avisa og så slenger den på bordet så beorder du han staks til å legge avisa på plassen sin osv. Ikke la ungene ha leker på bordet,og hvis de tar med leker inn i stua så krever du at de rydder dem på plass når du ser de er ferdige å leke, eller er på vei til åhente nye leker.

Ellers er det lurt å skrive lister og lage seg faste tider og dager til forskjellige gjøremål.Bestem deg for å få unna minst en klesvask pr dag, inkludert legge sammen og få inn i skapet tørt tøy, Få unna skitne kopper og annen oppvask med en gang, det blir bare værre å få unna hvis du lar det hope seg opp.Ha fast vaskedag,feks fredag eller lørdag, og faste støvsugingsdager etc.

Ble et langt innlegg dette, så håper det blir til nytte...det jeg har skrevet her virker iallefall hos meg.

Et siste gode råd etter du har tatt storvasken. Inviter folk hjem til deg ved jevne mellomrom til middag e.l slik at du må få unna rot og skit til dekommer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...