Gå til innhold

Lurt med sparing i fond?

Litt Lost

Anbefalte innlegg

Har dere gode erfaringer med å spare i fond?

Hvor mye sparer dere per mnd?

Hvor lenge har dere spart? Hva er avkastningene?

Når det er nedgang, hvor mye har dere måtte se gå tapt før det steg igjen?

Sitter og vurderer fond :sjenert:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Smarties - ikke innlogget

Nå har ikke jeg mye peiling, egentlig.. Men jeg sparer nå i fond.. For meg er det laaaangsiktig sparing, og det er nok det som lønner seg om du skal spare i fond. Lav risiko, og ikke SÅ høy avkastning (På kort sikt.)

Hva slags sparing som lønner seg, spørs nok på om du skal spare på kort sikt eller lang sikt. Snakk med noen i banken eller noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulighetene for fortjeneste er større ved sparing i fond i forhold til bankinnskudd. Men det er selvsagt også større risiko.

Men om du har endel ekstra kapital ville jeg helt klart anbefalt deg å vurdere sparing i fond.

Jeg sparer i fond. Satt for ca. ti år siden inn 10.000, men lav risiko og langsiktig sparing. For noen år siden var verdien nede i knappe 7.000, men er nå oppe i et sted mellom 14-15.000. Så totalt sett har jeg helt klart tjent på det i forhold til å ha pengene i banken. Fikk litt hetta da verdien var så lav, men slikt vil svinge, så en må bare vente til verdien stiger igjen før en eventuelt selger og frigjør pengene. Om en ikke har mulighet til å la disse pengene være sperret en stund så bør en kanskje vurdere noe annet.

Ellers har jeg nylig opprettet en spareavtale hvor jeg skal spare 500,- i fond hver måned. Her har jeg valgt kortsiktig sparing (1-3 år) og høy risiko. Jeg er her forberedt på at jeg kanskje er heldig og tjener mye, men at jeg også kan risikere å tape penger. Hadde det vært et større beløp og jeg hadde ønsker å spare lengre enn et par år så hadde jeg nok heller valgt liten eller middels risiko.

Jeg anbefaler deg også å ta kontakt med banken din. Eventuelt direkte med forhandlere som f.eks. Skagen, Odin eller Holberg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plassert penger i 4 av fondene www.skagenfondene.no har å tilby...

På GLOBAL har jeg allerede 'tjent' 712 kr på 6 mnd på å ha satt inn 13.000 kr.

Mitt mål er langsiktig sparing og har derfor satt inn på fond med lav risiko OG i fond med høyere risiko (risiko 5 på skala fra 0-10).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et beløp i fond i gave og bestemte meg for å opprette avtale om et trekk på tre hundre i måneden. Det er snakk om langsiktig sparing for min del. Det har svingt opp og ned det halve året jeg har hatt det, men oppturene har vært vesentlig større enn den ene nedturen jeg kunne registrere ("tapte" bare da litt av det jeg hadde hatt som gevinst).

Har hatt utrolig bra gevinst, verdiene har steget med over 40% siden jeg begynte. Regner ikke med en såpass bra avkastning videre, men har tro på at det er mer effektivt enn vanlig banksparing.

Endret av Lillemor Gull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitter og vurderer fond  :sjenert:

ja har hatt fond via banken min. var med på nedturen for noen år siden. Mange fikk panikk og solgte seg ut og tapte enorme penger. Nå har børsen vert laber den siste tiden, så den store stigningen har det ikke vert,men for meg var det et alternativ til vanlig sparing i banken. Historien viser at det kommer oppturer og nedturer. Min avtale er på 12 år. har spart i 6 år og gevinsten ligger vel på ca 10.000 kr. Så nå har jeg spart opp 80 tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett noe i banken eller i statsobligasjoner, og resten i aksjeindeksen/ et indeksfond.

Følg så litt med selv, og napp pengene ut av indeksen og sett det over i bank når børsen går i resesjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over tid er det nok lurt ja. For 10 år siden begynte jeg med spareavtale i et Odinfond. Satte inn 300 kr pr måned og regnet med at et sånt beløp kunne jeg lett ha sølt bort på mindre fornuftige ting. De første tre årene var en sammenhengende nedtur :ler: , men så begynte økonomien å snu. Pr i dag har vel det innbetalte beløpet fordoblet seg - sånn ca.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 12 år senere...
AnonymBruker
På 1.11.2006 den 9.38, Litt Lost skrev:

Sitter og vurderer fond :sjenert:

:hallo: Jeg er nå i minus 10 000,- men det kommer til å endre seg etterhvert som tiden går 😁

Anonymkode: b936c...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk et fond i konfirmasjonsgave. 10 000 satt inn i 1999. Satt aldri inn noe selv. I fjor bestemte jeg meg for at nok var nok og tok ut hele greia - 10 250 ca. Fondet hadde iløpet av de 18 årene vært nede på ca 3000, tok det ut på det høyeste jeg noen gang har sett. Brukte de til å fylle opp bsu i stede 😉

Sparer allikevel i fond til barna mine, 400 pr mnd. Følger ikke med på disse fondene egentlig, de skal få gå sin gang i noen år. 

Anonymkode: 06168...5d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk et fond i konfirmasjonsgave. A) 10 000 satt inn i 1999. Satt aldri inn noe selv. I fjor bestemte jeg meg for at nok var nok og tok ut hele greia - 10 250 ca. Fondet hadde iløpet av de 18 årene vært nede på ca 3000, tok det ut på det høyeste jeg noen gang har sett. Brukte de til å fylle opp bsu i stede 😉

Sparer allikevel i B) fond til barna mine, 400 pr mnd. Følger ikke med på disse fondene egentlig, de skal få gå sin gang i noen år. 

Anonymkode: 06168...5d6

A) Aktivt forvaltet fond med høye kostnader regner jeg med.

B) Indeksfond, håper jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

A) Aktivt forvaltet fond med høye kostnader regner jeg med.

B) Indeksfond, håper jeg.

33 000 kr Dnb Global  (ikke dnb global indeks, som er et annet fond som ble startet mye senere) på våren 2000, altså akkurat på toppen av IT-boblen, er nå verdt 41 000 kr. Hvis det er dette fondet du snakker om, så var nok timingen uheldig; forvalterne har rotet bort en del på aktive veddemål, og forvalterne har tatt høye forvaltningshonorarer.

Anonymkode: a5c2e...3e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...