Gjest Gjest Skrevet 1. november 2006 #1 Skrevet 1. november 2006 Har noen her opplevd at sjefen har ringt barnehagen for virkelig å sjekke om det er sant at barnet er syk dersom man er hjemme fra jobb med sykt barn ?
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2006 #2 Skrevet 1. november 2006 Nei, men jeg har opplevd at sjefen har passert huset mitt for å se etter om jeg virkelig var syk og innendørs Noe han forøvrig hadde for vane å gjøre med alle syke. Eller han sendte ut sin nærmeste medarbeider. Det blir vel omtrent like ille. Og det er ikke normal oppførsel verken å ringe og snakke med barnehagen, eller å kjøre rundt og spionere!
liv Skrevet 1. november 2006 #3 Skrevet 1. november 2006 Og barnehagen har ikke lov til å svare på spørsmålet fra din sjef pga taushetsplikt!
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2006 #4 Skrevet 1. november 2006 Sjefen til min eksmann er slik. Når min eks er syk og hjemme ringer sjefen bestandig på hustelefonen for virkelig å sjekke at han er hjemme, og ikke finner på noe annet. En annen ting som irriterer meg. Jeg jobber i et lite firma der det også er et ektepar som er ansatt. De har en sønn på 9 år som er mye syk, og de tar begge ut maks hjemmedager pga sønnens sykdom hvert år. Når begge er i samme firma blir dette stor belastning på arbeidsgiver. Mens jeg som bor alene med min datter på 11 år ikke har krav på en eneste dag fordi jenta er over 10 år. Hun fikk i fjor vinter alvorlig streptokokkinfeksjon, og jeg måtte ta ut 8 dager uten lønn. Man lar jo ikke så syke barn på 11 år være alene. Drittregler.
Gjest Madeline Skrevet 1. november 2006 #5 Skrevet 1. november 2006 Mens jeg som bor alene med min datter på 11 år ikke har krav på en eneste dag fordi jenta er over 10 år. Hun fikk i fjor vinter alvorlig streptokokkinfeksjon, og jeg måtte ta ut 8 dager uten lønn. Man lar jo ikke så syke barn på 11 år være alene. Drittregler. ← Hvis det ikke har blitt noen forandringer i reglene i det siste, har du rett til å være hjemme med syke barn under 12 år.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2006 #6 Skrevet 1. november 2006 Hvis det ikke har blitt noen forandringer i reglene i det siste, har du rett til å være hjemme med syke barn under 12 år. ← Nope. I min bedrift er det 10 år, og det er jo arbeidsgiver som betaler lønn for dager med syke barn. jeg er dessverre ikke ansatt i stat eller kommune.
Kykkelikokos Skrevet 1. november 2006 #7 Skrevet 1. november 2006 (endret) Har man ikke rett på sykemelding på vegne av barnet da? Høres ut som arbeidsgiveren din lurer deg. http://www.legevakten.oslo.kommune.no/prak...on/sykemelding/ Endret 1. november 2006 av darkness|
Gjest Shoreh Skrevet 1. november 2006 #8 Skrevet 1. november 2006 Det har nok blitt mer vanlig at man ringer og sjekker opp. Nordmenn er jo nesten verdensmestre i misbruk av sykelønn. Om det er ok er jo et annet spørsmål.
Gjest niomi Skrevet 1. november 2006 #9 Skrevet 1. november 2006 Nope. I min bedrift er det 10 år, og det er jo arbeidsgiver som betaler lønn for dager med syke barn. jeg er dessverre ikke ansatt i stat eller kommune. ← Jobben kan ikke gi deg dårligere vilkår enn AML, så de må nok gi deg permisjon med lønn fram til barnet blir 12 år. Var jeg deg, ville jeg tatt det opp med tillitsvalgt/klubbleder/verneombud. Sakset fra AML: "§ 12-9. Barns og barnepassers sykdom (1) Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon: a) for nødvendig tilsyn med barnet når det er sykt, b) hvis barnet skal følges til legeundersøkelse eller annen oppfølging i forbindelse med sykdom, eller c) hvis den som har det daglige barnetilsynet er syk eller har permisjon etter denne paragraf på grunn av et annet barn. (2) Retten til permisjon etter paragrafen her gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Arbeidstaker har rett til permisjon inntil 10 dager hvert kalenderår eller inntil 15 dager dersom arbeidstaker har omsorg for mer enn to barn. Arbeidstaker har uansett rett til permisjon når det ytes omsorgspenger, pleiepenger eller opplæringspenger fra folketrygden. (3) Dersom barnet har kronisk sykdom, langvarig sykdom eller er funksjonshemmet og det derfor er en markert økning av risikoen for at arbeidstaker får fravær fra arbeidet, har arbeidstaker rett til fri etter første ledd i inntil 20 dager hvert kalenderår. Retten til permisjon gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 18 år. Arbeidstaker har i tillegg rett til permisjon for å delta i opplæring ved godkjent helseinstitusjon eller offentlig kompetansesenter for å kunne ta seg av og behandle barnet. (4) Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon dersom: a) barnet blir innlagt i helseinstitusjon og arbeidstaker oppholder seg ved helseinstitusjonen, b) barnet er utskrevet fra helseinstitusjon og arbeidstaker må være hjemme fordi barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie, eller c) barnet har livstruende eller annen svært alvorlig sykdom eller skade. Ved permisjon etter bokstavene a og b gjelder aldersgrensene i andre og tredje ledd. Rett til permisjon etter bokstav c gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 18 år, men uten hensyn til alder hvis barnet er psykisk utviklingshemmet. (5) Arbeidstaker som er alene om omsorgen for barn har rett til dobbelt så mange permisjonsdager som etter andre og tredje ledd. Det samme gjelder hvis det er to om omsorgen, men en av dem er langvarig avskåret fra tilsynet med barnet på grunn av egen funksjonshemming, innleggelse i helseinstitusjon som langtidspasient eller tilsvarende forhold. Retten til permisjon kan overføres med inntil halvparten av dagene hvert kalenderår til mor eller far med samværsrett eller til den som arbeidstaker bor sammen med og som ikke har omsorg for egne barn."
kamela Skrevet 1. november 2006 #10 Skrevet 1. november 2006 Dette er ikke grunnlag for diskusjon! Du har krav på å være hjemme og levere "egenmelding" for ditt syke barn.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #11 Skrevet 2. november 2006 Og barnehagen har ikke lov til å svare på spørsmålet fra din sjef pga taushetsplikt! ← Er slik jeg har tenkt også men det er aldri godt å si. Skjer det blir jeg forbanna iallefall
Gjest Gjesta Skrevet 2. november 2006 #12 Skrevet 2. november 2006 man kan til og med være hjemme ut det kalenderåret barnet fyller tolv år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå