Gå til innhold

Hvor mye penger bruker du på hesten din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to hester, og synes at jeg bruker veldig mye på dem :sjenert:

Hva er vanlig å bruke i måneden?

Jeg har dem oppstallet privat, på en billig plass, så oppstallingen er ikke dyr, ca 2000 i måneden pr. hest.

I tillegg så kjører jeg på trening med den ene en gang i uka 250 kr + diesel 250 kr.

Skor begge hver 6 uke, 1600 kr

Forsikring på 6000 i året

Vetrinær til obligatoriske gjøremål ca 2000 i året

Tannlege ca 1500 i året.

I tillegg så kommer stevner og weekend kurser, samt utstyr... Har funnet ut at det blir en del til sammen pr måned :overrasket:

Hvor mye er vanlig å bruke på disse dyrene våre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker veldig lite på hesten min i forhold til andre.

Han kan ikke stå inne på stall lenge da han har hudproblemer sosm blir verre av det.

Utegang m/ grovfor: 800 kr

Kraftfor: ca 150 kr

Sko hver 6-8 uke: 400 kr

Ormekur 4 ganger i året à 100 kr

Tannrasp/vaksine/vasking av underlivet hans 2 ganger i året: ca 1200 kr i året

Forsikring 1400 kr i forsikring i året.

Kan jeg spørre om hva slags forsikring du har og hvor mye de er forsikret for? Syns det var så veldig mye mer enn det jeg betaler skjønner du..

Gjest Mookie, ikke innlogget!
Skrevet

Jeg har forsikring i Gjensidige, bare vanlig død og vetrinær opp til 75 000. Har føllforsikring i tilleg på hoppen, da den er drektig, uten den hadde det kostet 5000 til sammen..

Begge har dødsforsikring opp til 50 000, over denne summen må man ha røntgen og fraksjonerte bøyeprøver, og det har jeg ikke tatt...

Skrevet

Jeg har to hester, jeg aner ikke hvor mye jeg bruker på dem. Jeg bor på gard, så vi tørker høy selv og tar kraftfòr av det vi bruker til sauer og kyr.

Jeg leser at dere skor hestene ca. rundt 6 uke...! :overrasket: Vi skor dem to ganger i året vi, vintersko og sommer sko...! De holder på leeeenge, vi bruker kraftige sko. Så jeg vet ikke om det har noe å si, noen sko er jo meget tynne. Vi har heldigvis egen stall til hestene ògså, òg vi har gratis sagflis vi bruker til underlag. Eller vi betaler vel rundt 100,- i året fast sum, da får vi ta ubegrenset med spon...! ;) Tror vi bruker svært lite penger på de, er forsikret ògså, men jeg er usikker på hvor mye det er på.

Skrevet
Jeg har to hester, jeg aner ikke hvor mye jeg bruker på dem. Jeg bor på gard, så vi tørker høy selv og tar kraftfòr av det vi bruker til sauer og kyr.

Jeg leser at dere skor hestene ca. rundt 6 uke...! :overrasket: Vi skor dem to ganger i året vi, vintersko og sommer sko...! De holder på leeeenge, vi bruker kraftige sko. Så jeg vet ikke om det har noe å si, noen sko er jo meget tynne. Vi har heldigvis egen stall til hestene ògså, òg vi har gratis sagflis vi bruker til underlag. Eller vi betaler vel rundt 100,- i året fast sum, da får vi ta ubegrenset med spon...! ;) Tror vi bruker svært lite penger på de, er forsikret ògså, men jeg er usikker på hvor mye det er på.

eh... har dere sjekket hovene til hestene deres i det siste ? skoing er ikke bare for å bytte metall men også for å beskjære høvene så de holder rett form, hindre hovsprekker og skader osv.

dere bør også sjekke at foret dere bruker inneholder det hesten trenger, det er stor forskjell på hva en hest trenger kontra sau og ku !

Skrevet

;) Hovene sjekker vi ofte, de er fine de! Kanskje det kan gå med rase å gjøre, siden vi har fjordinger! De har sko pause nå siden de kom hjem fra fjells, september. Nå ska de få på seg vintersko. Så de har 2 mnd. sko pause. De har alltid hatt pene hover, som ògså skoeren har sagt, vi har aldri hatt problemer heller.

Hestene våres får det fòret de trenger, høy og litt kraftfòr, kraftfòret vi bruker egner seg meget fint til hester (pellets), vi gir det bare sånn litt til morgen og kvelds. Det er ikke nødvendig så meget stor forskjell som du skal ha det til..., for å si det sånn, så spiser hest, kyr og sau stort sett det samme. Men hestene trenger ofte litt mer energi siden de brukes mer, òg da kanskje annet kraftòr som egner seg spesielt til hester. Men hestene våres får akkurat de trenger, av både vitaminer, energi osv.! Kanskje du er kostholdekspert på dyr?, ikke vet jeg. Men, siden vi har drevet gard i mangen ufoldige år, vet vi hva gardsdyr trenger av fòr, òg hva det innholder. Òg hester er brukt på denne garden i mangen år!, ikke bare sauer òg kyr.

Kanskje du ikke må være så "hakkete", fordi det er stor forskjell på hva en får av mat når det gjelder skikkelig brukshest\arbeidhest, som trener sterkt hver dag og på en hest som bruker til rolig riding noen ganger i uken.

Høy innholder det viktigeste hesten trenger, òg vann!, vi hadde en kaldblodshest før som vi gav både havre og noe annet som du blandet med. Men det var fordi hun var vant med det, fra da vi kjøpte henne. Om dagene, nå når de ikke har gress å gresse på, får de siloballe som de spiser på når de vil. Synst hestene får riktig fòring, òg de er sunne og friske som bare det! ;)

Skrevet

Æh, Lanyah. Selv om du har drevet gård i mange år, hva får deg til å tro at du kan mere om hest enn andre? Så lenge du sier at du skor hestene to ganger i året, så vitner det om at du ikke har greie på hest. En fagutdannet hovslager fortviler over slike holdninger som du og andre har.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Da jeg hadde hest på helfor betalte jeg 2850kr imnd for oppstalling med alt inkludert. Hadde smed ca 5 ganger i året (går uten sko på sommerbeite i 2 måneder), ca 500kr for sommersko og 700kr for vintersko. I tillegg kom markkurer 3-4 ganger i året, tannrasp og vaksine, ble vel rundt 1000kr i året (ble billigere fordi mange på stallen tok det samtidig). Ridetimer kom på max 400kr i mnd. Tok buss til stallen, men hadde uansett busskort pga skole. Ellers blir det jo til at man bruker en god del penger på utstyr.

Tror veldig mange som har hest bruker utrolig mye penger på det. Mens noen, som har gård med høy/silo og stallplass/beiter hjemme tjener en del på det. Har man hest på større ridesenter blir det ofte rundt 5000kr i måneden i stallleie, også kommer alt det andre i tilegg. Samtidig går det fint an å holde hest ansvarlig på et lavere budsjett, man må bare kunne prioritere på riktig måte.

Nå bruker jeg ingenting. Har alt av utstyr fra før og får låne hest gratis, så er kjempefornøyd :) I fjor brukte jeg over 80000kr på folkehøgskole med hest, så nå må jeg begrense meg.

Skrevet (endret)
Æh, Lanyah. Selv om du har drevet gård i mange år, hva får deg til å tro at du kan mere om hest enn andre? Så lenge du sier at du skor hestene to ganger i året, så vitner det om at du ikke har greie på hest. En fagutdannet hovslager fortviler over slike holdninger som du og andre har.

Så lenge det funker for mine hester, er det ikke noe problem. Jeg sier ikke at jeg har peiling på hester og for all del ikke at jeg vet mer enn andre fordi jeg bor på gard, det gjer jeg tvers igjennom ikke! Det var fòringa (spesielt det fòret som ble kritisert) jeg snakket om da..., det VET jeg funker meget fint! ;) har ikke peiling der heller, bare det hestene MINE trenger. Ikke jeg som driver gard forresten, men vi (familien min).

Fagutdannet hovslager, både kjenner jeg og det er en fagutdannet som tar seg av skoene på hestene mine. Neida, jeg har ikke så mye greie på hest egentlig!, det er sant...! ;) Jeg vet bare av erfaring og det som hestene mine "forteller meg". Jeg har jo sagt at jeg snakker for mine hester, ikke for hele hesteverdenen!

(Beklager avsporinga...)

Endret av Lanyah
Gjest Norwegian Blue
Skrevet
Det er ikke nødvendig så meget stor forskjell som du skal ha det til..., for å si det sånn, så spiser hest, kyr og sau stort sett det samme.

Hestens mage er HELT ulik kyr og sau sine og de har helt andre behov. Hvis hestene deres blir lite brukt tror jeg de har bedre av å få kun grovfor og en dasj multivitaminer, enn å spise det samme kraftforet som budskapen. Det har blitt forsket en god del på hestens fordøyelsessystem i de senere årene, så det som var greit å fore med for 30-40år siden regnes i dag ofte som veldig uegnet.

Skrevet
Hestens mage er HELT ulik kyr og sau sine og de har helt andre behov. Hvis hestene deres blir lite brukt tror jeg de har bedre av å få kun grovfor og en dasj multivitaminer, enn å spise det samme kraftforet som budskapen. Det har blitt forsket en god del på hestens fordøyelsessystem i de senere årene, så det som var greit å fore med for 30-40år siden regnes i dag ofte som veldig uegnet.

Jeg sa ikke at de har samme behov, jeg sa at de spiser NESTEN det samme, da tenkte jeg gress\høy\silo, vann og kraftfòr. Hovedfòret til hestene er jo selvsagt høy, jeg sa ikke at vi gir kraftfòr så mye at det blir en del av måltidet eller et måltid. Men litt morgen og kveld, sånn for at de skal få litt mer energi. Det foret innholder de vitaminer osv., som hesten trenger. Har til og med dyrlegen sagt..., for å fortelle at dette ikke bare noe jeg finner på...

Gjest Norwegian Blue
Skrevet
Jeg sa ikke at de har samme behov, jeg sa at de spiser NESTEN det samme, da tenkte jeg gress\høy\silo, vann og kraftfòr. Hovedfòret til hestene er jo selvsagt høy, jeg sa ikke at vi gir kraftfòr så mye at det blir en del av måltidet eller et måltid. Men litt morgen og kveld, sånn for at de skal få litt mer energi. Det foret innholder de vitaminer osv., som hesten trenger. Har til og med dyrlegen sagt..., for å fortelle at dette ikke bare noe jeg finner på...

Det er jo greit da ;) Så lenge det brukes kraftfor som er tilpasset og laget for hest (FK champion, norgesfor hest, ol) er det jo ikke noe problem, jeg reagerer bare på de som gir ku og grisefor til hest.. :/

Skrevet
Det er så tåpelig å kritisere andre for at de gjør annerledes enn en selv. Det er jo helt klart at folk bor på ulike steder, med ulikt klima og ulike stallforhold. Det er jo også store forskjeller på raser og bruk av hestene.

Synst dette var utrolig bra skrevet, noe jeg synst alle bør tenke på. Dette er fra dekken forumet, men forteller like godt om når det gjelder fòring og skoing.

Jeg vet ikke hvilken hester dere har, men jeg har ikke kritisert noen om hvordan de fòrer hestene. Òg at de fòrer hestene annerledes, er sikkert fordi nett den hesten har det behovet. At den hesten skoes så og så ofte, er sikkert fordi den trenger det. Hadde jeg eigd en hest jeg hadde brukt til konkurranse riding, med økter hver dag, hadde jeg neppe gjort som jeg gjør med mine hardføre fjordinger! Kanskje jeg rett òg slett forer hestene helt vrangt og feil, òg burde sko dem så ofte som dere gjør. Men når hestene er friske og sunne, har aldri vert syke, hardføre og kraftige og flotte bygd, hovene holder seg så lenge, òg det er hovslageren som sier det og det. Så da skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal snu om på alt...! ;) Så folkens, greitt at jeg ikke har peiling på hester. Men mine hester har jeg peiling på. Det virker som dere har missforstått i enkelte ting jeg har sagt, jeg er elendig til å formulere meg! :sjenert:

Skrevet
Det er jo greit da ;) Så lenge det brukes kraftfor som er tilpasset og laget for hest (FK champion, norgesfor hest, ol) er det jo ikke noe problem, jeg reagerer bare på de som gir ku og grisefor til hest.. :/

;) Jeg skjønner hva du tenker òg mener, er mangen forskjellige fòrtyper. Jeg ògså reagerer på de, som får lassevis med det som måltid. Iallefall GRISEFÒR!? :ler: Får nå ikke håpe noen gir hester grisefòr! :forvirret:

Skrevet

Vi gav ene av hestene våre grisepellets en periode, rett og slett fordi hun var for tynn. Tar ikke opp nok næring alltid av en spesifik grunn.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet
Jeg skjønner hva du tenker òg mener, er mangen forskjellige fòrtyper. Jeg ògså reagerer på de, som får lassevis med det som måltid. Iallefall GRISEFÒR!?  Får nå ikke håpe noen gir hester grisefòr! 

Det er en del som forer tynne hest med grisefor, som gjest over, for å fete de opp... :forvirret: Det finnes SÅ mange andre mye bedre alternativer for å fete opp en hest enn å fore med sånt. Ihvertfall med alle de spesialformerkene som er å få tak i i dag.

Skrevet

Forer og forer. Våre hester får 8 dl med pelletts om kvelden(to av de får 1 l, blandt annet hun jeg nemner) og vi gav henne litt grisepelletts en liten periode for noen år siden, og det hjalp. Vil spesifikisere at dette er ikke noe hun får nå eller fikk lenge, og vet at det ikke er noe å fore eller fete opp en hest på. Dessverre har denne hesten en del problem med både hår vekst, hovvekst og som sagt tar opp for lite næring. Men for det får hun andre ting som ser ut til å fungere okey nå.

Skrevet

Så lenge det ikke er snakk om intensiv bruk eller fôring tror jeg faktisk ikke det er krise å gi hesten moderat drøvpellets. Vet at mange bruker slikt fôr til f eks kaniner, som HELLER ikke er er drøvtyggere. Men man må jo sette seg inn i hva pelletsen inneholder, og gjerne konferere med veterinær. Grisepellets ville jeg vært mer skeptisk til, det inneholder såvidt jeg vet kjøtt eller i hvert fall fisk- eller beinmel?

Skrevet

Da jeg hadde hest brukte jeg 3500 på stalleie, skoer hver 7 uke a 600 i snitt, trening 2 ganger i uker for instruktør 200 pr gang( uh - 1600 i mnd!) kjøring til og fra vel 1 time tur / retur bruker vel noen kroner i bensin, stevner 2 ganger i mnd i sesongen, alt fra 1000 - 4000 avhengig av hvor vi skulle.. også utstyr, dyrlege, osv osv.. på det meste brukte jeg nok opp mot 8000-10 000 i mnd på hesten! med stevner da..jaja. den er solgt nå, var gøy så lenge det varte, men det kostet mer enn det smakte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...