lillen Skrevet 29. januar 2003 #1 Skrevet 29. januar 2003 Har lurt på dette lenge, og prøvd å finne det ut på internett, felleskatalogen og pakningsvedlegg til p-piller, men finner ikke svar. Tenkte kanskje noen her kan hjelpe meg!? Hva er det som skjer med kroppen når vi går på p-piller egentlig? Etter hva jeg har forstått, så har vi ikke eggløsning, men hva er det da som gjør at vi har "mensen" likevel?? :-? En gang jeg hadde glemt å ta p-pillen to dager på rad, fikk jeg mensen... Får man det automatisk når kroppen har forstått det som at vi har sluttet? Da kan det hvertfall umulig være etter eggløsning, når "mensen" bare plutselig dukker opp (uten å ha "planlagt det")!! Hva er det da som gjør at man ikke er 100% beskyttet hvis man glemmer p-pillen en dag? Starter en normal mens-syklus hvis man glemmer? :-? Jeg blir så forvirra og nysgjerrig! Lillen
Fakse Skrevet 29. januar 2003 #2 Skrevet 29. januar 2003 En vanlig menstruasjonssykel består av at veggene i livmora bygger seg opp for å være klare til å ta i mot et barn. Når kvinna har eggløsning fester et befrukta egg seg i livmorveggen. Dersom egget ikke blir befrukta sier hormoner i fra om dette, og kroppen begynner å forberede seg på neste eggløsning. Dermed må den produserte hinna ut, og vi får mensen. Dersom man er gravid blir ikke egg i eggstokken modne, og de løsner heller ikke. Årsaken til dette er hormonene som produseres, og dette utnytter man i p-pillen. Vi lurer altså kroppen til å tro at den er gravid. Når du tar en pause (7 dager) fra p-pillene oppfatter kroppen at du ikke lengre er gravid, den tror du har hatt en tidlig abbort, og kvitter seg med avfallet. Dette er den mensen vi opplever. Det er ingen medisinsk årsak til at det er akkurat tre uker på piller og en uke av. Dette er kun for at kvinnen skal føle seg bekvem. Som du sikker vet kan man utsette mensen med å fortsette på pillen. Da fortsetter rett og slett kroppen å tro at den er gravid. Dette var kortversjonen. En fyldig versjon med hvilke hormoner som gjør hva og når finnes i 3Bi boka for videregående. Eller...det er i alle fall der jeg lærte dette, men det er jo noen år siden nå.
lillen Skrevet 29. januar 2003 Forfatter #3 Skrevet 29. januar 2003 Flott! Nå forstår jeg litt mer, men det er jo en ting som er litt rart..; den "mensen" vi får når kroppen skal kvitte seg med avfall, kjennes jo akkurat ut som en vanlig mens, selv om det ikke er det samme!? Hmmm...
Fakse Skrevet 30. januar 2003 #4 Skrevet 30. januar 2003 Det er jo samme slimhinna som løsner, og samme mekanismen for å drive denut, så det er jo ikke rart det virker på samme måten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå