Snuppa Skrevet 31. oktober 2006 #1 Skrevet 31. oktober 2006 Vi har fått ny peisovn med glassdør og har knotet litt med oppfyring + at vi har hatt litt dårlig ved. Har nå lært av våre feil og tror at vi fyrer ganske så sotfritt. Da gjenstår det bare å få fjernet all soten som har samlet seg på glasset............ Har prøvd: - fuktet kjøkkenpapir og deretter avispapir - fuktet miljøklut - våtservietter (slike for å vaske bad etc) - etanol (mannen som skulle prøve seg som rengjøringsdame, ikke spesielt vellykket!) Har fått bort noe og ser at det går an å skrape det bort med neglen, men det blir litt vel slitsomt. Glasset er buet, så jeg tror det blir vanskelig å bruke vindusskrape e.l. Noen som har noen supergode tips på hvordan vi kan få nyte flammene i peisen vår igjen??? VELDIG takknemlig for svar
Gjest Kråkebolle Skrevet 31. oktober 2006 #2 Skrevet 31. oktober 2006 Bruk aske fra ovnen som du blander med vann og smører på glasset. La det virke ei stund, og tørk vekk. Vann + aske = lut. Vask gjerne med gryteskrubb-svamp. Hvis dette ikke fungerer kan du bruke stekeovnsrens fra MrMuscle. Den tok godt unna da vi prøvde her om dagen.
Hu i Svingen Skrevet 31. oktober 2006 #3 Skrevet 31. oktober 2006 Enten: Kjøp en glassrens hos en peisforhandler. Spray på og tørk av. Eller: Fyr skikkelig opp, ha på full trekk og sørg for at det blir VARMT. Da vil så godt som all soten brenne av. Jeg antar at dere fyrer med for lav trekk, og som du sier selv, hvis veden er fuktig, så soter det (det varmer dessuten også mindre).
Hu i Svingen Skrevet 31. oktober 2006 #4 Skrevet 31. oktober 2006 Forresten, den metoden med fuktig kjøkkenpapir fungerer, men da må dere dyppe den i aske før dere gnir glasset. Er soten fastbrent er det mye arbeid på denne måten.
Snuppa Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 31. oktober 2006 Takk for tips - skal prøves ut i tur og orden! Eller: Fyr skikkelig opp, ha på full trekk og sørg for at det blir VARMT. Da vil så godt som all soten brenne av. Jeg antar at dere fyrer med for lav trekk, og som du sier selv, hvis veden er fuktig, så soter det (det varmer dessuten også mindre). Kjører med full trekk (ovnen vår er sånn at du enten kan kjøre full trekk eller ikke noe), så det er nok heller veden som er fuktig.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #7 Skrevet 31. oktober 2006 Hm, fyre med full trekk? hørtes både uøkonomisk og miljøfintlig ut Mor har peisinsats som har glassdører, de glasdørene blir fort sorte og vaskes sporadisk med såpevann og gammel oppvaskkost. Tror hun bruker zalo faktisk, den pleier nå å ta det meste ) Det er jo ikke sikkert dette fungere hos deg, men det er da verdt et forsøk.
Hu i Svingen Skrevet 31. oktober 2006 #8 Skrevet 31. oktober 2006 Hm, fyre med full trekk? hørtes både uøkonomisk og miljøfintlig ut ← Nei da, ikke hvis du har en nyere ovn. Høy temperatur i ildstedet (som man får med full trekk) gjør at man utnytter brennverdien i veden bedre, og utslippene blir mindre. Avgassene brenner opp (på grunn av temeraturen) før de rekker å komme ut av brennkammeret i ovnen.
Gjest Kråkebolle Skrevet 31. oktober 2006 #10 Skrevet 31. oktober 2006 Hm, fyre med full trekk? hørtes både uøkonomisk og miljøfintlig ut ← Snarere tvert imot!!!
Gjest Lea Skrevet 31. oktober 2006 #11 Skrevet 31. oktober 2006 Fuktet papir med aske fra ovnen er det eneste som brukes her i huset. Går kjapt og greit og tar ALT. Pusser over med litt Jif Spray etterpå og glasset blir skinnende rent.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #12 Skrevet 31. oktober 2006 Puss med avispapir! ------------------------------- Dette er faktisk et godt råd! Dypp det gjerne i litt vann og deretter i asken og puss. Gå over med et til hvis det ikke blir helt rent, og bruk til slutt tørt avispapir. Superdupert!
Ugla Skrevet 1. november 2006 #13 Skrevet 1. november 2006 Zalo! Da blir det et "belegg" av zalo, som hindrer nytt belegg av sot.
Gjest Gjest_Margrete_* Skrevet 1. november 2006 #14 Skrevet 1. november 2006 Vasker glasset med vått papir og aske hver gang ovnen tømmes og det funker veldig bra. Zalo trikset hørtes lurt ut. Det skal jeg prøve, glasset blir utrolig fort svart.
Gjest Gjesta Skrevet 2. november 2006 #15 Skrevet 2. november 2006 Jeg bruker bare blå jif spray og tørkepapir. Funker som bare det.
Gjest Epona Skrevet 2. november 2006 #16 Skrevet 2. november 2006 Mikrofiberklut! Det bruker jeg. Fjerner alt!
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #17 Skrevet 2. november 2006 Hvilken ovn har dere? Har ikke peiling! En innsats av et eller annet slag.......... Skal prøve ut asketrikset i dag, så da håper jeg på en speilblank dør
Siam Skrevet 2. november 2006 #18 Skrevet 2. november 2006 Jeg bruker ovnsrens. Funker som bare rakker'n.
Try2 Skrevet 19. juni 2014 #19 Skrevet 19. juni 2014 har brukt ovnsrens - fikk bort alt bortsett en flekk som var litt gråhvit..prøver asketrikset nå:D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå