Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #1 Del Skrevet 31. oktober 2006 skal søke om lån for høst 06 vår 07. skal da fylle ut søknaden på nett. via lånekassen. det er lån, men deler blir omgjort til stipend etter bestått eksamen. vel på søknaden skal man krysse av for : a: Fullt stipend b: Fullt stipend, i tillegg et begrenset lån for hele søknadsperioden på kroner c:Fullt stipend og fullt lån a tilsier: Utdanningsstipendet blir utbetalt som lån i første omgang. Dette lånebeløpet blir gjort om til stipend når du består eksamen. I tillegg får du utbetalt andre stipendtyper som du har rett til. Når eksamen er bestått, får borteboere automatisk gjort om en del av lånet til utdanningsstipend. Hjemmeboere får ikke utdanningsstipend, alt er lån. b: Ønsker du å søke om et begrenset lån (mindre enn maksimalt lån), må du oppgi beløpet her. Er du borteboer, vil det lånebeløpet du oppgir her, komme i tillegg til den delen av lånet du automatisk får gjort om til utdanningsstipend når eksamen er bestått. Dessuten får du utbetalt andre stipendtyper som du har rett til. Hjemmeboere får ikke utdanningsstipend, alt er lån. c: Når eksamen er bestått, får borteboere automatisk gjort om en del av lånet til utdanningsstipend. Hjemmeboere får ikke utdanningsstipend, alt er lån. jeg kjørte trygt for a, men så leste jeg c og synes disse to var meget like... noen som vet hvem jeg skal krysse av for?? trenger sårt litt hjelp gitt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lourdes Skrevet 31. oktober 2006 #2 Del Skrevet 31. oktober 2006 Skal du ha både stipend og lån må du krysse av for c). Da vil deler av lånet bli gjort om til stipend ved bestått eksamen. Resten forblir studielån. Ved a) søker du i prinsippet bare om stipend, men dette gis også som lån inntil bestått eksamen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #3 Del Skrevet 31. oktober 2006 hmm ja det skjønte jeg men jeg har forstått det slik at man ikke lenger får bare stipend ved universitetsutdannelse. kun ved videregående. så slik jeg forstod det må jeg starte med et lån, som omgjøres deler til stipend om man består eksamen...blir det a eller c da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 31. oktober 2006 #4 Del Skrevet 31. oktober 2006 Eh... Ønsker du å låne penger, eller vil du bare ha stipendet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brumma* Skrevet 31. oktober 2006 #5 Del Skrevet 31. oktober 2006 a) Du låner penger som blir til stipend ved bestått eksamen (mener det er ca 10 000 hvis du består 30 studiepoeng i semesteret) c) Du låner 40 000 kroner, hvorav 10 000 av disse blir til stipend ved bestått eksamen (igjen hvis du består 30 studiepoeng) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 31. oktober 2006 #6 Del Skrevet 31. oktober 2006 a) Du låner penger som blir til stipend ved bestått eksamen (mener det er ca 10 000 hvis du består 30 studiepoeng i semesteret) c) Du låner 40 000 kroner, hvorav 10 000 av disse blir til stipend ved bestått eksamen (igjen hvis du består 30 studiepoeng) ← Fullt lån er på 80.000/skoleår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #7 Del Skrevet 31. oktober 2006 Fullt lån er på 80.000/skoleår. ← Eller 40.000 per semester, frøken nesevis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 31. oktober 2006 #8 Del Skrevet 31. oktober 2006 Eller 40.000 per semester, frøken nesevis. ← Ja, men hun sa ikke per semester. *tjenestevillig* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 31. oktober 2006 #9 Del Skrevet 31. oktober 2006 Jeg fikk 123.000 kr. dette skoleåret. 32.000 kr blir omgjort til stipent om du består på eksamen. B : Bestem lånesummen + alt du kan få som stipend. C: Så mye lån du kan låne + så mye stipent du får. Jeg ville anbefalt C. betal skolepenger og nødvendigheter. Resten setter du på sparekonto eller BSU. De som blir satt på BSU blir trukket fra som skatt, og du får egenkapital. Studielån er det billigste du kan ha, og det er nesten ingenting du betaler i mnd. Men vil du bare ha akkurat til skolepengene tar du B. Skriver opp det du låner, som du får i tillegg til stipend du har rett på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2006 #10 Del Skrevet 1. november 2006 Ja, men hun sa ikke per semester. *tjenestevillig* ← 30 studiepoeng svarer til et halvt år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lourdes Skrevet 1. november 2006 #11 Del Skrevet 1. november 2006 hmm ja det skjønte jeg men jeg har forstått det slik at man ikke lenger får bare stipend ved universitetsutdannelse. kun ved videregående. så slik jeg forstod det må jeg starte med et lån, som omgjøres deler til stipend om man består eksamen...blir det a eller c da? ← Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig å skjønne..... Det står jo klinkende klart!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå