Gjest *Just-Me* Skrevet 31. oktober 2006 #1 Skrevet 31. oktober 2006 Hva trenger man av stelleutstyr?? Myk hårbørste kam? neglesaks badeolje salve (zink??) pudder bleier mesoft våtservietter Febertermometer (sånn for å måle i øret?? anbefalinger...) Badetermometer er vel ganske unødvendig?? Annen fuktighetskrem/salve?? Noe mer?
Skrållan Skrevet 31. oktober 2006 #2 Skrevet 31. oktober 2006 Av det du har på listen din, så har vi ikke hårbørste (vesla har ikke så mye hår), kam, pudder, mesoft. Og vi klarer oss utmerket uten! Zinksalve vil jeg anbefale! Vi har andre kremer også, bl.a. ansiktskrem fra babyline, men vi har ikke brukt den enda. Kan anbefale deg å vente med å kjøpe andre kremer/salver før du evt oppdager at du har behov for dem. Badetermometer likeså, vi har det, men har aldri brukt det. Når det gjelder febertermometer, så vil jeg ikke anbefale deg sånn å ha i øret. Tenkte å kjøpe det vi også, helt til jeg fikk tips her på KG om at de ikke kan brukes på babyer. Så kjøp sånn vanlig for å ha i rumpa på babyen du! kan ikke komme på noe mer du trenger... Vi bruker minst mulig på vesla i allefall. Så lenge du har bleier, zinksalve og vann tilgjengelig kommer du langt! Lykke til!
liv Skrevet 31. oktober 2006 #3 Skrevet 31. oktober 2006 Hva trenger man av stelleutstyr?? Myk hårbørste Ikke brukt enda kam? Ikke brukt neglesaks Ikke brukt badeolje Anbefaller Babyline fra Derma (er to typer Babyline) salve (zink??) Anbefaller aderma pudder Trengs ikke bleier Jepp, men ikke kjøp mye for de fokser fort, vi brukte bare en halv pakke av den minste før vi måtte bytte mesoft Helt supert! Går en del i begynnelsen. våtservietter Trenger ikke, jeg legger heller noen fuktige mesoft i en pose når vi går ut. Febertermometer (sånn for å måle i øret?? anbefalinger...) Øretermometer kan ikke brukes på spebarn. Badetermometer er vel ganske unødvendig?? Unødvendig ja Annen fuktighetskrem/salve?? Vent å se om du trenger, vi smører med badeoljen! Noe mer? Shampoo, for ellers kan de få et fettlag i hodebunnen, oljen hjelper ikke mot det) ←
cappocino Skrevet 31. oktober 2006 #4 Skrevet 31. oktober 2006 Myk hårbørste/kam? - Vent å se om babyen har hør først, men vi har bare brukt kam til snuppa neglesaks - ja hvis du ikke allerede har et par, trener ikke ekstra til babyen badeolje - ja, men kjøp på apoteket, vita har jeg hørt fører en "fake" merke som ikke er godskjent med svanemerket salve (zink??) - kjøp en liten zink salve tube først, snuppa reagerte på den. Vi bruker initiolsalven pudder - har kjøpt potetmel istedet, billigere og et naturprodukt bleier - ja mesoft - hva er det? våtservietter - ja til å ha i stellevesken, coop sine, xtra kom best ut i test Febertermometer - ja sånn elektronisk til å bruke i stumpen, med engangshetter på Badetermometer - vi bruker det hver gang snuppa bader, koster 29,- så det er ikke den største investeringen Noe mer? Babyørepinner - fåes kjøpt på apoteket, spesielle med sånn ekstra bomulls for å ikke stikke pinnen for langt inn i øret. nesedråper paracet stikkpiller etterhvert som babyen kan få hostesaft etc, kjøp med en sprøyte som du kan gi med, lettere enn med skje
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #5 Skrevet 31. oktober 2006 Var i Danmark i helgen og der hadde de sutt med termometer på. Vet ikke hvor effektivt det er, men det virket jo veldig lettvint. De hadde det i vanlig matbutikk og det kostet 60 kroner. Mulig det finnes noe slikt i Norge også...
Burpen Skrevet 31. oktober 2006 #6 Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Jeg har ikke tenkt noe voldsomt på stelleutstyr ennå, men har hørt at neglsaks er unødvendig. Like greit, om ikke enda bedre å bite/rive... Angående febertermometer, har jeg hørt at det ikke funker så godt på så små. Jeg ville valgt en "vanlig" som brukes i stompelompen! Edit: skriveleif Endret 31. oktober 2006 av Burpen
Burpen Skrevet 31. oktober 2006 #7 Skrevet 31. oktober 2006 Var i Danmark i helgen og der hadde de sutt med termometer på. Vet ikke hvor effektivt det er, men det virket jo veldig lettvint. De hadde det i vanlig matbutikk og det kostet 60 kroner. Mulig det finnes noe slikt i Norge også... ← Jeg trodde også det var smart, men har hørt fra samtlige som har prøvd, at den ikke er så god. Vet ikke hvorfor/hvordan, men det er det kanskje noen andre som vet!
tass2406 Skrevet 31. oktober 2006 #8 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg bruker myk hårbørste på snuppa for å forbygge skurvdannelse i hodebunnen. Ellers så sier Helsesøstra nå at en ikke skal rive negler, pga faren for neglerotbetennelse. Vi klipper! Snuppa er 3 mnd, og vi har enda ikke brukt zinksalve....
Grooo Skrevet 31. oktober 2006 #9 Skrevet 31. oktober 2006 Ang. termometer: Tror faktisk ikke de selger slike til øret lenger, nå er det panna som gjelder. Vi har til panna + et vanlig digitalt til stumpen, har heldigvis ikke trengt det ennå. Badetermometer: Vi har et digitalt termometer fra Clas Ohlson som bare er helt genialt. Måler temperaturen på 3-4 sekunder og er virkelig helt supert. Er så deilig å føle seg trygg på at vannstrålen i vasken holder ok temperatur når man skal skylle av den lille stumpen hvis det har vært et skikkelig bleieuhell, og kjempekjekt å rastk ta en sjekk av badevannet for å være sikker på at det er passe varmt.
Totalya Skrevet 31. oktober 2006 #10 Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Ang. termometer: Tror faktisk ikke de selger slike til øret lenger, nå er det panna som gjelder. Vi har til panna + et vanlig digitalt til stumpen, har heldigvis ikke trengt det ennå. ← Jeg kjøpte et i forrige uke... Hvorfor skal de ikke brukes til spebarn? Står ingenting om det på bruksanvisningen... Hva koster ett slik pannetermometer? Endret 31. oktober 2006 av Totalya
Grooo Skrevet 31. oktober 2006 #11 Skrevet 31. oktober 2006 Gav rundt 250 for pannetermometeret. De er vist mer nøyaktige, de øretermometerne er vist vanskelige å bruke på små barn. Var i alle fall det svaret jeg fikk i tre forskjellige apoteker og hos helsesøster. Babyører er innmari små og ofte vanskelige å holde rolig lenge nok. Smokk-termometer er sikkert ok for de ungene som liker alle slags smokker, men mange gjør jo ikke det...
Snuppa Skrevet 31. oktober 2006 #12 Skrevet 31. oktober 2006 Husk at det er mulig å gå i butikken/på apoteket også etter at barnet er født............. Jeg ville hatt: - babyolje (kan evt bruke olivenolje) - inotyol (beste kremen hvis småen får sår stump) - paracet stikkpiller - kompresser (til å vaske øynene) - neglesaks (de som er beregnet for barn er butte og lettere å klippe med på små viftende barnehender) - våtservitter som kan brukes når man er utenfor huset (de første månedene har vi pleid å skylle stumpen i vasken istedetfor å bruke servietter). - evt babysalve (kjøpes på apoteket) som kan smøres i ansiktet til den nyfødte for å forhindre at den klorer seg opp for mye (får nemlig ikke lov til å klippe neglene deres så lenge dere oppholder dere på sykehuset) Kremer kan kjøpes inn ved behov, børste/kam likeså.
Blueberry Skrevet 31. oktober 2006 #13 Skrevet 31. oktober 2006 Ellers så sier Helsesøstra nå at en ikke skal rive negler, pga faren for neglerotbetennelse. ← Får satse på de sier det samme når vi får smått. Man vet jo aldri, så fort de skifter mening nå til dags. Min venninne som fødte i februar i år har fått beskjed om å bite/rive... Komisk...
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2006 #14 Skrevet 1. november 2006 av det som står på lista di, er bleier alt vi har brukt. Du får en prøvepakning med salver, oljer og kremer på sykehuset. Da kan du se hva det går mest av, og kjøpe nytt når (hvis) det går tomt. Vi bruker små gaskluter istedenfor mesoft, eller skyller henne i vasken.
liv Skrevet 1. november 2006 #15 Skrevet 1. november 2006 av det som står på lista di, er bleier alt vi har brukt. Du får en prøvepakning med salver, oljer og kremer på sykehuset. Da kan du se hva det går mest av, og kjøpe nytt når (hvis) det går tomt. ← Det fikk ikke vi, så det er det ikke alle som får!
L@dy Skrevet 2. november 2006 #16 Skrevet 2. november 2006 Hva trenger man av stelleutstyr?? Myk hårbørste - Det kjøpte jeg til snuppa en stund etter hun ble født fordi hun hadde DEN hårmanken. Nå er hun litt over året og hun bruker like godt den samme kammen som jeg bruker. Vent med å kjøpe børste til du ser om du trenger det. kam? - Har ikke egen babykam neglesaks - Har ikke det, badeolje - Ja salve (zink??) Ja, brukes ikke ofte, men kjekt å ha dersom sår stump oppstår. Ellers mener jeg å ha lest at potetmel fungerer likegodt. pudder- Har ikke det. bleier - Er en fordel å ha dette. mesoft - Hva er det? våtservietter - Vi bruker vanlige vaskekluter med vann hjemme, men våtservietter når vi er ute på tur. Febertermometer (sånn for å måle i øret?? anbefalinger...) Har sånn som en har i rompa, fungerer helt fint. Badetermometer er vel ganske unødvendig?? Mine foreldre kjøpe ei termometer and, anda er festlig nok i vann, men termomenterdelen var ikke så viktig. Annen fuktighetskrem/salve?? Nei, ikke som vi har kjøpt. Noe mer? ← Kan være smart å ha kjøpt inn paracet (stikkpiller), en vet ikke når feber oppstår og da er det greitt å ha det i hus. Lykke til!
Ephemera Skrevet 2. november 2006 #17 Skrevet 2. november 2006 Interessant tråd! For selv om vi allerede har det meste av utstyr til babyen i hus, så er jeg temmelig grønn på "stelleprodukter"... Er det forresten galt å bruke våtservietter hver gang man steller babyen? Så lenge jeg bruker Natusan sine uten parfyme? Og så lenge babyen ikke får utslett eller noe av dem? Kompresser (Mesoft?) er vel greit å bruke til å vaske ansiktet og øyenene med, ja. Kjøpes disse på apoteket? Sinksalve brukes vel til å smøre rompa med? Gjør dere det hver gang dere steller babyen eller bare hvis dere ser utslett? Badeolje og shampo høres greit ut, men det anbefales altså å kjøpe på apoteket? Eller har Natusan det også? Pudder kommer jeg også til å kjøpe en boks av. Og babyolje fra Natusan... men hva brukes egentlig den til? Noterer meg bomullspinner til ørene, febertermometer, badetermometer. Merker at jeg har lite greie på dette, men så er det også veeeeldig mange år siden jeg har stelt en baby
L@dy Skrevet 2. november 2006 #18 Skrevet 2. november 2006 Interessant tråd! For selv om vi allerede har det meste av utstyr til babyen i hus, så er jeg temmelig grønn på "stelleprodukter"... Å stelle en baby er en hel vitenskap det, så ikke rart en kan føle seg en smule grønn. Er det forresten galt å bruke våtservietter hver gang man steller babyen? Så lenge jeg bruker Natusan sine uten parfyme? Og så lenge babyen ikke får utslett eller noe av dem? Noen bruker det ene, og andre bruker det andre. Synest ikke det er noe galt å bruke det om det passer best, men jeg synest det er greiest å ha gode vaskekluter med vann hjemme så slipper vi å bruke så "mye"penger på disse våtservietterne. Forresten, ang Natuasan så har jeg lest at dette ikke er ett bra produkt. Mener det ble slaktet i en en forbrukertest og den som kom best i test var Extra, er hvit og blå. Husker ikke om denne testen er fra i fjor eller året før. Kompresser (Mesoft?) er vel greit å bruke til å vaske ansiktet og øyenene med, ja. Kjøpes disse på apoteket? Aner ikke, vet ikke hva det er. Sinksalve brukes vel til å smøre rompa med? Gjør dere det hver gang dere steller babyen eller bare hvis dere ser utslett? Smøres i rompa ja, og vi bruker bare den kremen om stompen er rød. Badeolje og shampo høres greit ut, men det anbefales altså å kjøpe på apoteket? Eller har Natusan det også?? Tror Natusan har dette også, eller har serien Babyline fått god kritikk, så den bruker vi. Selges på en del apotek, babybutikker har også sett den på helsekost. Pudder kommer jeg også til å kjøpe en boks av. Og babyolje fra Natusan... men hva brukes egentlig den til?? Pudder har ikke vi, men vi har olje i vannet. Nå er mi jente 14 mnd og ligger sjelden i ro, men når hun var mindre pleide jeg å massere henne avogtil og da smurte jeg inn med olje.
Grooo Skrevet 2. november 2006 #19 Skrevet 2. november 2006 Kan være smart å ha kjøpt inn paracet (stikkpiller), en vet ikke når feber oppstår og da er det greitt å ha det i hus. ← Jeg har dem i stellebaggen jeg, kjipt om de ligger hjemme hvis vi er borte og feberen kommer. Stellebaggen er alltid med. Vi bruker ikke noe i badevannet, men masserer henne ofte med olje før hun bades. Bruker ikke noe shampo. Har hun mye flass i hodebunnen masserer vi med olje. Jenta vår er fire og en halv måned.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #20 Skrevet 2. november 2006 natusan er noe av det verste du kan bruke; fullt av giftstoffer, hormonhermere o.l. Babyline er trygt, rent vann er bedre Dette er en test fra 2006: http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?artikkelid=2754 "Tre av kremene i testen inneholder det allergifremkallende konserveringsmiddelet ”Methyldibromo Glutaronitrile”, som er forbudt i produkter som er ment å bli værende på huden (kremer og lignende): To forskjellige typer lotion fra Gunry, og Natusan Baby Cream."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå