Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at man bør begynne med folat før man begynner med prøvingen. Hvor mye før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man begynner når man prøver,så bruker man de frem til 3.mnd i en evt graviditet!

Skrevet

Folat skal helst brukes så lenge du er i fertil alder. Altså ca 13/15 år til 45/50 eller deromkring.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å starte å ta ekstra folat 3 mnd før jeg begynte å prøve.

Skrevet

På folat sine sider så står at man ikke skal ta det som kosttilskudd hvis du ikke er prøver.

Men ca en måned før prøvestart holder lenge, da har kroppen tatt det til seg og du har ikke underskudd på det.

Skrevet (endret)

Legen min anbefalte folat 1 mnd før befruktning og 3 mnd inn i svangerskapet.

Endret av Havfrua
Skrevet

Jeg leste på nettet at man burde ta folat til man var ferdig med amming..... ingen andre som har hørt det.................?

Skrevet
Jeg leste på nettet at man burde ta folat til man var ferdig med amming..... ingen andre som har hørt det.................?

Jeg har lest at man skal ta det gjennom hele svangerskapet, men skjønner ikke hvorfor.

Etter tredje måned er jo alt ferdig laget så det kan ikke har noe med nevralrør sykdommer å gjøre.

Skrevet

Jeg trengte bare å ta folat de første tre månedene, nå tar jeg andre vitaminer.

Skrevet
Jeg har lest at man skal ta det gjennom hele svangerskapet, men skjønner ikke hvorfor.

Etter tredje måned er jo alt ferdig laget så det kan ikke har noe med nevralrør sykdommer å gjøre.

Jeg har akkurat lest at man kun skal ta folat til første trimester er over.

Skrevet

Kanskje det er ment at man må passe på å få i seg den "vanlige" mengden folat når man er fra uke 12 og til man er ferdig med ammingen. I starten+ før skal man jo ha dobbelt så mye som "vanlig dose"

Skrevet

Her var det mye feilinformasjon og usikkerhet.

Man bør begynne på folat 3 mnd før planlagt befriuktning og ta det 3 mnd inn i svangerskapet. Dette for å motvirke ryggmargsbrokk.

Hadde alle kvinner i Norge gjort dette, ville andelen barn med ryggmargsbrokk (50-60 i året) vært halvert.

Nyere forskning sier at man etter dette også bør fortsette til man er ferdig med amming, men dette er av andre årsaker enn ryggmargsbrokk, som er den vikitgste grunnen.

Skrevet

Årsaken til at man ikke bør ta folat lenger enn 3 mnd inn i svangerskapet er at folat og andre B-vitaminer konkurrerer om de samme opptaks mekanismene tarmen.

Man bør heller ta alle B-vitaminene som tilskudd, hvis man trenger det.

Skrevet
Kan -> denne brukes? Eller holder det med bare folat.

Ser bra ut den, mht folatinnholdet. Vanlige folattabletter gir samme dose, men har da ikke de øvrige vitaminene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...