Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #1 Skrevet 31. oktober 2006 Er det noen som har en oppskrift på tyske skiver de vil dele med meg? Prøvde denne oppskriften i går, 175 g smør 250 g hvetemel 80 g melis men anbefales ikke, da kakene smakte bare mel og smør Tyske skiver er jo bare såå godt, så jeg må nesten tjuvbake litt før jul
Gjest Gjesta Skrevet 31. oktober 2006 #2 Skrevet 31. oktober 2006 Denne oppskriften bruker jeg; 450 g smør 300 g sukker 1 egg 600 g hvetemel
Lizzee Skrevet 31. oktober 2006 #3 Skrevet 31. oktober 2006 175 g smør 250 g hvetemel 80 g melis Elt deigen sammen og la den stå kjølig et par timer. Trill 4 1/2 cm tykke pølser. Skjær opp i 1/2 cm tykke skiver. Legg på smurt stekeplate og stek kakene på 175 C i ca. 10 minutter. Sånn laget ihvertfall min farmor tyske skiver
Lizzee Skrevet 31. oktober 2006 #4 Skrevet 31. oktober 2006 Ser at jeg har samme oppskrift som den du ikke likte.... Men jeg tror faktisk at det er denne oppskriften bestemor-generasjonen bruker. Jeg har ihvertfall lært den av min farmor og synes de er gode.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 31. oktober 2006 #5 Skrevet 31. oktober 2006 Tusen takk for svar! Lizzee: Da jeg brukte den oppskriften, så hadde jeg ingen tilgang på kjøkkenvekt, men fant en side på nettet hvor det stod at 80 g melis er ca litt over 1 dl. Stemmer dette? Jeg synes det var litt lite melis jeg da.. kakene ble jo ikke søte i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #6 Skrevet 31. oktober 2006 Trådstarter her igjen.. Ga oppskriften en sjanse til, men tilsatte mer melis og resultatet ble veldig bra! Veldig gode
Gjest Shoreh Skrevet 1. november 2006 #7 Skrevet 1. november 2006 Tyske skiver er nydelig, en skikkelig klassiker. Bruker oldemors oppskrift med melis.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2006 #8 Skrevet 1. november 2006 Jeg tipper at oldemors oppskrift ikke helt faller i smak i våre dager, hvor vi er så vant med søtsaker og sukkerbomber... Oldemor (eller tippoldemor) var litt kjipere på ingredienser, for det første var det dyrt, for det andre var alt ikke like tilgjengelig, og for det tredje var ikke folk like godt vant, så bakverk med litt mindre sukker var godt likevel. Og kanskje var det vel så viktig at kakene inneholdt mye fett, det var en form for luksus det også. Så kanskje hadde man andre kriterier for hva som var "godt"? *filosofere*
Gjest Shoreh Skrevet 1. november 2006 #9 Skrevet 1. november 2006 Min oldemor var hvertfall ikke kjip. Hun var husholderske for forskjellige fine familier i hele sitt yrkesaktive liv og var ikke gjerrig på verken smør, sukker eller egg.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2006 #10 Skrevet 1. november 2006 Mente ikke å fornærme noens oldemor her. Og som du sier selv, Shoreh; din oldemor jobbet for velstående familier. De hadde råd til det... EN viss forskjell. De fleste var ikke velstående. Min bestemor lagde alltid tyske skiver med margarin. Jeg har aldri likt tyske skiver før jeg bakte selv i voksen alder - med smør...
Gjest Shoreh Skrevet 1. november 2006 #11 Skrevet 1. november 2006 Ble ikke fornærmet Skjønner selvsagt at oppskrifter fra tidlig 1900-tall ofte må oppgraderes & tilpasses litt.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2006 #12 Skrevet 1. november 2006 Bare husk at å bruke melange eller noe annet enn ekte smør duger ikke!
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2006 #13 Skrevet 1. november 2006 Hei Shoreh! Kunne du tenkt deg å dele din oldemors oppskrift med oss? Please!
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2006 #14 Skrevet 1. november 2006 Bare husk at å bruke melange eller noe annet enn ekte smør duger ikke! ← Jeg bruker meirerismør og melange(halvparten av hver). Smørsmaken blir altfor fremtredende om man bare bruker meierismør, prøvde det en gang -aldri mer!
Gjest Shoreh Skrevet 2. november 2006 #15 Skrevet 2. november 2006 Jeg bruker heller aldri bare Meierismør i en oppskift, smaken blir for sterk. Melange er tingen. Oldemors oppskrift skal jeg legge ut, har ikke boken her jeg er nå men lover å gjøre det i kveld
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå