Gå til innhold

Duker

Gifteklar:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ennå et rart lite spm :)

Jeg har vært og sett på papirduker (Duni). For 25 m kremfarget duk (bra kvalitet) koster det 518 kr. Synes dette er svært dyrt for en papirduk... Virker ikke som de har vanilje/elfenben i de billigere kvalitetene - kun hvit.

På Ikea har de rimelig bomullsstoff til 19 kr/m i riktig farge... Riktignok litt tynt, men kanskje det går an å bruke det til duker?

Har også sett sateng metervare (kremfarget) på ellos.no, til 29 kr/m. Går det an å sy duker av det? Eller blir det bare rart?

Tenkte at hvis en syr duker av stoff, har en jo til siden, og venner/familie kan evt. låne til en billig penge. Her i området går det ikke an å leie duker fra renseri/sykehus osv. som har vært nevnt tidligere...

Hva mener dere om dette? Dyrere stoffer er ikke aktuelt... Har et budsjett å holde meg til :forvirret:

Mvh Gifteklar:)

Skrevet
eg har vært og sett på papirduker (Duni). For 25 m kremfarget duk (bra kvalitet) koster det 518 kr. Synes dette er svært dyrt for en papirduk... Virker ikke som de har vanilje/elfenben i de billigere kvalitetene - kun hvit.

På Ikea har de rimelig bomullsstoff til 19 kr/m i riktig farge... Riktignok litt tynt, men kanskje det går an å bruke det til duker?

Har også sett sateng metervare (kremfarget) på ellos.no, til 29 kr/m. Går det an å sy duker av det? Eller blir det bare rart?

Tenkte at hvis en syr duker av stoff, har en jo til siden, og venner/familie kan evt. låne til en billig penge. Her i området går det ikke an å leie duker fra renseri/sykehus osv. som har vært nevnt tidligere...

Hva mener dere om dette? Dyrere stoffer er ikke aktuelt... Har et budsjett å holde meg til  :forvirret:

De papirdukene i riktig god kvalitet ser bra ut de, helt til noen søler på de... da er det fort gjort å se at det er papir, og de ser uansett ikke like gode ut som stoff

Det billige stoffet på Ikea er altfor tynt til at det blir seende ut som en skikkelig duk, jeg har selv brukt det som duk til mindre formelle settinger, men til bryllup så veit jeg ikke, kommer jo ann på hva slags utrykk dere er ute etter. Da har de stoff på ikea som er noe tykkere, og noe dyrere som er langt bedre. Annbefaler deg å vurdere litt tykkere stoff, legg det gjerne ut over benken på butikken og gå noen meter unna og se hvordan dette tar seg ut.

Tenk også på om dere har mulighet for å legge noe under denne duken over bordplaten, det er vanlig når man dekker bord, for å gi duken et penere utseende og for å få det til å ligge penere.

Skrevet

Hva med å leie? Sjekk f.eks her, de skal ha 100 kr per duk som er 2,4 m lang.

Skrevet

Hun bor slik til skrev hun at hun ikke kan leie.

Kan du ikke høre med slekninger om noen av de har hvite duker så du kan låne? En duk her og en duk der blir fort nok duker, også låner du mange flere enn du trenger og bruker det som passer best sammen. Så lenge du bruker hvite duker så går det jo fint at de ikke er helt like (dessuten så er det gjerne så masse opp bordene uansett at en gjerne ikke ser duken så innmari godt). Ring tanter og kusiner og moren til venninder og bestemødre og gamle damer moren din kjenner. :D (gamle damer har alltid duker)

Skrevet

Helt ærlig, papirduker er fælt uansett. Synes det er veldig rart å bruke masse penger på middag, kjole, drikkevarer osv osv og så ha papirduker til.

Skrevet
Helt ærlig, papirduker er fælt uansett. Synes det er veldig rart å bruke masse penger på middag, kjole, drikkevarer osv osv og så ha papirduker til.

Har du sett slike høykvalitetsduker? de ser faktisk ut som stoff. Og dessuten så prøver denne bruden å spare, noe hun indikerer, dersom jeg forstår det rett så har ikke denne bruden tenkt å bruke penger i bøtter og spann på kjole, mat, blomster ol, og da må hun jo få lov å vurdere noen billigere alternativ på duk også?

Skrevet

Har du sjekka med stedet dere skal ha det på at ikke de har duker?

Mange lokaler som har duker de leier ut :)

Skrevet

Kjøpte stoff på IKEA til middagsbordene.. To lag, et lag med enkel bomull, og et lag med slørtynt stoff med blomstermønster vevd inni duken. Romantisk og billig!

Til kaffebordene leide vi duker på et lokalt hotell. Det ble veldig bra! Ikke så dyrt heller.... (husker ikke pris)

Skrevet
Hun bor slik til skrev hun at hun ikke kan leie.

Obs, gikk vel litt fort her ;)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

De går fint å bruke nevøst fløyell, kjøpte de på Jysk. Funka fint de, tror de koster 100kr for 5m full pris. De har både hvit og kremfarga.

Skrevet

Hei! Takk for svar. Skal sjekke ut stoffet på jysk (nervøs fløyel). Har hørt rykter om at de selger det for halv pris noen ganger ;) Så takk for tipset, gjest!

Ellers vil jeg gjerne ha kremfargede duker og ikke hvite, og da er det vanskeligere å få lånt. Skal ha middag til over 60 personer, så det blir noen meter med duk!

Må innrømme at jeg prioriterer god mat og drikke (og åpen bar) til alle gjestene vi gjerne vil ha der på den store dagen, framfor dyre duker og eksklusive dekorasjoner... Derfor framstår jeg som litt "gjerrig" :)

Lokalet har ikke duker, og har som sagt ikke muligheter til å leie.

Skrevet

Vi kjøpte en rull av det billige, naturfarga bomullsstoffet på Ikea og brukte som duker i vårt bryllup. Vi kjøpte også noen meter av det sølvgrå, transparente stoffet som vi krølla sammen og la langs midten av bordet.

Da bordet var ferdig dekka med blomster, lys etc. så ikke dukene spesielt billige ut. Det som kan se litt stusslig ut når det ligger alene på et bord ser helt annerledes ut ferdig oppdekket :-)

Skrevet

Jeg synes bomullsstoffet på Ikea var helt greit, men dumt at det er såpass gjennomsiktig, siden bordene er mørke. Det samme er egentlig den nervøse fløyelen på jysk (i kremfarge), med mindre jeg velger vinrøde duker da... (Har fargene krem, vinrødt og sølv).

Har egentlig slått fra meg ideen med papirduker - koster jo like mye som stoff.

Tar i mot flere tips, og takk for de jeg har fått:)

Annonse
Skrevet

Legg vanlige bommulslaken under, eller andre hvite duker, så slipper du at den mørke bordflaten synes. Eller kjøp billigbillig hvit papirduk og legg under.

Gjest Gjest_Gifteklar:)_*
Skrevet

Takk Gjest! Det var et godt tips! Da har jeg dukene i orden:) Enda en ting å krysse av på lista ;)

Skrevet

Nervøs fløyel er litt skummelt å bruke til duk hvis man skal ha stearinlys oppå. Stoffet er veldig, veldig lettantennelig.

Skrevet

Jeg vet, men papir jo også lettantennelig, og så lenge en har stødige kubbelys på speil skal faren for å tenne på duken være liten. All bruk av åpen flamme innebærer vel en viss brannfare, men vanligvis går det jo bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...