Gjest Håndarbeidshater! Skrevet 31. oktober 2006 #1 Skrevet 31. oktober 2006 I en alder som har passert 30 for lenge siden, er det på tide at jeg klarer å lappe buksene til ungene mine selv. Har alltid fått moren min til å gjøre det, samt å sy gardiner og legge opp buksebein. Nå har jeg faktisk nesten opparbeidet meg lyst til å få min egen symaskin. Men jeg har skrekken, har ikke sydd siden noen traumatiske timer på ungdomsskolen for snart 137 år siden. Aner ikke hvordan jeg trær en symaskin en gang, har bare noen grusomme minner om over- og undertråd! Har nå tenkt å løsrive meg fra moder'n og anskaffe meg symaskin. Men; her kommer dere KG'ere inn i bildet. Hva slags symaskin skal jeg se etter? Må være enkel, og behovet er ikke så voldsomt, lappe noen bukseknær, legge opp noen bukser og kanskje sy noen rette gardiner. Og; hvordan skal jeg lære meg dette da? Jeg kan ikke spørre moren min for jeg har tenkt å prøve å være venner med henne og da er ikke det noen god ide. Det blir bare Finnes det noen tips på nettet? Noen nybegynnerhåndbøker? Har ikke tid til å gå på kurs heller. Så KG'ere, klarer dere denne nøtten? Trenger hjelp som dere skjønner!
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #2 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg kjøpte meg en helt enkel Huskystar i en symaskinbutikk for et års tid siden. Den kan sy rett fram, sikk sakk - og har en håndfull forskjellige sømmer så jeg kan legge opp, sy gardiner hvis jeg vil det - og gjøre helt enkle ting. Jeg betalte 2000kr for min - da var det 5 års garanti og 5 års gratis service med i prisen. Bruksanvisningen er grei å følge - ellers ville de gjerne ha meg med på basiskurs for å lære å bruke den. Hadde sikkert vært kjekt det.. Lykke til med valget!
Gjest Håndarbeidshater! Skrevet 31. oktober 2006 #3 Skrevet 31. oktober 2006 Hei! Takk for svar. Noterer meg Huskystar!
Gjest gjesta Skrevet 31. oktober 2006 #4 Skrevet 31. oktober 2006 Kjøpte meg en god gammel brukt huskverna maskin. Enkel og grei. Begynn enkelt. Få noen til å lære deg å tre. Det kan moren din, uten at dere hater hverandre resten av livet. Så tar du et stykke tøy. Og så syr du. Og bannes. For all del, det hører med Blir bedre etterhvert. Er masse bøker på biblioteket også.
Gjest Håndarbeidshater! Skrevet 31. oktober 2006 #5 Skrevet 31. oktober 2006 Det kan moren din, uten at dere hater hverandre resten av livet. ← Tro meg! Dette blir det hat ut av! Det orker jeg bare ikke, jeg kjenner det gnager bare av tanken! (Vi er snille mot hverandre sånn ellers altså, orker bare ikke å svette over en symaskin med henne). Men, det følger vel med bruksanvisning på hvordan jeg trær det monsteret? Og jeg er helt, helt totalblank når det gjelder dette, f. eks. når bruker man sikksakksøm? Er det når man lapper? (Blir flau, altså, vet at dette er pinlig, men som sagt, dette har jeg skydd i alle år). Jeg er klar over at jeg må trene meg ganske mye, men har noen noen basic syråd? Må, som dere skjønner ha det inn med teskjeer! (Banning, derimot er jeg ganske god på, så den biten går greit )
Gjest Håndarbeidshater! Skrevet 31. oktober 2006 #6 Skrevet 31. oktober 2006 Oi, oi, oi, nå har jeg surfet litt rundt på nettet om symaskiner. Der åpenbarer det seg ord som "vaffelsøm" og "overlock". Hva er dette da? :hår: Kjenner prestasjonsangsten kommer krypende her. Spørs om jeg ikke bare må fortsette å stryke på lapper på bukseknærna og mase på moren min, for dette er jo helt grusomt!
Gjest HB Skrevet 31. oktober 2006 #7 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg fikk en ganske enkel symaskin for et par år siden, og med den fulgte det en ganske utførlig, men ikke massiv, bruksanvisning som er grei å følge. Maskinen min har mange ulike sømmer, men jeg bruker jo stort sett bare rettsøm. Sikksakk er sånn man i kanten for at stoffet ikke skal rakne (enkelt fortalt). Men altså, bruksanvisningen forklarte ganske tydelig hvordan de ulike sømmene kan brukes. Det er vel fire sømmer jeg synes kan være greie å ha; rettsøm, sikksakk, elastisk (til stoff som strekker seg) og "gardinsøm" (muligens den som heter overlock). Gardinsømmen gjør at du slipper å se sømmen på fremsiden og er ganske kjekt på oppbrett av penbukser osv. Lykke til! Hilsen Lille meg PS. Hvordan du trer maskinen står også i bruksanvisningen og på min maskin er det veldig enkelt.
Gjest Håndarbeidshater! Skrevet 31. oktober 2006 #8 Skrevet 31. oktober 2006 Dette hørtes ut som noe for meg HB! Lurt med den gardinsømmen du nevnte. Hva slags symaskin har du? Og til andre, kom med tips om en enkel og grei maskin til meg da vel!
Marissa Skrevet 31. oktober 2006 #9 Skrevet 31. oktober 2006 Fikk en brukt hudqverna maskin i gave for flere år siden, og den fungere utmerket. Syr frem og tilbake, og med sikksakksøm, og det holder for meg. Dessuten fulgte det med instruksjonsbok med utførlig beskrivelse og illustrasjoner av hvordan du skulle gjøre ALT fra begynnelse til slutt, og den boken er gull verdt!!
Grooo Skrevet 31. oktober 2006 #10 Skrevet 31. oktober 2006 Ta en tur i noen butikker og hør litt. Jeg har en Husqverna og er meget fornøyd. Mange steder arrangerer de enkle "kom-i-gang-kurs" på en 2-3 timer hvis man kjøper maskin der.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2006 #11 Skrevet 1. november 2006 Du bør ta deg en tur til butikker i nærheten som selger symaskiner, der kan de vise deg hva slags modeller de har og du kan få et inntrykk av hvordan de behandler kundene sine. De fleste symaskinmerker er greie, men du bør sannsynligvis se på de enkleste modellene så slipper du å betale for masse rare funksjoner du sannsynligvis aldri kommer til å bruke. Jeg har falt for ei Pfaff-maskin som koster 40.000 - men du klarer deg langt med ei maskin til en brøkdel av den prisen... Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt maskin der de yter best service, og der jeg ikke føler meg dum som nybegynner
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2006 #12 Skrevet 1. november 2006 Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt maskin der de yter best service, og der jeg ikke føler meg dum som nybegynner ← Signerer denne - det var jeg som svarte deg aller først, forresten!
Gjest HB Skrevet 1. november 2006 #13 Skrevet 1. november 2006 Dette hørtes ut som noe for meg HB! Lurt med den gardinsømmen du nevnte. Hva slags symaskin har du? Og til andre, kom med tips om en enkel og grei maskin til meg da vel! ← Maskinen min er en "Bernette 60 for Bernina". Mener å huske at den kostet rundt 2500,- for et par år siden. Så vidt jeg husker sa damen at Bernette er billigutgaven av Bernina som er et ganske kjent symaskinnavn, men at den skal være like god. Enn så lenge så stemmer det og jeg har dristet meg til å prøve både knappehullsfunksjonen og glidelåsfoten.... Hilsen Lille meg
Gjest Håndarbeidshater! Skrevet 2. november 2006 #14 Skrevet 2. november 2006 Takk igjen alle sammen! Jeg kjenner jeg får litt sybutikkangst , men får vel bare bite det i meg. Synes det er litt pinlig å være så nerd og så komme inn i slike butikker med de råflinke kreative menneskene der. Men jeg får bite stoltheten i meg, for jeg har opparbeidet meg litt lyst til å klare dette nå . (Når Steffen Tangstad våger å danse på TV får jo jeg våge meg inn i en sybutikk (mannesegoppsmiley))
Gjest Fantus Skrevet 2. november 2006 #15 Skrevet 2. november 2006 Jeg har en Husquarna maskin av type Viking/Emma. Har prøvd å finne den på nettet, men klarer ikke akkurat nå. Dette er hvertfall en enkel maskin som kan sy rett frem, sikk sakk, knapphull og sikkert noen funksjoner jeg ikke kan ennå. Du kan spørre etter den eller noe som likner i en symaskinbutikk. Og da jeg kjøpte min maskin var jeg nesten like grønn som du er nå. Men damene i butikken var kjempekoselige, så det går nok bra
Binke Skrevet 2. november 2006 #16 Skrevet 2. november 2006 Hva slags maskin du bør kjøpe er avhengig av hva du skal bruke den til. (Ikke noe overraskende i det, kanskje). Hvis du skal lappe "olabukser" eller sy i andre tykke stoffer trenger du en maskin som er sterk og solid. Hvis du hovedsaklig skal legge opp f eks gardiner, vil det være tilstrekklig med en litt billigere maskin. Da jeg kjøpte min Husqvarna Viking ga selgeren i butikken meg god opplæring i basisfunksjonene. Bruksanvisninen er jo også kjekk å ha når noe går galt. Og ja, det gjør det for alle av og til.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #17 Skrevet 3. november 2006 Takk igjen alle sammen! Jeg kjenner jeg får litt sybutikkangst , men får vel bare bite det i meg. Synes det er litt pinlig å være så nerd og så komme inn i slike butikker med de råflinke kreative menneskene der. Men jeg får bite stoltheten i meg, for jeg har opparbeidet meg litt lyst til å klare dette nå . (Når Steffen Tangstad våger å danse på TV får jo jeg våge meg inn i en sybutikk (mannesegoppsmiley)) ← Symaskinbutikkdamer av rette sorten blir bare glade når det kommer noen som deg inn i butikken, de ser utfordringen i å hjelpe deg og kanskje omvende deg så du også blir venn med stoff, tråd og maskin Hvis de får deg til å føle deg dum går du bare til en annen butikk!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå