Gå til innhold

Nyansatt - fått fristende jobbtilbud annet sted...

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er nyutdannet og har jobbet to måneder i min nye jobb og stortrives. Arbeidsplassen min er god, stabil og høyt respektert i bransjen - et symbol for hele bransjen, egentlig. Jeg trives godt sosialt og for så vidt med oppgavene, men arbeidsoppgavene mine og kunnskapen jeg opparbeider meg i jobben er ganske spesialisert. Jeg vet om få eller ingen steder som har behov for denne kunnskapen.... Og så - etter en og en halv måned i denne jobben ringte selskapet jeg har jobbet deltid for i hele studietiden og tilbyr meg drømmejobben. Jobben er en lederstilling innen akkurat det feltet jeg alltid har sett for meg at jeg kommer til å jobbe. Stillingen er en stilling det er behov for i alle bedrifter slik at det ikke er vanskelig å evnt bytte jobb senere. Grunnen til at jeg ikke med en gang sier ja er noen... Blant annet er selskapet jeg har fått tilbud fra et lite selskap. Når det gjelder gjenkjennbarhet på arbeidsplass på CV'en min kan de to mao ikke sammenlignes... MEN når det gjelder arbeidsoppgaver er det få andre enn mine kolleger i avdelingen (ikke engang alle i bedriften jeg jobber i) som vet og skjønner hva jeg jobber med nå. Vektlegger fremtidige arbeidsgivere hva jeg har gjort eller hvor jeg har jobbet? Har hvor jeg har jobbet ingenting å si? En annen ting jeg er veldig usikker på er hvordan jeg skal si det til sjefen min nå. Hun er veldig forståelsesfull og hyggelig, men det er ikke noe hyggelig å si at du ønsker å slutte etter 2 måneder i jobben uansett.... Typisk jente å ha dårlig samvittighet for sånt! Menn i denne bransjen bytter jobb uten å tenke seg om på dagen! Uff... Dette ble langt.... :overrasket: Når det gjelder lønn er ikke dette noe viktig for meg, det er viktigere at jeg trives, men lønnen på de to stedene ser ut til å bli mer eller mindre lik. Noen som har noen tips? Vet at det alltid er noen her inne som har noe lurt å si.... :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom det hadde vært min drømmejobb hadde jeg ikke tvilt, jeg hadde gått for det. Du kjenner allerede til bedriften ettersom du har jobbet der tidligere, så du har trolig en viss peiling på om du vil trives eller ikke.

Uansett hvor du jobber, så vil jeg ikke stole på at "gjenkjennelses" effekten er særlig god. Selv om bedriften er god betyr ikke det at du er det og motsatt. Store bedrifter har også som regel misfornøyde kunder - kanskje er den som skal lese gjennom søknaden din en av dem, så å være i et stort firma er ikke alltid et pluss. Jeg tror derfor at stillingen og innholdet er viktigere enn hvor du har jobbet.

Jeg ville prøvd å finne ut hvor jeg er om 5 år. Ser du for deg deg selv i den bedriften du er i nå? I den jobben du er i nå? Eller tror du at du om 5 år ville angre på at du ikke tok den andre jobben?

Sånn som du sier det synes jeg det høres ut som om mulighetene er større i det jobbtilbudet du har fått nå ettersom du sier at det ikke vil være vanskelig å skifte jobb senere.

Om to måneder er kort på CV'n... tja, du kan jo forklare det for en fremtidig arbeidsgiver vel? Særlig dersom du tar drømmejobben og blir der i årevis. Da du takket ja til den jobben du har nå kunne du jo ikke vente på svar på den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(jeg som startet topic'en - like greit å skaffe seg bruker - dette stedet blir en avhengig av!)

Takk for svar - var vel egentlig det svaret jeg håpet på og som jeg vet er det riktige, men allikevel alltid greit å få det bekreftet fra andre... Men er litt skeptisk også.. Er veldig ung og er sikkert ikke for sent om fem år å endre karrieren, heller.. Dessuten kan det jo virke litt "vaglende" og useriøst å bytte jobb så fort.. Men er redd for å angre og burde jo følge magefølelsen - den har som oftest rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(jeg som startet topic'en - like greit å skaffe seg bruker - dette stedet blir en avhengig av!)

Takk for svar - var vel egentlig det svaret jeg håpet på og som jeg vet er det riktige, men allikevel alltid greit å få det bekreftet fra andre... Men er litt skeptisk også.. Er veldig ung og er sikkert ikke for sent om fem år å endre karrieren, heller.. Dessuten kan det jo virke litt "vaglende" og useriøst å bytte jobb så fort.. Men er redd for å angre og burde jo følge magefølelsen - den har som oftest rett!

Veldig ung? Hva betyr det?

Du er blitt tilbudt en lederjobb, innen hva slags fagfelt er det, i og med at de synes det er ok at du er ung? :) Privat sektor bank/finans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 24 år. De som startet bedriften og som har drevet den i de 6 årene den har eksistert er nå 27, så er et veldig ungt miljø. Jeg jobbet der hele studietiden så de kjenner meg godt, både faglig og sosialt. Dessuten har de samme utdannelse som meg så de vet også hva jeg kan/ikke kan fra skolen.

Venninnen min er skeptisk til om hun ville hatt så mye ansvar så tidlig, hun liker å bare jobbe, ikke ha for mye ansvar på skuldrene.. Jeg er litt enig, men jeg ser det mer som en utfordring enn et problem.. Vet vel egentlig hva jeg vil, men må bare "tørre" å ta sjansen! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venninnen min er skeptisk til om hun ville hatt så mye ansvar så tidlig, hun liker å bare jobbe, ikke ha for mye ansvar på skuldrene.. Jeg er litt enig, men jeg ser det mer som en utfordring enn et problem.. Vet vel egentlig hva jeg vil, men må bare "tørre" å ta sjansen! :overrasket:

Du og venninnen din er jo to forskjellige mennesker da... Så hvis du føler deg klar for en lederstilling syns jeg du skulle gå for den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst:

Som du sa, menn bytter jobb på dagen om de har lyst, og det kan du også, ingen i bransjen synes det er vinglete, ingen kommer til å synes det er rart, og for fremtidig arbedsgivere så er det bare å si at du fikk et bedre tilbud, dette forstår alle. Ingen forventer at noen skal bli evigheter i jobb lenger (to mnd er jo kort da, men), det er relativt vanlig å bytte jobb 2-3 ganger de første fem årene for personer med feks ingenørutdanning. Ikke ha kvaler for å bytte, gå rett til din sjef når du har bestemt deg og forklar at du har fått drømmejobben et annet sted, og spør hvor lenge de vil at du skal jobbe. (prøv å være i møtekommende, noen steder sier jobb ut oppsigelsestiden, noen lurer på om du kan jobbe noe lengere (du har vel prøvetidskontrakt og da er det kort oppsigelse) andre sier du kan like gjerne gå med en gang)

Litt vrient når jeg ikke kjenner deg og utdanninga di, men det høres litt ut som en type ingenør/sivilingenør/økonomi jobb. Ikke uvanlig med lederannsvar tidlig i noen bransjer, men rett ut fra skole kan no være noe tidlig ja.

Det jeg ser på som litt negativt er at resten av bedriften har så unge medarbeidere, for du trenger noen eldre å lære triks av. Det er i allefall fint å ha et variert arbeidsmiljø.

Du bytter jobb dersom du mener at den siste jobben gir deg bedre muligheter og mere inntresang hverdag. Du må tenke mest på jobboppgaver, og mindre på arbeidskolegaer, for det viktigeste på sikt blir å bygge opp karrriere og kompetanse. Klart en skal ha det fint på jobben, men om fem ti år så hjelper det deg ikke om du har hatt det fint i år, men ikke lengere har noe å komme med faglig.

Er du en person som har lyst på lederansvar, som har lyst på store fjell å klatre og som liker å være en aktiv del av arbeisplassen så høres jo den nye jobben fin ut.

Lykke til, synes egentlig det høres ut som du har bestemt deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...