Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, nå er det Halloween, og da slår man av utlysene om man ikke vil ha besøk av tiggerunger. Den er grei, og det er ikke den debatten jeg vil ta her.

Men det satte igang tankene mine. Ja, jeg har tenkt å slå PÅ lyset i kveld, men poenget mitt er vel litt det at vi har en tendens til å ha lysene av vi. Jeg glemmer å slå dem på...

Når jeg står opp, så registrerer jeg at flere av naboene har utlysene sine på, sover de med lysene på hele natta? (jeg er vant til hjemmefra at vi slår dem av når vi legger oss) Når det er helt mørkt i huset må de jo enten det, eller ha gått hjemmefra og latt den stå på?

Men altså, det jeg lurte på er hvordan folk bruker utlysene sine. Vi har altså en tendens til å glemme å slå dem på når det blir mørkt, derfor slår vi dem forsåvidt ikke av heller. Dette kommer nok av at vi bare ikke har fått en vane på dette enda, vi har ikke hatt utlys før nå i det nye huset.

De skal vel ikke stå på hele dagen? (med andre ord skal de av når vi går poå jobb da, og er det da noe poeng i å slå dem på når vi står opp, når vi slår dem av i det vi går ut og kunne trengt dem?) Og om natta? Man slår dem vel av når man tusler til sengs? Men man slår dem PÅ når man kommer hjem og det er mørkt ute? (Det er der jeg svikter, tenker ikke på det, siden jeg nå engang er kommet meg INN, og ikke har tenkt meg ut igjen, og ettersom vi aldri får "uanmeldt besøk", så trenger jeg ikke lys for å signalisere at vi er hjemme heller.)

Men, utlys har vi, og det er jo meninga å tenne dem.

Ok, dette ble en forvirrende post, men hvordan gjør folket dette?

Bare lurer jeg.... (siden jeg kjeder meg?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke latt dem stå på om dagen, det er jo ingen vits i. Pleier å slå de på på ettermiddagen, i tilfelle besøk, og for å vise folk at de er velkommen . (I kveld skal de av, uten at jeg tror det hjelper særlig) Om natten pleier jeg å slå dem av. Men da jeg i min ungdom var avisbud, var jeg veldig glad for at de som bodde litt kronglete til, hadde store hager eller bratte trapper, lot lysene stå på. Det ble mye lettere å finne frem.

Skrevet

Vi har føler på våre utelamper. De skrur seg på når det blir mørkt og av når det blir lysere ute. Tror faktisk at de aller fleste naboene mine har det også. Evt. en tidsbryter som går på klokkeslett.

Skrevet

Mulig noen har tidsbryter eller føler ja..

Nå er det ikke slik at eventuelle avisbud (vi holder ikke avisen, og den leveres vel uansett i postkassa, og der er det opplyst) eller andre blir å tusle i bekmørket hos oss da, vi bor i et borettslag med generet opplyst uteområde, vi har et "gatelys" rett utenfor huset vårt.

Men utlys er jo koselig, så jeg skal prøve å legge meg til vanen om å slå det på når jeg kommer hjem i alle fall (da ER det jo allerede mørkt, på denne tiden av året)

Skrevet

Våre utelys er på når det er mørkt og av når det er lyst (fotocelle).

Vi vil ha det lyst rundt huset når det er mørkt ute. Trist med helt mørklagte hus og håpløst å snuble rundt i mørket for folk som skal hit.

Av eller på om natta har nok mest med økonomi å gjøre.

Skrevet

Vi har fotocelle på våre utelyse, så de styres av dagslyset. Men skulle jeg styrt det manuelt ville jeg slått av når det var lyst nok om morgenen og slått på når det begynte å mørkne på kvelden. Nå om det er mørkt når jeg drar om morgenen og mørkt når jeg kommer hjem, hadde lysene stått på hele dagen også. Slår ikke av lyset om natten selv om vi bor i et strøk med gatelys og ingen strengt talt har noe i nærheten av huset vårt å gjøre om natten. Synes huset ser forlatt ut dersom utelyset er slukket på natten. Og det kan være en invitasjon til tyver...

Hilsen Lille meg

Skrevet

Vi har fotocelle - men nå i det siste har jeg likevel begynt å skru dem av når vi legger oss (stort sett mellom 2400 og 0100) - har vel noe med den generelle innsatsen vi gjør for å spare på unødvendig lys/strømbruk.

Nå er det ikke gatelys el. hos oss -- så har ikke vi og naboene på noe - blir det rimelig mørkt.

Skrevet

Vi skal få oss fotocelle, men har ikke kommet så langt enda...

Så nå slår vi på lyset om kvelden og av om morgenen hvis det er lyst. (Har jo ikke vært det før nå etter vi stilte klokka...)

Vi har det på hele natta. Jeg er også vant til at vi slo det av hjemme. Men siden vi ikke har noe gatelys inn der vi bor og vi er 4 naboer som bruker den veien blir det veldig mørkt for dem om vi slo av lyset.

Skrevet

Vi har lys som slår seg automatisk på når det blir mørkt.

Det er større sjanse for at huset blir utsatt for innbrudd dersom det er helt mørkt, da det er vanskeligere for naboene å legge merke til aktivitet. Jeg hadde hatt lyset på om natten og når jeg var bortreist for å senke risikoen!

Skrevet
Ja, nå  er det Halloween, og da slår man av utlysene om man ikke vil ha besøk av tiggerunger. Den er grei, og det er ikke den debatten jeg vil ta her.

Men det satte igang tankene mine. Ja, jeg har tenkt å slå PÅ lyset i kveld, men poenget mitt er vel litt det at vi har en tendens til å ha lysene av vi. Jeg glemmer å slå dem på...

Når jeg står opp, så registrerer jeg at flere av naboene har utlysene sine på, sover de med lysene på hele natta? (jeg er vant til hjemmefra at vi slår dem av når vi legger oss) Når det er helt mørkt i huset må de jo enten det, eller ha gått hjemmefra og latt den stå på?

Men altså, det jeg lurte på er hvordan folk bruker utlysene sine. Vi har altså en tendens til å glemme å slå dem på når det blir mørkt, derfor slår vi dem forsåvidt ikke av heller. Dette kommer nok av at vi bare ikke har fått en vane på dette enda, vi har ikke hatt utlys før nå i det nye huset.

De skal vel ikke stå på hele dagen? (med andre ord skal de av når vi går poå jobb da, og er det da noe poeng i å slå dem på når vi står opp, når vi slår dem av i det vi går ut og kunne trengt dem?) Og om natta? Man slår dem vel av når man tusler til sengs? Men man slår dem PÅ når man kommer hjem og det er mørkt ute? (Det er der jeg svikter, tenker ikke på det, siden jeg nå engang er kommet meg INN, og ikke har tenkt meg ut igjen, og ettersom vi aldri får "uanmeldt besøk", så trenger jeg ikke lys for å signalisere at vi er hjemme heller.)

Men, utlys har vi, og det er jo meninga å tenne dem.

Ok, dette ble en forvirrende post, men hvordan gjør folket dette?

Bare lurer jeg.... (siden jeg kjeder meg?)

Slår de på i skumringen og av når eg går til køys. Slik kan jo faktisk evt nattegjester se at her er det ikke vits i å ringe på. Hvorfor skal jeg ha på lys ute om natten da? For meg er det bedre at det er mørkt. I tilfelle det skulle skje noe "skumelt", så ser jeg jo bedre ut om de er av.

Avisbudet har ikke problemer for kassene står ved veien under en lyktestolpe. Hadde vi hatt poskassen på veggen ville lyset selvsagt stått på.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Hvis vi skrur det av, så glemmer vi å skru det på igjen (og da kan det være ganske kjipt å rygge opp på parkeringsplassen ved siden av huset i mørket), så vi har det alltid på. Bruker mindre lyspærer på den måten.

Skrevet

Min står på døgnet rundt (men ikke året rundt). Nå er det så mørkt om ettermiddagene at det ofte er mørkt når jeg kommer fra jobb, og da er det greit at den står på, så jeg ser trappa...

Skrevet (endret)

Tror mye av årsaken til at jeg ikke huske å sette det på altså ligger i det faktum at det ikke ER mørkt på trappa vår selv om vi ikke har på utlyset. Det er mer "kos" enn "nødvendig", ettersom vi har dette gatelyset rett utenfor (som faktsik får strøm fra vårt hus (vi får det refundert en gang i året, har vi fått opplyst, det har sin egen "teller" inni sikringsboksen vår) som lyser opp. Vi har heller ingen lang, mørk innkjørsel, da vi bor i et b0rettslag og "innkjørselen" deler vi derfor med mange andre, garasjen vår grenser rett mot fellesområdet med lekeplass, som altså er opplyst, og venen ned dit er også opplyst.

Det er bare dette lyset utenfor døra, som jo gjør det lysere og "trivligere", men ikke er en tvingende nødvendighet for å se døra.

Også har vi lys på altanen. Det tenker jeg ALDRI på å tenne, det bare ER der... Et under altanen også, som var veldig praktsik når vi bar inn ved i boda, og når vi satte inn altanmøblene i den samme boda, men ellers er det ingen som ser det eller ei, da det bare lyser opp i vår innestengte hage, intet annet.

Men det utenfor døra skal jeg ialle fall bli flinker etil å tenne, om ikke annet så for å vise naboene at vi er hjemme? Eller noe i den duren.

Endret av Malama
Skrevet

Vi slår alltid på utelyset når det begynner å mørkne om ettermiddagen, og slår det av når vi står opp.

Har aldri skjønt hvorfor man slår av utelys om natten. Det er så innmari stusselig med mørklagte hus og gårdsplasser, og for oss som bor litt ute på landet betyr det at hele innkjørselen til gården vår er mørklagt når naboene har skrudd av utelysene sine. Med tanke på evt innbruddstyver synes vi også det er en fordel å ha på lys.

Skrevet

Vi får aldri uventet besøk, så vi skrur dem på dersom vi har behov for dem selv. Dvs dersom vi skal gjøre noe ute på kvelden, eller når vi reiser vekk, og vet det er mørkt når vi kommer hjem. Skrur dem alltid av når vi legger oss, siden de lyser inn soveromsvinduet hvis ikke.

Gjest Fruktfat
Skrevet

vi skrur på lyset på kvelden når det begynner å blir mørkt, og skrur dem av på morgenen.

Skrevet

Utelysene blir skrudd på når det mørkner og skrudd av igjen neste morgen.

Skrevet

Vi skrur dem på når det begynner å bli mørkt og slår dem av når vi legger oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...