Gå til innhold

Veterinærforsikring på katt

Anbefalte innlegg

Gjest Jente_81
Skrevet

Jeg har en pus på 8 mnd, som etterhvert skal bli sterilisert.

Sånn utenom lurer jeg på om det lønner seg å ha vet forsikring på pus?

Har dere dette? Blir fort dyrt med vet, og jeg har ikke råd til uforutsette store regninger................

Jeg har på hundene mine.

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Vel, uten forsikring blir fort alternativet avliving hvis noe alvorlig skulle tilstøte katten, slik at den for eksempel må opereres. Så tør du å la være?

Skrevet

Visste ikke at det fantes en gang. Jeg ville absolutt hatt det. Vi hadde store veterinærutgifter med katten vår, selv om det aldri var noe alvorlig.

Skrevet

Det må du nesten regne på selv, utifra hvor god råd du har, og hva en forsikring vil koste deg. For min del lønner det seg ikke, siden jeg har fire katter, og forsikringsselskapet mitt bare dekker utgifter inntil 10.000,- med 20% egenandel. Det betyr at iløpet av fire år har jeg betalt mere i forsikring, enn jeg får ut på en skade på en katt. Så dermed har lønner det seg for meg å ikke ha forsikring, dersom jeg har mindre enn en full skade hvert fjerde år, og hittil har vi ikke hatt noen.

Og inntil ti tusen kroner i dyrlegeutgifter skulle vi klare, siden vi kan få det delt opp i avdrag. Om katten skader seg for mere enn det, så hadde vi nok måttet avlive uansett. I tillegg kommer at dette er huskatter får vi uansett ikke dødsrisikoforsikring på dem.

Hunden min derimot har jeg forsikring på, både fordi hun er en vimsebøtte som skader seg nokså ofte, og fordi hun er rasehund, så vi har også dødsrisikoforsikring.

Skrevet

Man forsikrer jo hus og innbo i titalls år uten at man nødvendigvis får bruk for forsikringa. Men tør man la være?

Med katter er det snakk om et levende liv, som ikke kan erstattes.

Det er klart forsikringsselskapene ikke driver veldedighet, de tjener penger totalt sett på forsikringene. Nå har det endelig kommet en konkurrent til Gjensidige på forsikring av huskatter med Agrias inntreden. Så det kan hende betingelsene blir bedre nå med konkurranse.

Man må nesten vurdere hvor god likviditet man til evhver tid har. Hvis man ikke har penger å legge ut for en dyr operasjon vil forsikring være veldig lurt. Man kan selvsagt velge å ta opp forbrukslån hvis man ikke har midler tilgjengelig til å betale dyrlegeregninga, for avliving er ikke et alternativ!

Skrevet
Man forsikrer jo hus og innbo i titalls år uten at man nødvendigvis får bruk for forsikringa. Men tør man la være?

Når er det litt andre summer det er snakk om med kjæledyr da. En veterinærregning på katten på 10.000,-, i forhold til at ett hus til flere millioner med innbo brenner opp, feks. Har man feks en kjøleskapkonto stående med 10.000 eller mere, så forstår jeg godt at folk dropper å forsikre dyra sine. De færreste har såpass mye penger stående at de kan tenke på samme måte med huset sitt.

Skrevet
Når er det litt andre summer det er snakk om med kjæledyr da. En veterinærregning på katten på 10.000,-, i forhold til at ett hus til flere millioner med innbo brenner opp, feks. Har man feks en kjøleskapkonto stående med 10.000 eller mere, så forstår jeg godt at folk dropper å forsikre dyra sine. De færreste har såpass mye penger stående at de kan tenke på samme måte med huset sitt.

Med et kjæledyr er det ikke bare snakk om summene, men et helt uvurdelig tap. Derfor synes jeg det er underlig at folk som har likviditetsproblemer ikke forsikrer dyra sine. Hvis man avliver katten sin vil man aldri få denne katten tilbake (ethvert liv er uvurderlig), mens de fleste eiendeler som er vanlige ting faktisk kan erstattes.

Blir jo litt som erstatningssummer hvis man har mistet et barn: samme hvor mye penger man får i erstatning vil ikke det kunne erstatte barnet. Ingenting kan erstatte den katten du var så glad i. En forsikringsutbetaling for et nedbrent hus derimot kan langt på vei erstatte de tapte verdiene.

Skrevet
Med et kjæledyr er det ikke bare snakk om summene, men et helt uvurdelig tap. Derfor synes jeg det er underlig at folk som har likviditetsproblemer ikke forsikrer dyra sine.

Selvsagt, jeg poengterte bare at dersom man har penger stående, så er det ikke alltid det lønner seg å forsikre dyr. Forsikring handler kun om pengebiten, ikke følelser.

Skrevet

Jeg kommer vel til å bli lynsjet nå, men jeg hadde ikke forsikret katten min.. Dersom katten hadde så store skader/sykdom at jeg ikke hadde hatt råd til veterinærutgiftene hadde den nok måttet avlives...

Og jeg kunne aldri sammenliknet et kjæledyr med et barn eller annet menneske... Ikke ALT liv er like mye verdt i mine øyne, selv om alt liv har høy verdi..

Gjest Trolletrine
Skrevet

Forsikret katten min for noen dager siden,faktisk :) Syns at 970 kr for 1 år er en liten pris å betale for å sikre katten min best mulig veterinærhjelp.Ved sykdom/skade osv dekkes 30 000 kr til veterinær.Men håper det er "bortkastede" penger ;)

Skrevet

Jeg har hatt katten min forsikret i Gjensidige (betaler bare rett uner 600 kr året) i 5 år, og har fått igjen minst egenandelen hvert år.

Skadene pusen mi har hatt, har kun vært bittsår. Har blitt en byll det har gått hull på som de har måttet sy igjen. Blir fort store utgifter selv om det ikke er store skader...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...