Gjest mamma til to Skrevet 31. oktober 2006 #1 Skrevet 31. oktober 2006 hei, ungene har nå gledet seg til halloween siden i sommer . jeg kjenner at jeg egentlig er litt i mot det, men nå skal jo alle vennene deres få gå så vil ikke jeg være kip å ikke la våre gå... så da tenkte jeg at jeg kler de litt ut og lar de gå til de vi kjenner godt i nabolaget. på denne måten blir det en litt "snill" variant. har kjøpt hatter og kapper til snuppene, også kan jeg jo male de litt. de blir nok mer søte enn skumle men så (kan ikke dette med halloween jeg) hva sier man når døren åpnes? trick or treat på engelsk, men hva på norsk? har noen tips på hva de kan si, og evt. gjøre? vil jo ikke at de bare skal stå der og tigge uten å si noe som helst... kan noen hjelpe meg her?
Gjest Norwegian Blue Skrevet 31. oktober 2006 #2 Skrevet 31. oktober 2006 "Knask eller knep" heter det visst på norsk. Mensyntes det er litt vanskelig å si, så jeg holder meg til trick or treat.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #3 Skrevet 31. oktober 2006 men skal de bare si det? ikke synge eller noe??
pulverheksa Skrevet 31. oktober 2006 #4 Skrevet 31. oktober 2006 Eller som nemi sier: digg eller deng...
Marissa Skrevet 31. oktober 2006 #5 Skrevet 31. oktober 2006 ÅÅÅÅÅ, DETTE ER EN UTROLIG UFORDRAGELIG SKIKK!! Her til lands er det vanlig med julebukk/nyttårsbukk, og da er det ikke nødvendig å sende ungene ut på nok en tiggerunde. Hold dem hjemme sier nå jeg!
Hu i Svingen Skrevet 31. oktober 2006 #6 Skrevet 31. oktober 2006 Greit nok at det ikke er særlig norsk, men ungene synes jo det er gøy da...
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #7 Skrevet 31. oktober 2006 ja la oss holde oss til fårikål og kjøttkaker - ekte norsk! nei vet du hva vi må forholde oss til at verden blir mindre, og at vi til og med her til lands må forholde oss til nye tradisjoner. og en kan jo gjøre mye morro ut av halloween - og da hvorfor ikke gjøre det?? her i huset lar vi iallefall ikke en anledning til å ha det morro gå fra oss. synd for deg som er så i mot det. men ta det helt med ro, vi sender bare ungene til de vi kjenner her i nabolaget, så de kommer neppe til deg. og bare så det er sagt, vi lar heller ikke ungene gå alene. det står alltid en voksen "på lur".
jolie Skrevet 31. oktober 2006 #8 Skrevet 31. oktober 2006 Husk å ta på barna refleks i kveld! Vi har kjøpt inn litt snop, så håper noen finner veien til vår dør og
Marissa Skrevet 31. oktober 2006 #9 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg har ingenting imot at man bruker nye skikker til å ha det morro! Det er jeg er imot er at ungene skal gå rundt å tigge snop en ekstra dag, og enda verre, dersom de ikke får snop, ber de om penger eller griser til hage/dør/o.l. (og det har jeg opplevd mer enn en gang, ikke bare her jeg bor nå) Og fordi om trådstarter sier hun bare sender ungene til de hun kjenner, så er det noen hundretusen unger til i dette landet, som ikke går til bare dem de kjenner, og som ikke er så søte og snille...fordi om mor og far i heimen tror det...
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #10 Skrevet 31. oktober 2006 marissa; nei jeg forstår at du er negativ om du har fått tilgriset hus og heim, det ville jeg ikke ha likt heller. heldigvis har jeg ikke opplevd det, og jeg har heller ikke opplevd noe annet enn unger som kommer kledd ut og tigger snop denne dagen - hvilket jeg syntes er ganske artig i grunn det jeg derimot ikke er så glad i er de forferdelige maskene som ungene kjøper seg til denne dagen. greit at man skal være skummel men det får da jammen være måte på?!? der går min grense....ikke masker her i huset (eller på noen av ungene våre) så lenge de er små nok til at jeg kan styre det. (vi bruker ikke nisse maske eller julebukk maske heller)
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #11 Skrevet 31. oktober 2006 da vil trådstarter ønske alle en "happy halloween" før jeg suser ut og handler inn litt ekstra godteri til å ha på lur. spennende kveld dette!
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #12 Skrevet 31. oktober 2006 men skal de bare si det? ikke synge eller noe?? ← Min datter og hennes venninne er vant til å gå julebukk, og syntes det var feil å gå på "knask eller knep" uten å si noe, så de skrev sitt eget lille ("skumle") vers som de framførte. Det ble virkelig tatt godt i mot!
Fibonacci Skrevet 31. oktober 2006 #13 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg er litt ambivalent til det - har ikke noe imot unger på døra og å gi dem litt godteri, men har en 2-åring hjemme som jeg er redd kommer til å bli skremt. Skumle masker, osv. Når pleier ungene å gå rundt?
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #14 Skrevet 31. oktober 2006 hei, ungene har nå gledet seg til halloween siden i sommer . jeg kjenner at jeg egentlig er litt i mot det, men nå skal jo alle vennene deres få gå så vil ikke jeg være kip å ikke la våre gå... så da tenkte jeg at jeg kler de litt ut og lar de gå til de vi kjenner godt i nabolaget. på denne måten blir det en litt "snill" variant. har kjøpt hatter og kapper til snuppene, også kan jeg jo male de litt. de blir nok mer søte enn skumle men så (kan ikke dette med halloween jeg) hva sier man når døren åpnes? trick or treat på engelsk, men hva på norsk? har noen tips på hva de kan si, og evt. gjøre? vil jo ikke at de bare skal stå der og tigge uten å si noe som helst... kan noen hjelpe meg her? ← Forklar ungene iallefall at man kun går i de husene der lyset er tent. jeg slukker utelyset, orker ikke et renn av unger som ikke har fått med seg reglene om denne dagen. Skal man innføre en skikk som ike er norsk, så får f...meg foreldrene sette seg inn i reglene først
pulverheksa Skrevet 31. oktober 2006 #15 Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Venter naboguttene på døra i kveld, tror jeg skal kle meg ut i år også. Syns det er gøy, særlig når de har lagt litt sjel i utkledningen. Endret 31. oktober 2006 av pulverheksa
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #16 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg har ingenting imot at man bruker nye skikker til å ha det morro! Det er jeg er imot er at ungene skal gå rundt å tigge snop en ekstra dag, og enda verre, dersom de ikke får snop, ber de om penger eller griser til hage/dør/o.l. (og det har jeg opplevd mer enn en gang, ikke bare her jeg bor nå) Og fordi om trådstarter sier hun bare sender ungene til de hun kjenner, så er det noen hundretusen unger til i dette landet, som ikke går til bare dem de kjenner, og som ikke er så søte og snille...fordi om mor og far i heimen tror det... ← Så enig, så enig! Enda en anledning for handelsstanden å gni seg i hendene. Man må gjerne engasjerer seg i hvilke skikker man vil for meg, men å gå på andre sine dører bare for å tigge godteri er en uting. Jeg kan vedde på at alle barna som kommer hit tror det eneste poenget med Halloween er gratis godteri.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #17 Skrevet 31. oktober 2006 enig med pulverheksa! og til deg som nevnte utelysene; reglenen blir selvsagt husket på. og til deg som nevnte din 2 åring; våre barn ble også redde av maskene, jeg misliker meget sterkt masker ennå jeg, i en alder av 32. vi la ungene litt tidligere denne kvelden vi..... nei vi kler oss ut og maler ansiktene våre "litt skummelt", og da blir det egentlig mer søtt enn skummelt.... kjenner at jeg gleder meg jeg!
Gjest Fruktfat Skrevet 31. oktober 2006 #18 Skrevet 31. oktober 2006 hadde en gjeng her på døra i stad, de sa "knask eller knep". jeg hadde slukket utelyset, men regnet med at folk ikke gidder å sette seg inn i sånt så jeg hadde litt godteri. det jeg synes var dårligst var at over halvparten ikke hadde giddet å kle seg ut, så jeg sa ifra til foreldrene som sto rundt hjørnet at de kunne lære dem å kle seg ut. skal man absolutt dra dette til norge så kle ihvertfall ut ungene! et hekseskjørt er ikke å kle ut... på med masker eller ansiktsmaling!
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #19 Skrevet 31. oktober 2006 Hadde en spesiell variant her på døra; "Snop eller bank"
Marissa Skrevet 31. oktober 2006 #20 Skrevet 31. oktober 2006 Problemet er at folk kun adopterer den delen av skikken som passer dem, nemlig en mulighet til å få gratis snop. De færreste gidder sette seg inn i reglene, og forstår derfor ike at slukket lys betyr at du ikke vil ha besøk. Lyset står av hos meg og i kveld!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå