Gå til innhold

Svake sider

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Et av standardspørsmålene på jobbintervjuer er "nevn 3 sterke, og 3 svake sider" Hva svarer man da?

Flere jeg har snakket med mener at man bør nevne svake sider som kan snus på til å være sterke sider, som for eksempel "Jeg har alt for mye energi" eller "jeg er en arbeidsnarkoman". Jeg mener dette blir litt feil, da jeg mener spørsmålet er mer for å vise at du har selvinnsikt. Jeg syntes det blir så dumt å gi et sånt svar på dette spørsmålet. Hva mener du?

Jeg er veldig usikker på hva jeg selv skal svare på slike spørsmål. Hva "pleier" du å svare? Jeg skjønner jo det at man ikke bør nevne ting som er altfor negativt heller som for eksempel: "Jeg pleier alltid å forsove meg, og skulker jobben ofte" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er greit å nevne ting som du kan vri til det positive.

Som: " Jeg er sta, men det er vel bra å ha egne meninger?"

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten

Enig med TS at slike ting må gå på selvinnsikt, men det er ikke lettere av den grunn ;)

Synes "alle" anbefaler å vri negative sider over til positive. Jeg gjør det så godt jeg kan, men det krever litt tankearbeid i forkant. Siden man vet at dette er et spørsmål som dukker opp i en eller annen form, er det bare å ha noen setninger inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ærlig jeg..... Kjenner meg selv etterhvert og vet hvilke sider som er svake til en jobb. For eksempel er jeg særdeles detaljorientert, noe som er en svakhet i jobben jeg har nå fordi den krever oversikts-perspektiv. Dette er noe jeg nevner, og som jeg også sier jeg jobber med.

Det viktigste i et jobbintervju er jo å få en jobb man passer til, og om det ikke er rom for å endre seg er det ikke stedet for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosmic Girl
Flere jeg har snakket med mener at man bør nevne svake sider som kan snus på til å være sterke sider. Jeg mener dette blir litt feil, da jeg mener spørsmålet er mer for å vise at du har selvinnsikt.

De fleste som driver med rekruttering, vet at mange prøver å være "smarte" ved å vri på slike spørsmål, og derved mister det litt av den opprinnelige hensikten. På meg virker det heller negativt dersom de jeg intervjuer gjør det.

Jeg er ute etter de svake sidene som betyr noe for stillingen og som kan hjelpe meg å kartlegge om personen er egnet til jobben eller ikke. Og de fleste stillinger krever selvinnsikt.

Jeg må dessverre innrømme at de som prøver å være "smarte" hos meg, gir et heller dårligere inntrykk enn de som faktisk svarer ærlig på spørsmålet mitt og oppgir negative sider som IKKE kan snus til det positive.

Et morsomt spørsmål å stille under intervju, er hvilke negative sider kandidaten har oppgitt under andre intervjuer. Dersom vedkommende kan liste opp andre negative sider som vedkommende ikke har nevnt under "mitt" intervju, ser jeg dette som positivt.

Som Sissan sier; Negative sider i en jobb vil ikke nødvendigvis være negative i en annen stilling, og de aller fleste av oss har faktisk fler enn 3 negative sider (selv om vi kanskje ikke vil innrømme det ;) ). Derfor gir slike svar meg inntrykk av at jeg sitter ovenfor en reflektert person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å nevne ting som du kan vri til det positive.

Som: " Jeg er sta, men det er vel bra å ha egne meninger?"

;)

Har en venninne som sa dette på intervju med opptaksnemda til Politihøyskolen. Da ble lederen av nemda skeptisk og spurte henne ut om hun da hadde vanskelig for å innrømme hun hadde feil, ikke tok til seg andres meninger/kritkk osv. Hun hadde litt vanskelig for å forsvare seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det riktige svaret med det å være sta er at man ikke gir opp så lett, men samtidig understreket at man klarer å spørre om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det riktige svaret med det å være sta er at man ikke gir opp så lett, men samtidig understreket at man klarer å spørre om hjelp.

Ja vel, ja. "Det riktige svaret"...

Da er vi jo like langt da! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svake sider er forbedringspotensial. Har du et nøye og velreflektert forhold til dine svake sider, så tror jeg du skal komme fint gjennom en slik sekvens på et jobbintervju.

Kommer du med standardsvar (som du kanskje ikke har reflektert så mye over) så kan du fort bli svar skyldig hvis intervjueren ønsker å prate mer om hva slike svake sider kan ha å si for din arbeidshverdag hos dem.

Jeg ville iallfall holdt meg unna "for mye energi", arbeidsnarkoman og "gir for mye av meg selv". Du er nok ikke den eneste som har fortalt det til intervjueren. Og at du er arbeidssky og liker å sove lenge er heller ikke noe du bør nevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er best å være ærlig, men ikke nevn negative sider som du vet at kan være avgjørende for at du IKKE får jobben. Selv sa jeg en gang at jeg ikke er så glad i å stå å prate forran store forsamlinger, men avsluttet med å si at jeg jobber med saken. Jeg fikk jobben som er en ordinær kontorjobb, og jeg slipper å stå og "holde foredrag forran 100 personer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også ærlighet lønner seg, og de er heller ute etter å se om folk har selvinnsikt enn å se om folk er flinke til å vri og vrenge alt til sin egen fordel.

Jeg sa jeg lett kan bli stresset. Dette var ærlig, men ved at jeg er klar over mitt problem og min svakhet, så har jeg potensial for forbedring.

Og som en her nevnte: at man har svake sider som ikke er relevante for jobben er jo helst slik det burde være, siden man jo i utgangspunktet ikke bør søke jobber man ikke er kvalifisert for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svake sider:

- Spiser for mye

- Liker ikke å bli sjefet over, liker å sjefe selv

- Er mest opptatt av lønn

- Gidder ikke tenke på fellesksapet, de grå rottene som drikker kaffe får lage skvipet sitt selv

- Misliker kunde/menneskekontakt der man blir dratt ned av andres moods, liker prosjektarbeid og dataskjerm bedre

- Er sta, vrang, kritisk og ironisk overfor sjefene og kollegene

- Ser på andre som udugelige og inkompetente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sa jeg lett kan bli stresset.

Dette er også et "vanlig" svar, men det er vel fordi det er sant, alle kan bli stresset under press, men det er forskjell på å takle det.

Hvis jeg skal nevne en dårlig side ved meg selv i forhold til jobben min, vil jeg for eksempel si at jeg har en tendens til å starte på for mange ting på en gang, noen ganger ville det vært mest ryddig å avslutte det jeg holder på med før jeg starter på neste oppgave. (Noen ganger er det så klart uungåelig.) En annen ting er at jeg liker å ha kontroll, noen kan kanskje synes jeg tar litt for mye styring. Jeg er ikke veldig flink til å delegere bort oppgaver, har kanskje noe med denne kontrollen å gjøre... Det er sikkert flere ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det brått en positiv egenskap, ikke en negativ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på en måte "det eldste trikset i boka" å svare på sine svake sider på en slik måte at de kan fremstå som positive.

Jeg ville heller gått inn i meg selv og funnet frem hvor mine svakheter ligger når det gjelder den aktuelle stillingen og forklart hvorfor jeg mener det er der svakheten min ligger, og hva jeg selv mener jeg kan gjøre / har gjort for å unngå at dette skal være til hinder for meg når jeg gjør jobben min. Det viser at du er seriøs nok til å ikke forsøke å bullshite de som skal ansette deg, samt at du har nok selvinnsikt til ikke bare å vite hvor det er du har svakhetene dine, men at du har vært proaktiv nok til å gå inn i degselv og forsøke å forbedre dette.

Dette har jeg selv brukt i intervjuer der jeg har blitt ansatt og jeg har satt pris på det hos kandidater jeg selv har ansatt.

Forøvrig er "nevn 3 svake og 3 sterke sider med deg selv" et helt idiotisk spørsmål ved et intervju... Et standard spørsmål vil aldri gi noe annet enn et litt for standard svar tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville heller gått inn i meg selv og funnet frem hvor mine svakheter ligger når det gjelder den aktuelle stillingen og forklart hvorfor jeg mener det er der svakheten min ligger, og hva jeg selv mener jeg kan gjøre / har gjort for å unngå at dette skal være til hinder for meg når jeg gjør jobben min.

Enig i dette. Tror det kan være lurt å reflektere over hva man har gjort for å forbedre en svak sde, og hva man KAN gjøre. Det er litt dumt å nevne svake sider uten å kunne vise til at man prøver å forbedre seg, at man er klar over det og at man kan ta kritikk på det. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...