Gå til innhold

off...det er så j*****dyrt

Fremhevede innlegg

Gjest desperat mamma
Skrevet

jeg må sende barna mine fra omengn møre og romsdal til bodø.

det er kjempe dyrt.betaler mindre i fly vist jeg kjører til tr.heim..det er litt langt fra der jeg bor.

har begynt å tenke på tog til barna , de er 11 og 9.

fra tr.heim til bodø.

tar det lang tid? å hvor mye koster det ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
jeg må sende barna mine fra omengn møre og romsdal til bodø.

det er kjempe dyrt.betaler mindre i fly vist jeg kjører til tr.heim..det er litt langt fra der jeg bor.

har begynt å tenke på tog til barna , de er 11 og 9.

fra tr.heim til bodø.

tar det lang tid? å hvor mye koster det ?

Tog Trondheim-Bodø tar nesten 10 timer, og koster 299,- (minipris) hver vei.

Du kan sjekke flere detaljer om avganger, pris osv på www.nsb.no

Skrevet

Synes nå 11 og 9 er for ungt til å sende dem på en så lang tur alene jeg da. Burde være minst 2-3 år eldre.

Skrevet
Synes nå 11 og 9 er for ungt til å sende dem på en så lang tur alene jeg da. Burde være minst 2-3 år eldre.

Det synes ikke jeg, ved feks samlivsbrudd er det da nokså vanlig å sende mye yngre barn en dette alene. Det er selvsagt ikke en optimal løsning, men det går faktisk helt greit, og fly/tog-selskapene er flinke til å følge det opp.

Skrevet

Dette står på NSB's hjemmesider om barn som reiser alene.

NSB har også gått ut i media og gitt klar beskjed at de ikke har personale til å følge med alene-reisere, slik som flyselskapene, og at de ikke tar ansvar for at barn kommer seg av på riktig stasjon, eller over på nytt tog ved togskifte, eller at de ikke forlater toget dersom toget blir stående på et sted en stund.

Skrevet

Skjønner det er en vanskelig situasjon, men jeg ville aldri turt å la ungene reise alene i så mange timer.

Skrevet

Alt for lenge å være alene for såpass små barn. Hva om en av de blir syke da, eller skader seg under reisen? Har du tenkt på det du?

Skrevet
Alt for lenge å være alene for såpass små barn. Hva om en av de blir syke da, eller skader seg under reisen? Har du tenkt på det du?

Nå stiller hun jo et helt enkelt spørsmål, og kanskje ikke klar over hvor lang tid det tar osv. Og hun kommer sikkert til å tenke på ting som eventuelt kan skje.

Når det gjelder å dra med tog fra Tr.heim til Bodø, så synes jeg vel kanskje det er litt langt. Nå vet jeg ikke hvordan det er, men hvis Bodø er endestasjon er det ikke noe problem å komme seg av. Om man velger å la de reise alene eller ikke kommer jo også litt an på hvor voksne de er for alderen osv.

Skrevet

jeg betaler rundt 10000 kroner får å få de der oppe, så selfølgelig er dette noe jeg kommer til å tenke seriøst på.kanskje jeg hadde kunnet være med de...

Skrevet
jeg betaler rundt 10000 kroner får å få de der oppe, så selfølgelig er dette noe jeg kommer til å tenke seriøst på.kanskje jeg hadde kunnet være med de...

Det var da vanvittig mye!! Er det flybilletter som koster så mye? :overrasket:

Hva med hurtigruten? Det er ikke så dyrt om vinteren. Da må du jo være med da, men det blir sikkert en hyggelig tur.

Skrevet

Må bare fortelle en historie som jeg opplevde i gjor høst.

Skulle ha morgentoget til Trondheim fra Oslo S, det er en reise som tar 6 timer og 45 minutter. Hadde billett på NSB Komfort. På Lillestrøm stasjon kom det en mor med sin sønn som skulle til Trondheim og han hadde sete ved meg på andre siden av midtgangen. Hun dumpet av gutten og gikk av toget.

Jeg sendte opp med å være ufrivillig ubetalt barnevakt for denne gutten som virket helt fortapt, nesten ved hver stasjon ville han gå av toget, han var uforsiktig med bagasjen sin, visste ikke hvor han fikk tak i mat & drikke, og han hadde ikke med seg en eneste krone i reisepenger så jeg endte opp med å kjøpe mat til gutten. Etterhvert satte han seg på setet ved siden av meg og vi snakket litt sammen, leste i bok og han fikk tegne litt i filofaxen min :-)

Da vi kom frem til Trondheim fulgte jeg han ut bare for å forsikre meg om at noen kom for å møte han og joda, en stresset far i dress og med koffert rev gutten med seg, jeg fikk så vidt sagt hadet. Ikke fikk jeg forklart faren om morens skandaløse oppførsel heller.

Poenget mitt er at 10 timer på tog er svært lang tid for så små barn og skulle noe skje er de på mange måter prisgitt velvilligheten til andre passasjerer. Som en allerede har sagt i denne tråden, personalet har ikke ressurser til å passe på barn som reiser alene.

Skrevet

Små barn som reiser alene på toget er jo det perfekte byttet for pedoer som ønsker seg en kjapp gledesstund med et lite barn. Er bare å lokke det med seg inn i en eller annen kupe. Mye de kan få gjort på ti timer vet du. Tror du barna klarer å beskytte seg selv mot sånt? Tror du de tør fortelle noen om det? Har du egentlig tenkt på det du?

Skrevet
Små barn som reiser alene på toget er jo det perfekte byttet for pedoer som ønsker seg en kjapp gledesstund med et lite barn. Er bare å lokke det med seg inn i en eller annen kupe. Mye de kan få gjort på ti timer vet du. Tror du barna klarer å beskytte seg selv mot sånt? Tror du de tør fortelle noen om det? Har du egentlig tenkt på det du?

Dette er også et poeng. Mye kan skje på 10 timer. Hadde nok vært mer redd for at de skulle gå av toget på feil stasjon enn for pedofile men ser problematikken.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg hadde aldri sendt en 11 og 9 åring alene på tog i 10 timer, for de er rett og slett ikke moden nok til å takle de tingene som kan skje underveis. Da hadde jeg heller betalt for flybilletten, for å være sikker på at barna var i trygge hender.

Eller latt de være hjemme, om det sto på pengene.

Skrevet
Jeg hadde aldri sendt en 11 og 9 åring alene på tog i 10 timer, for de er rett og slett ikke moden nok til å takle de tingene som kan skje underveis. Da hadde jeg heller betalt for flybilletten, for å være sikker på at barna var i trygge hender.

Eller latt de være hjemme, om det sto på pengene.

100% enig.

Skrevet

Støtter Madam Felle. Har du ikke økonomi til å betale det det koster for å sende barna dine trygt frem så må de heller bli hjemme.

Skrevet

Du kaller deg desperat mamma, men så desperat at du sender barna dine alene på et tog i ti timer går det ikke an å være. Det er alt for lenge, og de er alt for unge.

Og hvor i all verden får du tak i flybilletter som koster ti tusen kroner???

Nei, sjekk flyprisene en gang til eller la barna være hjemme. Om du bestiller litt i forveien får du fort to billetter for en tusenlapp. Det går kjapt og barna blir passet på.

Skrevet

Reiste selv Oslo - Stavanger mange ganger fra 10 års alderen. Ikke noe problem i det hele tatt. I dag ser en på barna som babyer til de nærmer seg 20. Tror det går helt fint, jeg. Forklar dem litt hva som er viktig å passe på. Send med dem mobil, eller reis sammen med dem den første turen. hadde ikke kommet på at de var for små, nei.

Skrevet

nå sa ikke dama at hun ville slenge dem fra seg på toget og satse på at de klarte seg selv. Hun nevnte jo til og med at hun kunne ta toget sammen med dem. Syns ikke det høres så dumt ut.

Det har vært noen reklamer på tven om "reis så langt du vil med toget for 199". Du kan jo se om du finner noen av disse billettene. Hurtigruta er også en god ide! Det hadde sikkert vært en fin opplevelse for barna :)

Skrevet

9 og 11 år er jo ikke helt småbarn heller.... hvis de har gode instrukser, mat med seg og evt. mobiltelefon kan vel barn i den alderen klare å reise ganske langt alene? Det er ikke optimalt, men situasjonen er jo heller ikke optimal, slik samlivsbrudd sjelden er...

Når du oppgav flybillettprisen, så tenkte jeg at det kunne ikke stemme. Men ser på Norwegian sin lavpriskalender at du fort må opp i en pris på nærmere 2000 kroner per vei per barn, og da nærmer det seg faktisk 10 000,-. For regner med at de må reise i forbindelse med helger? Billigere med utenlandsbilletter enn innenlandsbilletter....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...