Gå til innhold

Tapas til julebord

Anbefalte innlegg

Gjest ¤Ronja¤
Skrevet

Skal ha 10-12 personar på julebord hos meg om eit par veker, har ikkje middagsbordsplass til så mange, så eg tenkte å servere tapas, gjerne noko med julesmak.

Nokon som har tips til lette rettar eg kan lage?

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

For meg er det en forskjell på tapas og koldtbord? Ang. julebord, ville jeg personlig tenkt i retning koldtbord.

Røkt laks, eggerøre, potetsalat, gravlaks, sennepssaus, tomatsild, roastbiff, spekekjøtt.....

Gjest LilSweetie
Skrevet

Egentlig enig med Deception, men linken fra Gjest til bruschetta med sylte var også en veldig god ide!

Ellers tenkte jeg på kjøttboller med julekrydder?

Og å la gjestene få smake litt julekaker for første gang slår sikkert an - jeg tror jeg ville gått for fruktkake. Nam!

Skrevet

meg som er gjest (glemte å logge meg inn)...

Ja er enig med at koldtbord og tapas er to forskjellige ting. Tapas er mer småretter. Sånn som buchettaen, eller små paier, "pinner" med forskjellig..Men det går vel fint an å lage det en vil...en blanding :)

Gjest ¤Ronja¤
Skrevet
Hva med noe sild, karbonader, lammerull osv..?

Matprat har mange gode tips, her er hvertfall et forslag:

http://www.matprat.no/Recipe.aspx?artid=7314&mnu1=&mnu2=

Her er også mange gode tips:

http://www.mat.no/kokeboka_resultat.aspx?txtFreetext=tapas

Takk! Mykje spennande der!!

For meg er det en forskjell på tapas og koldtbord? Ang. julebord, ville jeg personlig tenkt i retning koldtbord.

Røkt laks, eggerøre, potetsalat, gravlaks, sennepssaus, tomatsild, roastbiff, spekekjøtt.....

Grunnen til at eg skal servere tapas er fordi vi ikkje har plass til at folk kan sette frå seg fata sine, altså må rettane vere moglege å ete med fingrane. Men det går jo an å lage fingerversjonar av det du foreslo då! :)

Egentlig enig med Deception, men linken fra Gjest til bruschetta med sylte var også en veldig god ide!

Ellers tenkte jeg på kjøttboller med julekrydder?

Og å la gjestene få smake litt julekaker for første gang slår sikkert an - jeg tror jeg ville gått for fruktkake. Nam!

Kjøttbollar med julekrydder hørtes godt ut! "Julebordet" er ein del av eit vorspiel der vi skal vidare på show på byen, så eg kjem nok ikkje til å servere noko søtt, men takk for tipset likevel..

Fleire tips mottas med takk!! Dersom nokon veit om rettar som er ENKLE å lage, blir eg veldig glad!! :)

Skrevet

Du kan jo også lage noe av det jeg skrev om i tråden: fingermat. Det er jo veldig enkelt å lage, og enkelt å spise. Og det er veldig godt med de forskjellige sausene til. Du kan få oppskriftene på de hvis du vil? :)

Gjest ¤Ronja¤
Skrevet
Du kan jo også lage noe av det jeg skrev om i tråden: fingermat. Det er jo veldig enkelt å lage, og enkelt å spise. Og det er veldig godt med de forskjellige sausene til. Du kan få oppskriftene på de hvis du vil?  :)

Skal vi sjå...

Dei dippane virka gode... Kan eg på oppskrifta på desse:

Peanøtt-dip

Chilidip

Soyasaus

Avokadodressing

?

Skrevet

I Spania fikk vi dadler med bacon surret rundt (baconen "satt fast" med tannpriker). :sikle:

Skrevet
I Spania fikk vi dadler med bacon surret rundt (baconen "satt fast" med tannpriker). :sikle:

Ja dette har jeg også hørt at skal være veldig godt!

Skrevet

Jeg har kun smakt disse to, og de er VELDIG gode begge to:

Peanøtt saus:

200 g ristede peanøtter

2 fedd hvitløk

litt chilipulver

1 hakket løk

1 ts salt

4 ss olje

1 dl hønsebuljong

1 ss sukker

2 ss soyasaus

2 ss sitronsaft

Sausen lages ved at peanøtter, hvitløk, løk, salt, chilipulver og halvparten av oljen kjøres i en mixer til det er en tykk puree. Resten av oljen varmes opp i en gryte, ha i pureen, og spe med buljong. La det småkoke ett par minutter

Smak så til med soyasaus, sukker og sitronsaft. 

Soyasaus:

Sweet Chili saus blandet med Sweet Soya (ketchap manis)

Disse skal jeg prøve i helga:

CHILI DIP

1 beger lettrømme

2-3 mild chilisaus

2-3 rød paprika (finhakket)

Bland alt og server.

Avokadodressing

2 avokado

2 dl yoghurt naturell

1 dl lettrømme

1 båt revet hvitløk

saft av 1/2 sitron

salt og kvernet pepper

Del avokadoene og ta ut steinene.

Skrap ut kjøttet og ha det i en hurtigmikser.

Tilsett yoghurt, lettrømme og hvitløk. Kjør blandingen til alt er godt blandet. Smak til med sitronsaft, salt og kvernet pepper.

Og her er en til:

Basillikumsaus

6 - 8 personer

1 potte basilikum

4 ss kesam

2 ss lettrømme

1 ts sukker

salt og pepper

Ha basilikumblader og resten av ingrediensene i en hurtigmikser og kjør til en glatt saus.

Gjest LilSweetie
Skrevet

Nam! Den peanøttsausen hørtes god ut! Hva passer den til?

Skrevet
Nam! Den peanøttsausen hørtes god ut! Hva passer den til?

Ja den er sinnsykt god!!!

Jeg hadde den til kjøttboller, krydderpølser og kyllingfilet på spyd. Utrolig godt!!

Skrevet

Du kan rulle inn pålegg i lefser. Det er enkelt å lage og lett å spise med fingrene.

Rull kremost, sylte, røkelaks eller lignende inn i en lefsefirkant. Du kan jo lage forskjellige kombinasjoner også, gjerne med krydderurter. Del rullen opp i biter passende til å putte i munnen.

Skrevet

-Ribbe delt opp i mindre biter. Gjerne glasert.

-Potetlefseruller med lutefisk eller rakefisk. Bruk hakket egg, sennep, rødbeter, rødløk, bacon, ertepurè, kapers, osv sammen med fisken.

-Passe store munnfuller av pompernickelbrød med julepålegg, sennep, rødbeter, sylteagurk, surkål, rødkål, gravlaks, sennepssaus, osv.

-Gløgg.

-Kanapeer med hjemmelaget leverpostei eller patè med litt gelè på toppen (myntegelè eller diverse bærgelèer som man kjøper på små glass).

-Små espressokopper med rømmegrøt.

-Spiseskjeer ferdig lagt opp med litt riskrem og saus på (bruk gjerne plast så de bare kan kastes etter hvert).

-Fenalår.

-Laksepatè i mellomstore muffinsformer som kan "veltes over" på runde pompernickelbrød.

-Stilton-ost.

-Marinert Edamer.

-Dadler, tørkede aprikoser, svisker, rosiner og annen julefrukt.

-Pinnekjøtt om du finner noen i passe str. Ta evt litt alufolie på som "håndtak".

-Kjeks etter egen smak formet som stjerner (eller hva du enn har av pepperkakeformer).

-Rømmevaffler hvor hvert hjerte får litt kokt torsk, litt bacon og litt ertepurè eller kapers.

-Sursild/ tomatsild på passe biter av dansk rugbrød.

-Spareribs.

-Innbakte sossisser.

-Julepølse stekt i skiver med litt surkål/rødkål på hver.

Jeg gleder meg sånn til jul!!!!

:nisse:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...