Gå til innhold

hvordan bli

Suki

Anbefalte innlegg

vet dette kanskje ikke høres ut som de største framtidsplanene verden har sett, men lurer på om noen her vet om man trenger noe skole/kurs for å bli sekretær? har bare gått 2 år på media og kommunikasjon på vgs, må jeg gå på vgs på nytt? :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen formelle krav for å bli sekretær, men det er lettere å få jobb hvis du har fagbrev i kontorfag. Vanligste måten å få fagbrev på er grunnkurs og VG1 Salg og Service, deretter to år som lærling før man tar fagprøven.

Jeg holder på å ta fagbrev, og gjør det på en litt annen måte, jeg fikk det lokale opplæringskontoret til å sende inn papirene mine til realkompetansevurdering. Jeg har fått godkjent de fleste fagene jeg må ta på grunnkurs og VG1, og må ta eksamen i noen få fag (jeg har jobbet bl.a. i butikk og turistkontor og fått dette godkjent som realkompetanse). Nå skal jeg være lærling i ett og et halvt år før jeg tar fagprøven.

Men det kan være vanskelig å få lærlingplass, og lønna er ikke stor selv når man har fått fagbrev, så jeg har begynt å lese for å ta økonomi og administrasjon som privatist på høyskole for å kvalifisere meg til bedre jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...