Gjest *Just-Me* Skrevet 30. oktober 2006 #1 Skrevet 30. oktober 2006 Ikke noe lett spørsmål å svare på akkurat Men hvilke tegn skal jeg se etter på katten vår for å finne ut om fødselen er veldig nærstående eller ikke.... Hun er ganske så rund nå, synes jeg. Hun vil være inne mye mer enn før, sover mye... men ellers ingen forandringer.... Hvor lenge går en katt før hun får kattungene?
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #2 Skrevet 30. oktober 2006 Katter er drektige i ca. 65 dager. Utekatter har ofte lyst til å gjemme seg bort for å føde - da jeg var liten fant jeg ofte katten min bortgjemt på låvene til naboene når hun hadde fått kattunger. Er hun innekatt, vil hun sette pris på å få gjemme seg f.eks. i et skap eller et annet rolig sted. Men du vil neppe merke noe før fødselen er godt i gang, tror jeg, selv om hun skulle være innekatt, og hun vil sannsynligvis heller ikke trenge hjelp fra deg under fødselen, de fleste katter føder uten komplikasjoner, og ser ut til å ønske å få være alene.
Brunhilde Skrevet 30. oktober 2006 #3 Skrevet 30. oktober 2006 Katten går drektig i 63 dager hvis jeg ikke husker feil. Rett før fødselen svulmer melkegangene på katten opp og ligger som to tykke pølser langs pattene til katten. Når du kan kjenne denne pølsen er fødselen som regel i gang i løpet av et par dager. En annen ting du kan merke at fødseleren er i emming på, er at katten leter etter et egnet sted. Dette stedet kan være under en seng, inni et skap eller rett og slett i en kasse som du kan sette klart til den. Det er riktig som gjest sier at kattene stort sett klarer seg selv, men jeg har opplevd at katten min gjerne ville at jeg skulle sitte ved siden av kassen mens den fødte. Lykke til med kattebarn i huset.
Gjest *Just-Me* Skrevet 30. oktober 2006 #4 Skrevet 30. oktober 2006 ok, tror hun bør være ganske nære nå da.... siden hun har vært rund i så mange uker.... Hun har alltid likt å legge seg i kleskap, og inni/under ting.... så det er jo ikke et nytt tegn visst hun skulle gjemme seg bort..... hun er begynnt å ligge veldig mye på gulvet under stuebordet den siste uken også.... Har et pledd hun er veldig glad i, kan jo legge det pleddet i en eske og se om hun synes det er greit.
celice Skrevet 30. oktober 2006 #5 Skrevet 30. oktober 2006 Så koselig med kattunger! :smile: Jeg har pleid å finne fram en pappeske med høye kanter, lagt i en avis og et teppe, og satt den et sted hvor kattemor føler seg trygg. Da kan det hende hun velger å føde kattungene der istedet for i klesskapet eller under sofaen, som er litt upraktisk
Gjest Tessmira Skrevet 31. oktober 2006 #6 Skrevet 31. oktober 2006 Pusen min ble veldig urolig, løp rundt seg selv og mjauet som bare det før hun fødte og nektet å ligge i esken med teppe jeg fant til henne. Men da hun hadde født den første ungen og jeg hjalp dem begge opp i esken la hun seg til rette og resten gikk kjempe bra :-D
Gjest Eir Skrevet 31. oktober 2006 #7 Skrevet 31. oktober 2006 Vanligvis pleier jeg å si at katten er tydelig rund i inntil ett par uker før fødselen. Men for øyeblikket har jeg smme problem som deg, med å vurdere min egen katt. Hun er nesten ikke rund i det hele tatt, men har alle andre tegn på snarlig fødsel, hovne patter, humørsvingninger og hun leter etter hi. Uansett bør du nok holde henne inne frem til fødselen, så du ikke risikerer at hun føder ute, nå når det er så kaldt.
Gjest Catwoman Skrevet 31. oktober 2006 #8 Skrevet 31. oktober 2006 De spiser gjerne ingenting eller nesten ingenting det siste døgnet før fødselen setter i gang .
Gjest *Just-Me* Skrevet 4. november 2006 #9 Skrevet 4. november 2006 Vanligvis pleier jeg å si at katten er tydelig rund i inntil ett par uker før fødselen. Men for øyeblikket har jeg smme problem som deg, med å vurdere min egen katt. Hun er nesten ikke rund i det hele tatt, men har alle andre tegn på snarlig fødsel, hovne patter, humørsvingninger og hun leter etter hi. Uansett bør du nok holde henne inne frem til fødselen, så du ikke risikerer at hun føder ute, nå når det er så kaldt. ← Hm... hun har vært veldig tydelig rund i mere enn to uker nå altså.... så da bør det være likefør. Pattene er kansje litt større enn før, men synes ikek de virker hovne.... Men hun er ute ennda... hun elsker å være ute. men i det siste er hun bare korte tisseturer ute..... så jeg tror ikke hun gjemmer seg bort ute for å få kattungene.... har alltid katten inne når vi skal bort eller noe..... siden det kan være veldig nærstående. De spiser gjerne ingenting eller nesten ingenting det siste døgnet før fødselen setter i gang . ← her synes jeg hun spiser mye og ofte.... hun går stadig til kjøkkenet og mjauer foran matskplene og vil ha påfyll.... Men da merker jeg det vel bedre visst hun plutselig ikke vil ha noe!!
Gjest Catwoman Skrevet 7. november 2006 #10 Skrevet 7. november 2006 her synes jeg hun spiser mye og ofte.... hun går stadig til kjøkkenet og mjauer foran matskplene og vil ha påfyll.... Men da merker jeg det vel bedre visst hun plutselig ikke vil ha noe!! jepp. Hun trenger jo sikkert mermat nå enn til vanlig og, hun har jo mange små babypuser i magen å fore på. Det har ihvertfall stemt de tre gangene jeg har hatt katter som har født, da har de ikke spist noe det siste døgnet.
Gjest Eir Skrevet 7. november 2006 #11 Skrevet 7. november 2006 her synes jeg hun spiser mye og ofte.... hun går stadig til kjøkkenet og mjauer foran matskplene og vil ha påfyll.... Men da merker jeg det vel bedre visst hun plutselig ikke vil ha noe!! ← Dersom fødselen nærmer seg bør du foresten kjøpe inn kattungefor fra en dyrebutikk å gi henne. Kattemor bør spise dette så lenge hun ammer og gjerne en stund før fødselen, siden det har høyere næringsinnhold og gir henne mere energi å gi til ungene. Det er også en fordel at ungene spiser det samme som mor, når de begynner å ta til seg fast føde i 4-5 ukers alder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå