Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #1 Skrevet 30. oktober 2006 Vi skal kjøpe leillighet, og lurer nå på om det kan lønne seg å la mannen ta opp hele lånet alene. Ingen av oss har kjøpt før, så begge kan få førstehjemslån. Men hvordan blir dette evt neste gang vi skal kjøpe bolig? Må jeg ta opp lån alene da, eller kan vi ta opp sammen og bruke mitt førstehjemslån? Noen som vet? Ida
Gjest Tweek Skrevet 30. oktober 2006 #2 Skrevet 30. oktober 2006 Slenger meg på denne, da jeg også lurer på dette
Gjest Gjesta Skrevet 30. oktober 2006 #3 Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Jeg vet ikke hva riktig svar er her, men det kan jo være dere kan bruke det som et forhandlingsargument overfor bankene når dere shopper lån neste gang, at det faktisk er et førstehjemslån for deg: http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=111803 Endret 30. oktober 2006 av Spinone
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #4 Skrevet 30. oktober 2006 dere kan fortsatt ta opp lån sammen uten å måtte bruke begge førstehjemslånene,bare at en av dere står som hovedansvarlig og den andre som medlånetaker,da har dere i prinsippet like mye ansvar for lånet,og hvis det evt skulle bli slutt så står dere begge som eiere og da blir det jo ikke noe problemer med den biten:)
punkyB Skrevet 30. oktober 2006 #5 Skrevet 30. oktober 2006 Vi skal kjøpe leillighet, og lurer nå på om det kan lønne seg å la mannen ta opp hele lånet alene. Ingen av oss har kjøpt før, så begge kan få førstehjemslån. Men hvordan blir dette evt neste gang vi skal kjøpe bolig? Må jeg ta opp lån alene da, eller kan vi ta opp sammen og bruke mitt førstehjemslån? Noen som vet? Ida ← Vet ikke om det egentlig er en aktuell problemstilling. Det er jo 1. leilighet som er verst-da har man ingen egenkapital. Ved neste kjøp har man sannsynligvis fått det o har dermed sikkeret som gir tilsvarende bra rente på lån. Da har man jo gjerne fått sikrere og mer inntekt også. Ting man bør vurdere hvis kun den ene skal stå på lånet er jo skatemessige hensyn - hva skjer ved brudd, dødsfall o.l. Da må man sikre seg ved kontrakter. Litt usikker på det med hvis kun en står - vil den andre da kjøpe seg inn må man tinglyse hele kåken. Tror det er litt endringer på det området nå men, Hvertfall evnt. utgifter man må ta med i beregningen. Alt dette er jo avhengig av hvor lang tid det skal ta før neste boligbytte.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 30. oktober 2006 #6 Skrevet 30. oktober 2006 Så det kan egentlig lønne seg å ta opp lån sammen nå, og blåse i førstehjemslånet mitt, er det det du mener, PunkyB? Eneste grunnen til at vi vurderer å la mannen låne uten meg, er jo pga førstehjemslånet mitt... Har det noe å si for oss dersom vi gifter oss mens vi bor i leiligheten? Jeg tenker da på evt brudd, dødsfall ol...
punkyB Skrevet 30. oktober 2006 #7 Skrevet 30. oktober 2006 Så det kan egentlig lønne seg å ta opp lån sammen nå, og blåse i førstehjemslånet mitt, er det det du mener, PunkyB? Eneste grunnen til at vi vurderer å la mannen låne uten meg, er jo pga førstehjemslånet mitt... Har det noe å si for oss dersom vi gifter oss mens vi bor i leiligheten? Jeg tenker da på evt brudd, dødsfall ol... ← Jeg hadde nok villet ha begge navn på lånet hvertfall. Litt avhengig av hvor lenge det tar til neste bolig - inntektsøkning de neste årene o.l. Nå er det jo uansett en som vil stå som innehaver og den andre som medinnehaver - vil jeg tro. Dere kan jo sjekke det med om den andre da kan få førstegangslån. Men som sagt så tror jeg at dere vil få like gunstig rente uansett. Mange banker gir feks. gunstig rente hvis dere er med i et kundeprogram - jo høyere lån jo bedre rente egentlig. Blir man gift så får man jo automatisk rettigheter - men er litt usikker på det med hvis den andre står som eier - da med hva man tar med seg inn o.l. Men her har jeg egentlig svært lite peiling!! Vil tro at dere rett og slett kan spørre banken(e) om dette også - hva de foreslår. De er ute etter å tjene penger selv - men også forh. å få fornøyde kunder.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #8 Skrevet 30. oktober 2006 Ok, takk for svar!! Tenker egentlig ikke så mye på evt rente, er mer usikker i forhold til hvor mye startkapital det kreves ved neste boligkjøp. Har man førstehjemslån får man jo gjerne fullt lån, ikke bare 80 % eller mindre...
punkyB Skrevet 30. oktober 2006 #9 Skrevet 30. oktober 2006 Ok, takk for svar!! Tenker egentlig ikke så mye på evt rente, er mer usikker i forhold til hvor mye startkapital det kreves ved neste boligkjøp. Har man førstehjemslån får man jo gjerne fullt lån, ikke bare 80 % eller mindre... ← Men det er vel kun ved 1.kjøp at man trenger å låne 100%. Neste gang har dere forh. en gevinst å innkassere ved salg. Mange banker går også vekk fra å gi rente etter sikkerhet - men heller gi este rente til kunder i kundeprogram. Sånt sett vil det lønne seg å etablere et godt kundeforhold til en bank - spare i BSU osv.
Gjest Ida - Trådstarter Skrevet 31. oktober 2006 #10 Skrevet 31. oktober 2006 Ville bare si tusen takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå