Gå til innhold

Mate fugler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ny og veldig ivrig fuglemater her, med noen spørsmål:

- Når begynner dere å mate fuglene?

- Hva mater dere med?

- Hvordan forhindrer dere at det bare blir skjærer rundt maten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hang opp maten på lørdag og det var full trafikk når de først oppdaget den.

Jeg mater stort sett med solsikkefrø og meiseboller. Også fuglepeanøtter når jeg finner det. Viltfuglblanding har ikke falt i smak her.

Skjærene har ikke klart å lande på fugleautomaten, så frøene har fått være i fred. Meisebollene og peanøttene hang jeg bare opp i en hyssing, men da satt de på greinen og fisket dem opp. I fjor fant jeg en stang med kroker på, men skjærene har klat å nappe meisebollene av den også uten at jeg har sett hvordan. Skal la den få sjansen litt til før jeg eventuelt kjøper en meisebolleautomat på Jernia.

Husk også å henge maten høyt nok til at kattene ikke kan forsyne seg med småfugler. Her sitter noen ganger naboens katt under trærne og håper at en fugl skal ramle ned...

Hilsen Lille meg

Skrevet

Har begynt å mate nå, med solsikkefrø.

Skrevet

Kjøpte de første meisebollene i går, men fikk ikke hengt opp. I dag er det sesongens første snødag, så jeg må nok ut med bollene i dag ja!

Skrevet

Jeg starter å mate fuglene når det blir kuldegrader og snø.

Meiseboller er det de helst foretrekker, ser det ut som...

Skrevet

Jeg har begynt å mate de... selv om jeg ikke får lov... bor i borettslag og naboen fikk ikke sove fordi fuglene bråkte så mye!!! Og så trakk fuglematen til seg rotter & mus så de så helst at jeg ikke matet fulgene... men jeg klarer ikke å la det vær :sjenert:

Men så var det disse skjærene da... de spiser jo opp meisebollene på 1-2-3.... så hva er denne meisebolleautomaten fra Jernia? Noen som vet hva den koster?

Skrevet

Mater ikke fugler, vil ikke ha dem rett utenfor inngangsdøren. Da går jeg heller til dammen og mater der...

Skrevet

Begynte i går. Hengte opp en automat for solsikkefrø og to nettingrør med meiseboller i. Alt ble hengt i trærne i hagen, høyt nok til at hunden ikke når meisebollene, for hun tar dem hvis hun kan (og spyr inne etterpå :roll: ).

Gjest Tessmira
Skrevet

Jeg har begynt å fore dem ja, her går det i solsikkerfrø og meiseboller.

Skrevet
Men så var det disse skjærene da... de spiser jo opp meisebollene på 1-2-3.... så hva er denne meisebolleautomaten fra Jernia? Noen som vet hva den koster?

Husker ikke helt hvordan den ser ut, men det var et mer eller mindre tett rør hvor det nederst var et gitter i kobber hvor fuglene kunne henge og spise fra meisebollen. Det var plass til 4 boller i et rør og de ramlet jo nedover etterhvert som den nederste bollen var oppspist. Husker ikke prisen heller, men den var litt forseggjort (kobber) så jeg vil anta rundt 150,-.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Da har jeg også begynt å mate fuglene :hoppe: Det har ikke vært noen umiddelbar suksess da. Hengte opp noen greiner rundt meiseballene, og fuglene har satt seg på greinene, tittet dumt på meiseballene og flydd sin vei igjen. Håper de skjønner det er mat der, eller begynner å like maten jeg gir dem. Hadde vært så koselig med litt fugler utenfor vinduet mitt.

Skrevet

Jeg mater med meiseboller, solsikkefrø, og viltblanding. Her er det en del svarttrost, og det ser ut til at de ikke klarer få hull på solsikkefrøene, det ser ikke ut til at de helt vet hva de skal gjøre med dem. Bare tar opp ett og ett, og slenger det uspist vekk. Derfor har vi viltblanding i tillegg, dette har de mer dreisen på ;) Vi har problemer med at ekorn kommer og gnager på meisebollene. (men de er jo så søte at de får lov)

Skrevet

Vi har begynt, og der er full traffik hele tiden, selv om det ikke har vært snø enda. Utrolig koselig med småfuglene i hagen :)

Gjest Saramia
Skrevet

Lokker de til meg hele året, skjærer og småfugler og alt. Katten trenger mat

• 11 år senere...
Skrevet

Kan småfugler få Brie? 

Anonymkode: 9a352...f2e

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Mater svaner, ender og måker i vannet med dette. Det er bra for dem fordi det inneholder mer næring enn det de får av brød 

7C9110A9-7D51-46AB-85AC-7F5D4B9DC960.jpeg

Anonymkode: bfd22...264

AnonymBruker
Skrevet
På 28.2.2018 den 13.34, AnonymBruker skrev:

Kan småfugler få Brie? 

Anonymkode: 9a352...f2e

Nei.

Anonymkode: 91306...ba0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...