Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Bare et lite men, når det gjelder utdanningssystemet, er det lagd slik at noen få som sitter i høyintellektuellets-høyborg skal styre landet for oss vanlige dumme dødlige? Eller har vanlige folk fornuftige tanker og visjoner de også?

Det er faktisk ikke bare dumme forslag som kommer fra FRP, mange av dem er gjennomtenkte, og vil gi  samfunnet økte fordeler. Ikke alle er like lure, men det er ikke alle forslagene til de andre partiene heller!

Blir bare provosert over at enkelte folk som har lest en bok eller to mer enn gjennomsnittet, føler at de har rett til å dømme andre med forskjellige meninger enn dem selv?

Arroganse er utrolig lite tiltrekkende, på alle områder i livet. ha respekt for andre mennesker, men ha gjerne dine egne meninger  ;)

Jeg tror høyere utdanning gir de som tar det mer kunnskap, ja. Jeg tror også at det gjør dem bedre i stand til å heve blikket og gjøre refleksjoner. Utrolig nok - man gjør faktisk annet enn å drikke seg full på lånekassens regning når man er student. At Frp og Krf har færrest velgere fra denne kategorien er jo en ting man kanskje bør reflektere litt rundt. Det har ikke så mye med arroganse og manglende respekt for medmennesker å gjøre.

Jeg synes i alle fall at det er påfallende mange av de jeg treffer som sier de stemmer Frp, ikke en gang har tatt seg bryet med å lese parti-programmet deres. Men heller støtter seg til at "30% av de stemmeberettige kan ikke være idioter, og derfor er ikke jeg heller det. Og billig sprit og bensin er viktig"!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hmm.. Jeg er FRP-velger, og jeg har utdannelse... Ikke verdens lengste, men har bachlor i økonomi og jus. Jeg har en administrativ jobb, som jeg fungerer fint i . I tillegg så fungerer jeg greit i sosiale sammenhenger og sånn, spiser middag og trener med jevne mellomrom  :overrasket: !

Ja, nå ble jeg overrasket, gitt :overrasket:

Skrevet
Med høyere utdanning har man ofte et litt mer nyansert syn på samfunnet og dets strukturer, og sluker ikke rått alle løftene Frp serverer, uten å ofre en tanke på hvilke praktiske konsekvenser tiltakene vil ha.

Det er dette jeg også har observert. Frp går veldig ned på individnivå, lover at nettopp DU skal få billigere sprit og bensin og dermed mer penger i lomma. Dette kan jo høres vel og bra ut dersom man ikke tenker nøye gjennom saken. Eller dersom man er på linje med Margaret Thatcher som sa "there's no such thing as society".

Vi som har et mer nyansert syn på samfunnet som et nettverk, forstår at Frps politikk ikke fungerer i praksis. Visse andre partier kjemper for vedtak som gagner hele samfunnet, men som kanskje ikke virker like umiddelbart positive på individnivå som Frps. De har vanskeligere for å forklare sine saker, og det krever mer av velgerne - hovedsakelig enn viss forståelse av hvordan et samfunn fungerer.

Frp krever lite av velgerne, faktisk krever de nesten at velgerne er litt "dumme" når det kommer til samfunnskunnskap.

Skrevet
Det er dette jeg også har observert. Frp går veldig ned på individnivå, lover at nettopp DU skal få billigere sprit og bensin og dermed mer penger i lomma. Dette kan jo høres vel og bra ut dersom man ikke tenker nøye gjennom saken. Eller dersom man er på linje med Margaret Thatcher som sa "there's no such thing as society".

Vi som har et mer nyansert syn på samfunnet som et nettverk, forstår at Frps politikk ikke fungerer i praksis. Visse andre partier kjemper for vedtak som gagner hele samfunnet, men som kanskje ikke virker like umiddelbart positive på individnivå som Frps. De har vanskeligere for å forklare sine saker, og det krever mer av velgerne - hovedsakelig enn viss forståelse av hvordan et samfunn fungerer.

Frp krever lite av velgerne, faktisk krever de nesten at velgerne er litt "dumme" når det kommer til samfunnskunnskap.

Vet du hva, jeg blir faktisk ganske så provosert når jeg leser at FRP-velgere ikke kan noe samfunnskunnskap, må være litt dumme, ikke tenker lenger enn til individ-nivå etc etc. JEG er FRP-velger, JEG er ikke dum, har enn horisont som strekker seg lenger enn til individ nivå, JEG har studert BÅDE makro og mikro-økonomi, JEG setter meg inn i ting, men det hjelper visst ikke, for stemmer man FRP, ja da er man visst desverre litt "dum". IKKE i mine øyne, så holder meg borte fra tråder som dette i fremtiden, blir bare :frustrert::sur::tristbla::frustrert: av å se den trangsynte holdningen til mange (ikke alle).

Gjest Alf Kaida
Skrevet
Vet du hva, jeg blir faktisk ganske så provosert når jeg leser at FRP-velgere ikke kan noe samfunnskunnskap, må være litt dumme, ikke tenker lenger enn til individ-nivå etc etc. JEG er  FRP-velger,  JEG er ikke dum, har enn horisont som strekker seg lenger enn til individ nivå, JEG har studert BÅDE makro og mikro-økonomi, JEG setter meg inn i ting, men det hjelper visst ikke, for stemmer man FRP, ja da er man visst desverre litt "dum". IKKE i mine øyne, så holder meg borte fra tråder som dette i fremtiden, blir bare  :frustrert:  :sur:  :tristbla:  :frustrert:  av å se den trangsynte holdningen til mange (ikke alle).

Betyr det at du tar avstand fra FrPs egne generaliseringer, eller føler du deg bekvem med dem?

;)

Skrevet

Det som har overrasket meg med en del av de Frp-velgerne jeg er kommet i kontakt med(slett ikke sikkert de var representative), var at de synes å ha lite å gavne på at Frps løsninger ble gjennomført.

Dette var mennesker med relativt lav inntekt(og utdanning?) som sannsynligvis var understøttet med diverse offentlige støtteordninger.

De la stor vekt på Frps synspunkter på innvandrere, senkede skatter og mindre avgifter og formynderi.

Det slår meg da at de sannsynligvis - totalt sett - ville komme økonomisk dårligere ut av det om Frp skulle få gjennomslag for sine løsninger...

Gjest Alf Kaida
Skrevet
Det slår meg da at de sannsynligvis - totalt sett - ville komme økonomisk dårligere ut av det om Frp skulle få gjennomslag for sine løsninger...

Det er da ikke viktig, så lenge vi får billigere sprit, billigere bensin og færre muslimer! First things fist, for folk flest!

Skrevet
Betyr det at du tar avstand fra FrPs egne generaliseringer, eller føler du deg bekvem med dem?

;)

Hva mener du?

Og i tilfelle noen var i tvil, jeg stemmer ikke FRP for billigere brennevin, røyk og bensin.. Jeg ønsker en bedre eldreomsorg blant annet, en annen invandringspolitikk, endrede skatte og næringslivsregler o.s.v. holder også en god knapp på Høyre, har stemt på de tidligere ;)

Gjest Alf Kaida
Skrevet
Hva mener du?

Jeg mener:

Du liker ikke at det generaliseres over FrP-velgere, og det er jeg helt enig med deg i.

Men liker du at FrP generaliserer over en haug med forskjellige grupper? Byråkrater (som i FrP-land, samer, alenemødre, innvandrere, muslimer, homofile, sosialister, sosialklienter, trygdede, finnmarkinger, miljøvernere etc - alle disse "gruppene" synes FrP det er viktig å generalisere over sånn til vanlig. Mye tyder på at velgerne heller ikke har noe imot slike generaliseringer, det er bare FrP-velgere det ikke skal generaliseres over.

Bortsett fra hvis de samtidig er trygdede finnmarkinger av utenlandsk opprinnelse.

;)

Skrevet
Hva mener du?

Og i tilfelle noen var i tvil, jeg stemmer ikke FRP for billigere brennevin, røyk og bensin.. Jeg ønsker en bedre eldreomsorg blant annet, en annen invandringspolitikk, endrede skatte og næringslivsregler o.s.v.  holder også en god knapp på Høyre, har stemt på de tidligere  ;)

Men hvordan i heite granskauen kan man få seg til å stemme på et parti som hverken har miljø eller kultur på sitt partiprogram??? Seriøst, FrP mener jo t.o.m at global oppvarming er noe noen har funnet på for å skremme folk. Til og med Bush mener nå at vi ser starten på en menneskeskapt global oppvarming. Dette er bare et eksempel på hva manglende kunnskap kan resultere i.

:murvegg::riste:

Skrevet
Men hvordan i heite granskauen kan man få seg til å stemme på et parti som hverken har miljø eller kultur på sitt partiprogram???

*host*

Parti program

*host*

FrP har faktisk miljø og kultur på partiprogramet.

Skrevet (endret)
Vet du hva, jeg blir faktisk ganske så provosert når jeg leser at FRP-velgere ikke kan noe samfunnskunnskap, må være litt dumme, ikke tenker lenger enn til individ-nivå etc etc. JEG er  FRP-velger,  JEG er ikke dum, har enn horisont som strekker seg lenger enn til individ nivå, JEG har studert BÅDE makro og mikro-økonomi, JEG setter meg inn i ting, men det hjelper visst ikke, for stemmer man FRP, ja da er man visst desverre litt "dum". IKKE i mine øyne, så holder meg borte fra tråder som dette i fremtiden, blir bare  :frustrert:  :sur:  :tristbla:  :frustrert:  av å se den trangsynte holdningen til mange (ikke alle).

Jeg ville ikke brukt ordet trangsynt. Jeg vil heller si jeg er en arrogant, elitistisk misantrop med masse fordommer. Det betyr imidlertid ikke nødvendigvis at jeg tar feil.

Og i dette tilfellet understøtter jo statistikken også til dels mine fordommer.

Endret av evilLyn
Skrevet
*host*

Parti program

*host*

Ja - de har blant annet programfestet at de vil fjerne store deler av den statlige støtten til kultur.

Ett lite utdrag fra partiprogrammet:

"Fremskrittspartiet ser på teater som et viktig kulturtilbud, men ser det ikke som en statlig prioritert oppgave å gi driftstøtte til slike kulturinstitusjoner. Teatrene bør tilby et repertoar som vekker publikums interesse, slik at driftsutgiftene og driftsinntektene kommer mer i balanse. Dersom kulturinstitusjonene likevel ikke greier å drive i balanse, må utgiftene reduseres og inntektene økes."

- så kan man jo vurdere selv da, hvordan for eksempel teatertilbudet vil bli, bare som ett eksempel.

Skrevet
*host*

Parti program

*host*

Det er jo fullstendig innholdsløst! De kunne spart seg å ha det med. Det hadde vært mer ærlig. Og det er jo FrP svært opptatt av etter hva jeg forstår...

Etter å ha lest dette mølet blir jeg ennå mer fortvilet!

Skrevet
Det er jo fullstendig innholdsløst! De kunne spart seg å ha det med. Det hadde vært mer ærlig. Og det er jo FrP svært opptatt av etter hva jeg forstår...

Vell, jeg vill bare påpeke at FrP hadde et "miljø og kultur" program. Det var ikke en diskusjon om innholdet.

Skrevet
Ja - de har blant annet programfestet at de vil fjerne store deler av den statlige støtten til kultur.

Som løfter spørsmålet er kultur et statlig ansvar? Og hvis det er et statlig ansvar, hvorfor?

Skrevet

jeje skulle man tenke sånn så:

sv og rv = abre studenter

krf=prester og pensjonister som går i kirken

arbeiderpartiet=den typiske fabrikk arbeideren

sp og venstre=bønder

høyre=akademikere

uff... nå er jens på tv igjen på tide å bytte kanal

Skrevet
Som løfter spørsmålet er kultur et statlig ansvar? Og hvis det er et statlig ansvar, hvorfor?

Selv frp har skjønt konsekvensene sine av dette (all den tid de prater om bevaring av nasjonal identitet og kultur i møte med våre nye landsmenn) og har nå innsett at markedet i Norge for å beholde norsk identitet og kultur er for lite, og at norsk identitet og kultur kan raskt forsvinne hvis staten ikke tar vare på den.

Dette er hva som skjer når man forsøker å kopiere en markedsliberal politikk som kan fungere i et marked med 300 millioner kjøpere, men som ikke akkurat fungerer like bra i et marked med 4.5 millioner.

Og ja, å bevare kulturen er et felles ansvar og noe vi ikke kan overlate til markedet alene. For da forsvinner mangfoldet i den. På samme måte som utmark forsvinner og miljøet forvitrer hvis vi lar markedet ta seg av det.

Skrevet
Vell, jeg vill bare påpeke at FrP hadde et "miljø og kultur" program. Det var ikke en diskusjon om innholdet.

Nå er ikke ordene "kultur" og "miljø" på forsiden av partiprogrammet nok til at FrP kan påstå at de har et miljø- og kulturprogram.

Skrevet
Et av Frps våpen er å fremstille politikken som et fenomen potensielt blottet for nyanser. I opposisjon kan du svare "ja" eller "nei" på det meste, men i posisjon er det annerledes. (At vi har koalisjoner og dermed må svelge kameler, gjør jo det hele enda mer vrient). Hvis du kan tilby et politisk puslespill bestående av 100 brikker, i stedet for 250, vil du selvsagt ha større appell til de med lav utdanning - hvis vi da forutsetter at denne gruppen har mindre evne og vilje til å se "the big picture". Har du brune tendenser, er det vel også liten tvil om hvilket parti som fører denne saken best for deg. At ting som rasisme kan oppstå som en følge av dårlige kår er jo også en kjent sak.

Jeg tror en del av disse "gode gamle" Frp-kriteriene fortsatt er gyldige, men at bildet har blitt mer nyansert i.o.m. at partiet tross alt har fått en større velgerskare. Da er de jo lett å trekke paralleller til det AK skriver om vår nifse tendens til å opptre som en gjeng sutrete unger.

Jeg tror gutten med kniven i blodet i ansiktet som skader seg selv i avataren din stemmer FrP eller AP. Dette fordi de sier de er for mindre kriminlaitet og mer politi i gatene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...