Prinsesse på erten Skrevet 31. oktober 2006 #21 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg skjønner ikke helt tankegangen!? Hvis man ikke har høyskoleutdanning så kan man ikke ha en klar mening om hva man mener eller hvilket parti man skal stemme på!? Jeg som har jobbet siden jeg gikk ut av ungdomsskolen som 15-åring og har vært i arbeidslivet i ca. 30 år har ikke "vett" nok til å velge riktig parti!? Det spiller ingen rolle om jeg velger Frp eller Venstre, jeg er like uutdannet og min stemme skal da ikke vektlegges! ...eller? ← Det er det vel ingen som sier... Men det er alltid interessant å se mønstere i hvem som stemmer hvilket parti. TS spør her HVORFOR det er slik at FrP har de lavest utdannede velgerne. Det er et interessant spørsmål, synes jeg....
BMD Skrevet 31. oktober 2006 #22 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg skjønner ikke helt tankegangen!? Hvis man ikke har høyskoleutdanning så kan man ikke ha en klar mening om hva man mener eller hvilket parti man skal stemme på!? Jeg som har jobbet siden jeg gikk ut av ungdomsskolen som 15-åring og har vært i arbeidslivet i ca. 30 år har ikke "vett" nok til å velge riktig parti!? Det spiller ingen rolle om jeg velger Frp eller Venstre, jeg er like uutdannet og min stemme skal da ikke vektlegges! ...eller? ← Ta det rolig; Pust med nesen. Er det en ting utdannelse bør føre til, så er det at man får _mindre_ klare meninger om hvilket parti man stemmer på. Saken mange prøver å få frem her, er vel at vi spesialiserer oss på forskjellige ting. En av tingene de fleste blir bedre på gjennom utdannelsen, er kildekritikk, evne til å se nyansene i problemstillinger og evne til å se ting i større perspektiv. Dette er viktig for å gjennomskue populistiske utspill og ikke minst for å få en idé om de langsiktige konsekvensene en viss type politikk vil føre til. Samtidig har høyt utdannede generelt andre interesser enn lavt utdannede, og vil dermed naturlig støtte andre partier. Arbeiderpartiet vokste seg stort og mektig fordi det representerte interessene til det brede lag i folket i stedet for datidens lille middel- og overklasse. Historien har vist at deres politikk var vellykket og de "høyt utdannede" partienes politikk sannsynligvis ikke ville vært det. Dette fordi de konservative partiene hang igjen i et foreldet samfunnsmønster som ikke passet inn i den teknologiske utviklingen. Angående Frp, har jeg to hovedproblemer med dem. Det ene er politikken deres, som er kortsiktig, går mest ut over de svake og skaper større forskjeller mellom folk. Det andre er at de er det partiet som bidrar mest til å fordumme den offentlige debatten og lede fokus vekk fra viktige ting og over på tull.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #23 Skrevet 31. oktober 2006 Ja,og RVere har høyest utdanning,er det ikke slik?
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #24 Skrevet 31. oktober 2006 Ta det rolig; Pust med nesen. Er det en ting utdannelse bør føre til, så er det at man får _mindre_ klare meninger om hvilket parti man stemmer på. ← Bør føre til kanskje, men gjør det det? Livssituasjonen til de fleste mennesker endrer seg gjennom et lant liv og man prioriterer forskjellige ting på forskjellige stadier i livet. Forstår godt at man da stemmer på et parti som ivaretar de interessene man til en hver tid selv prioriterer høyest. Men arbeiderpartiet ... For meg virker det som om flesteparten av velgerne deres stemmer som mor og far gjorde? Refleksjon? Jeg vet ikke jeg.
BMD Skrevet 31. oktober 2006 #25 Skrevet 31. oktober 2006 Personlig stemmer jeg ut ifra hva jeg anser som det beste for samfunnet, ikke nødvendigvis det som er best for meg. Det håper jeg det er flere som gjør.
Gjest Gjest_Knut_* Skrevet 31. oktober 2006 #26 Skrevet 31. oktober 2006 Har lest samme undersøkelse som deg, Christiane... Tror det iallefall.... Jeg har selv 5 års universitetsutdannelse og føler at det mest betydningsfulle jeg sitter igjen med etter de årene er evnen til å stille meg kritisk til kilder. Samtlige forelesere hang på oss som igler og forlangte at vi kontinuerlig vurderete kildenes troverdighet. Utrolig bra. Det har gjort at jeg ikke lenger tar alt for god fisk; det være seg i forbindelse med jobb eller når det gjelder politikk. Jeg tror at når FrP har velgere med lav utdannelse, så er det mye fordi lavt utdannede ikke har fått samme mulighet til å utvikle det "kritiske blikket". Jeg sier ikke at de er dumme, langt ifra. Men jeg tror de lettere aksepterer det som blir fortalt dem. ←
Gjest Gjest_Knut_* Skrevet 31. oktober 2006 #27 Skrevet 31. oktober 2006 Har lest samme undersøkelse som deg, Christiane... Tror det iallefall.... Jeg har selv 5 års universitetsutdannelse og føler at det mest betydningsfulle jeg sitter igjen med etter de årene er evnen til å stille meg kritisk til kilder. Samtlige forelesere hang på oss som igler og forlangte at vi kontinuerlig vurderete kildenes troverdighet. Utrolig bra. Det har gjort at jeg ikke lenger tar alt for god fisk; det være seg i forbindelse med jobb eller når det gjelder politikk. Jeg tror at når FrP har velgere med lav utdannelse, så er det mye fordi lavt utdannede ikke har fått samme mulighet til å utvikle det "kritiske blikket". Jeg sier ikke at de er dumme, langt ifra. Men jeg tror de lettere aksepterer det som blir fortalt dem. ← Så du mener innen politikk og styresett det er hva vi går på skole og kurs som setter standaren for vores politiske valg?ikke vores personlige ståsted vores moral.Er bare en enkel maur jeg da men er det rett?er det dere som er enkle mennesker som lar dere lede av en massiv propaganda fra allrede velskolerte byrokrater1Hva med å tenke selv det må di fleste av oss ikke gå på skole for å få till.
BMD Skrevet 31. oktober 2006 #28 Skrevet 31. oktober 2006 Knut; Jeg tror du bør krabbe ut av skyttergraven og lese innleggene hennes én gang til.
Ek_Erilar Skrevet 31. oktober 2006 #29 Skrevet 31. oktober 2006 Enn så lenge landets universiteter driver massiv sosialistisk/ PK indoktrinering, er det kanskje ikke så rart at det er de som ikke har vært gjennom hjernevasken som klarer å stemme relativt liberalistisk (merk "relativt", da FrP ikke egentlig er et liberalistisk parti)....
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #30 Skrevet 31. oktober 2006 Når man, uansett av hvilken grunn, tror seg å være mer enn andre mennesker, da røper man ikke akkurat stor intelligens. Hvordan har det seg forresten at en hver politisk debatt her inne ender opp som en hets av FRP velgeres IQ? Og hvorfor har ikke de neandertalerne (vi åpenbart er) som stemmer FRP samme behovet for å mobbe andre velgere? Kan jeg dra den konklusjonen at FRP velgerne er de eneste som respekterer andres rett til egne meninger? Det blir vel litt i samme gate som å antyde at alle FRP velgere er mindre intelligente mener jeg.
Gjest LilSweetie Skrevet 31. oktober 2006 #31 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg mener å huske det er lavet enkelte statistikker for dette, og at partiene med den høyeste andelen høyt utdannede var SV, Høyre og Venstre. KRF og FRP var partiene med den høyeste andelen personer med lav utdannelse. På den måten innehar FRP den gamle rollen til Arbeiderpartiet. Per nu befinner seg DNA seg i en slags mellomstilling, med en del velgere med høyere utdannelse og en del med lav utdannelse. ← Jepp, denne har jeg også lest. Mener å huske at Krf har mange velgere med lav utdannelse som er eldre og bor i distriktene. Mens de yngre velgerne til Krf (som er færre) i større grad har gjennomsnittelig utdannelse. I motsetning til Frp som også rekrutterer nye velgere med lav utdannelse. Personlig stemmer jeg ut ifra hva jeg anser som det beste for samfunnet, ikke nødvendigvis det som er best for meg. Det håper jeg det er flere som gjør. ← Her må jeg slå til med smileyen for de med lese- og skrivevansker: Hva med å tenke selv det må di fleste av oss ikke gå på skole for å få till. ← Først og fremst enig med BMD.... Men de fleste lærer bedre å tenke selv etter å ha gått på skole og studert. Selvfølgelig kan man tenke selv uten noen særlig utdannelse. Selvfølgelig kan man la være å tenke selv etter å ha tatt høyere utdannelse. Men å være kritisk, reflektere, stille spørsmål og trekke konklusjoner er noe av det viktigste man lærer ved å utdanne seg. (Tror det er litt forskjell på hva og hvor man studerer, riktignok). Noe av grunnen til at noen med lav utdannelse stemmer Frp kan være et helt bevisst protestvalg. De føler seg fremmedgjort av de andre partiene, som stort sett består av mennesker med høyere utdannelse (det gjør riktignok Frp på landsplan også, men ikke i kommunene). De føler at ingenting skjer, og at det er samme smørja hvert år uansett hvem som sitter i regjering. Men disse velgerne prøver jo Frp å fjerne seg fra nå, med å fremstå mer og mer som et normalisert systemparti. Hvis Frp og Høyre danner regjering etter neste valg, er min ikke særlig radikale spådom at Frp vil miste de fleste av disse velgerne. Som skjedde med Haiders parti, Frps "søsterparti", i Østerrike. Man kan ikke være anti-system hvis man selv styrer systemet. Så er det selvsagt de som stemmer Frp fordi de er mot innvandrere etc. En holdning som korrelerer sterkt med lengden på utdannelsen din. Greit nok, men disse velgerne har også Frp tenkt å svikte. Siv Jensen sa for et par måneder siden at hun var villig til å ofre innvandringspolitikken for å komme i regjering med Høyre. Og så er det noen som stemmer Frp som f.eks bor i et bittelite fiskevær i Finnmark. Som jeg virkelig ikke skjønner. For det bostedet hadde ikke levd lenge med Frps politikk.
Gjest LilSweetie Skrevet 31. oktober 2006 #32 Skrevet 31. oktober 2006 Enn så lenge landets universiteter driver massiv sosialistisk/ PK indoktrinering, er det kanskje ikke så rart at det er de som ikke har vært gjennom hjernevasken som klarer å stemme relativt liberalistisk (merk "relativt", da FrP ikke egentlig er et liberalistisk parti).... ← Jeg vil hevde at Venstre er det mest liberalistiske partiet i Norge i dag. Og et av de partiene med høyest utdannete velgere. Og hvorfor har ikke de neandertalerne (vi åpenbart er) som stemmer FRP samme behovet for å mobbe andre velgere? ← Hvis du ikke vil se forskjellen på mobbing og diskutering/forsøk på analysering, javel.
Gjest kenneth Skrevet 31. oktober 2006 #33 Skrevet 31. oktober 2006 Når man, uansett av hvilken grunn, tror seg å være mer enn andre mennesker, da røper man ikke akkurat stor intelligens. Jeg tviler på at det er nevneverdig sammenheng mellom det å tro godt om seg selv og intelligensen for øvrig. Hvis vi skulle begynne å relatere vilkårlige dårlige kvaliteter med (dårlig) intelligens, ville nok svært mange av oss ende opp som grønnsaker på papiret. Hvordan har det seg forresten at en hver politisk debatt her inne ender opp som en hets av FRP velgeres IQ?Det får jo nesten du svare for, du som bragte IQ på banen. Når det er sagt, så er det ikke akkurat hipt å være Frp-tilhenger. Det er jo et aldri så lite stigma. Frp blir jo ofte en syndebukk/mobbeoffer i politiske debatter. Det kan jo delvis skyldes hvordan de selv fremstår, i tillegg til at folk nærmest får inn med morsmelka at Frp er "fy". Og hvorfor har ikke de neandertalerne (vi åpenbart er) som stemmer FRP samme behovet for å mobbe andre velgere?Fordi neandertalerne er altfor opptatte med å holde varmen i den istiden de lever i? Kan jeg dra den konklusjonen at FRP velgerne er de eneste som respekterer andres rett til egne meninger? Det blir vel litt i samme gate som å antyde at alle FRP velgere er mindre intelligente mener jeg. ←Er du klar over at du ved å dra slike usaklige forenklinger kanskje bidrar til å forsterke de fordommene folk eventuelt måtte sitte med i.f.t. Frp-velgere?
Mookie Skrevet 1. november 2006 #34 Skrevet 1. november 2006 Hmm.. Jeg er FRP-velger, og jeg har utdannelse... Ikke verdens lengste, men har bachlor i økonomi og jus. Jeg har en administrativ jobb, som jeg fungerer fint i . I tillegg så fungerer jeg greit i sosiale sammenhenger og sånn, spiser middag og trener med jevne mellomrom ! Bare i tilfelle noen lurte på hvordan en gjennomsnitts-FRPer levde Vet ikke om FRPere er lurere enn andre, men kan ikke skjønne at de er dummere heller... Tror kanskje at mange "arbeidere" stemmer på dem, fordi de kaller en spade for en spade, og ikke noe mer..
suzie Skrevet 1. november 2006 #35 Skrevet 1. november 2006 Er det noe i at de som stemmer FRP er lavest utdannet? Og i så fall, hva er det som gjør at folk med lav utdannelse stemmer FRP? "Frp-velgeren har gjennomsnittlig relativt lav utdannelse, lav inntekt og lav sosial status,..." LINK ← Uten å ha lest igjennom tråden regner jeg dette som en selvfølge. Med høyere utdanning har man ofte et litt mer nyansert syn på samfunnet og dets strukturer, og sluker ikke rått alle løftene Frp serverer, uten å ofre en tanke på hvilke praktiske konsekvenser tiltakene vil ha. Fordommer og myter; jeg klarer ikke å unngå å tro at dette stemmer. Man må jo ha en viss tillit til utdanningssystemet.
Mookie Skrevet 1. november 2006 #36 Skrevet 1. november 2006 Uten å ha lest igjennom tråden regner jeg dette som en selvfølge. Med høyere utdanning har man ofte et litt mer nyansert syn på samfunnet og dets strukturer, og sluker ikke rått alle løftene Frp serverer, uten å ofre en tanke på hvilke praktiske konsekvenser tiltakene vil ha. Fordommer og myter; jeg klarer ikke å unngå å tro at dette stemmer. Man må jo ha en viss tillit til utdanningssystemet. ← Bare et lite men, når det gjelder utdanningssystemet, er det lagd slik at noen få som sitter i høyintellektuellets-høyborg skal styre landet for oss vanlige dumme dødlige? Eller har vanlige folk fornuftige tanker og visjoner de også? Det er faktisk ikke bare dumme forslag som kommer fra FRP, mange av dem er gjennomtenkte, og vil gi samfunnet økte fordeler. Ikke alle er like lure, men det er ikke alle forslagene til de andre partiene heller! Blir bare provosert over at enkelte folk som har lest en bok eller to mer enn gjennomsnittet, føler at de har rett til å dømme andre med forskjellige meninger enn dem selv? Arroganse er utrolig lite tiltrekkende, på alle områder i livet. ha respekt for andre mennesker, men ha gjerne dine egne meninger
Prinsesse på erten Skrevet 1. november 2006 #37 Skrevet 1. november 2006 (endret) Så du mener innen politikk og styresett det er hva vi går på skole og kurs som setter standaren for vores politiske valg?ikke vores personlige ståsted vores moral.Er bare en enkel maur jeg da men er det rett?er det dere som er enkle mennesker som lar dere lede av en massiv propaganda fra allrede velskolerte byrokrater1Hva med å tenke selv det må di fleste av oss ikke gå på skole for å få till. ← Da skyter jeg ballen tilbake til deg: Så du mener at det kun er vår moral som ligger til grunn for våre politiske valg? Ikke kunnskap om et fagfelt eller vår evne til å vurdere de politiske utspillene kritisk? Jeg tror du må slite i forhold til å argumentere for at ikke økonomer har et bedre utgangspunkt enn andre for å vurdere et partis økonomiske politikk. Eller at en statviter ikke har en fordel fremfor oss andre når det gjelder å vurdere utenrikspolitikken som føres. De valgene vi gjør er nok basert på flere faktorer; heriblant miljø, kunnskap og "moral". Men det er ikke til å komme bort ifra at kunnskap er blandt disse faktorene. Kunnskap om et fagfelt gjør mennesker bedre rustet til å tenke selv. Kunnskap er noe man kan skaffe seg på flere måter; gjennom livserfaring, skole eller "selvutdanning". Det er ikke låst til universitetsutdanning. Det er kun du som betegner deg selv som "en enkel maur....". Men når man så vet at mange lavt utdannede UNGE menn stemmer FrP så er det faktisk litt alarmerende. Dette er da en gruppe mennesker som a) ikke har ervervet seg særlig kunnskap fra utdannelse og b) ikke har særlig med livserfaring. I tillegg er dette en gruppe som er kjent for å ha fokus på seg selv. Unge mennesker uten barn gjør i større grad dette enn menn og kvinner med familie. I tillegg er menn i større grad enn kvinner (som gruppe, det finnes sikkert mange unntak som bekrefter regelen...) kjent for å velge ut ifra seg selv og ikke ut ifra hva som er best for samfunnet. Dette sier MYE om FrP's politikk, tror jeg.... Endret 1. november 2006 av Prinsesse på erten
BMD Skrevet 1. november 2006 #38 Skrevet 1. november 2006 I tillegg så fungerer jeg greit i sosiale sammenhenger og sånn, spiser middag og trener med jevne mellomrom ! ←Hehe, sjokkerende.. Virkelig sjokkerende. Og _likevel_ er du FrP-velger. Nå står ikke verden til påske!
Prinsesse på erten Skrevet 1. november 2006 #39 Skrevet 1. november 2006 Bare et lite men, når det gjelder utdanningssystemet, er det lagd slik at noen få som sitter i høyintellektuellets-høyborg skal styre landet for oss vanlige dumme dødlige? Eller har vanlige folk fornuftige tanker og visjoner de også? ← Dere må legge av dere denne evinnelige FrP retorikken. Blir dere aldri lei av å kalle dere selv "oss vanlig dumme dødelige"?. Hvis dere ikke passer dere, begynner dere å tro på det selv snart....
punktom Skrevet 1. november 2006 #40 Skrevet 1. november 2006 Bare et lite men, når det gjelder utdanningssystemet, er det lagd slik at noen få som sitter i høyintellektuellets-høyborg skal styre landet for oss vanlige dumme dødlige? Eller har vanlige folk fornuftige tanker og visjoner de også? ← Dette er en retorikk jeg tipper frp har lånt fra republikanerne, og folk biter på. De andre (demokratene, eller i vårt tilfelle alle andre parti) representerer en (kunnskaps)elite, mens vi (republikanerne, eller i vårt tilfelle frp) representerer den gjennomsnittlige mannen (som tjener fett med penger, har leiligheter på Aker Brygge og får store milliongevinster fra boligsalg).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå