Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet

Er det noe i at de som stemmer FRP er lavest utdannet? Og i så fall, hva er det som gjør at folk med lav utdannelse stemmer FRP?

"Frp-velgeren har gjennomsnittlig relativt lav utdannelse, lav inntekt og lav sosial status,..." LINK ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen teorier når det gjelder høy eller lav utdannelse for den jevne FRP-velger. Jeg vil tro realiteten er at det er akkurat like jevnt fordelt der som over resten av linja.

Det som både forundrer meg er at ingen andre velgere i norges land er så mobbet og utskjelt som akkurat FRP-velgere. Og jeg må jo innrømme at det har en viss underholdningsverdi akkurat det fenomenet der.

Det kan virke som en hel del mennesker har et sterkt ønske om en ettpartistat. Diktatur? For jeg mener; stemmerett, valgmuligheter og konkurranse er sterkt overvurdert og i bunn og grunn totalt bortkastet på den gemene hopen. Er du ikke enig? :ironi::hoho:

Gjest Alf Kaida
Skrevet

Den gamle linken refererer en situasjon som nok i større grad var gjeldende i tidligere tider.

Ser man på stortingsgruppene har AP den gruppen med lavest utdannelse, mens mange mener at FrP har den gruppen med lavest dannelse. Selv er jeg litt usikker på dette, etter å ha sett SV'ere gjentatte ganger på plenen med avskydemoer mot sin egen regjering.

Det som uansett ER et faktum, er at AP og FrP i stor grad fisker i samme vann. Denne uken har FrP størst suksess når det gjelder å finne fisken, mens AP pleier å ha større suksess de gangene antall fisk er viktig; altså i valg. Det er ingen hemmelighet at jeg håper den trenden fortsetter, uansett utdannelses- og inntektsnivå på dem som stemmer.

Skrevet

Og i såfall måtte ca 30% av Norges befolkning være dårlig utdannet :overrasket:

Skrevet
Er det noe i at de som stemmer FRP er lavest utdannet? Og i så fall, hva er det som gjør at folk med lav utdannelse stemmer FRP?

"Frp-velgeren har gjennomsnittlig relativt lav utdannelse, lav inntekt og lav sosial status,..." LINK  ;)

En årsak kan være at andre partier ikke tar tilstekkelig hensyn til problemene disse menneskene opplever eller ser på som viktig i sin livssituasjon.

Gjest Alf Kaida
Skrevet
Og i såfall måtte ca 30% av Norges befolkning være dårlig utdannet :overrasket:

"Relativt" lav utdannelse er ikke nødvendigvis det samme som dårlig utdannelse, jf. startinnlegget.

Skrevet

Neivel, men nå henger ikke det utsagnet på greip uansett. Bare jeg personlig kjenner både både lavt, relativt lavt og meget høyt utdannede FRP- velgere :)

Gjest Alf Kaida
Skrevet
En årsak kan være at andre partier ikke tar tilstekkelig hensyn til problemene disse menneskene opplever eller ser på som viktig i sin livssituasjon.

En annen årsak kan være at FrP aldri har vært i nærheten av å ha eller ta nasjonalt ansvar. I den grad de har hatt innflytelse gjennom budsjettforlik har de passet på å fraskrive seg ansvar for alle delene som folk flest måtte mislike.

Norge er et underlig land, sånn sett. Ikke siden 1977, med mulig unntak for 1985, har et bærende regjeringsparti vunnet det påfølgende stortingsvalget. Samtidig har Norge opplevd en unik økning i velstanden på alle områder i den samme perioden.

Man kan si hva man vil om alle partiene fra og med SV til og med Høyre, men de har alle hatt både en hånd på rattet og en fot på bremsen i lengre perioder av disse 30 årene. Hatt ansvar, og tatt ansvar. Samtidig som vi får det stabilt bedre her i landet vokser altså det eneste partiet som ikke har noe av æren for dette mest på meningsmålingene.

Sånn sett er Norge et studium verdt både for valgforskere, antropologer og psykologer. Hvordan er dette mulig? Har vi fått det for godt? Er vi litt for mette, sånn at vi har mentalt mageknip og er sure fordi vi må betale over 10 kroner for bensinen?

Eller har vi stor tro på FrP sine påstander om at det ikke er inflasjonsdrivende å bruke penger i utlandet? Kanskje det er derfor partiet ønsker å kutte i u-hjelpen, siden den ikke er tilstrekkelig inflasjonsdrivende?

Som sagt; mange mysterier velegnet for forskning. Bortsett fra at FrP er skeptisk til forskning, i hvert fall klimaforskning. Smelter isbreene fortere nå blir det jo masse god limonade for folk flest!

Gjest kenneth
Skrevet

"Frp-velgeren har gjennomsnittlig relativt lav utdannelse, lav inntekt og lav sosial status,..." LINK  ;)

Et av Frps våpen er å fremstille politikken som et fenomen potensielt blottet for nyanser. I opposisjon kan du svare "ja" eller "nei" på det meste, men i posisjon er det annerledes. (At vi har koalisjoner og dermed må svelge kameler, gjør jo det hele enda mer vrient). Hvis du kan tilby et politisk puslespill bestående av 100 brikker, i stedet for 250, vil du selvsagt ha større appell til de med lav utdanning - hvis vi da forutsetter at denne gruppen har mindre evne og vilje til å se "the big picture". Har du brune tendenser, er det vel også liten tvil om hvilket parti som fører denne saken best for deg. At ting som rasisme kan oppstå som en følge av dårlige kår er jo også en kjent sak.

Jeg tror en del av disse "gode gamle" Frp-kriteriene fortsatt er gyldige, men at bildet har blitt mer nyansert i.o.m. at partiet tross alt har fått en større velgerskare. Da er de jo lett å trekke paralleller til det AK skriver om vår nifse tendens til å opptre som en gjeng sutrete unger.

Skrevet

Finner ikke konkrete tall i forhold til velgerne, men litt pussig at 8 av 10 kommunestyrepresentanter for Frp ikke har mer enn grunnskole.

http://www.ssb.no/emner/00/01/20/kommvalgform/main.html

Ellers så er det kun 25% av befolkningen som har utdannelse på høyskole nivå. Så selv om FrP har 30% av velgerne, så er det rom for de. http://www.ssb.no/emner/04/01/utniv/

Skrevet (endret)
Finner ikke konkrete tall i forhold til velgerne, men litt pussig at 8 av 10 kommunestyrepresentanter for Frp ikke har mer enn grunnskole.http://www.ssb.no/emner/00/01/20/kommvalgform/main.html

Ellers så er det kun 25% av befolkningen som har utdannelse på høyskole nivå. Så selv om FrP har 30% av velgerne, så er det rom for de.  http://www.ssb.no/emner/04/01/utniv/

Lurt å lese det linken viser til...

8 av 10 representanter fra Fremskrittspartiet har kun obligatorisk eller videregående utdanning.

Videre: hver sjette Fremskrittspartirepresentant tjener 500 000 eller mer. Inntekt er knyttet både til alder og utdanning, og må sees på i denne sammenheng.

Endret av Frysepulver
Skrevet

Frp-velgeren har gjennomsnittlig relativt lav dannelse

Skrevet

Jeg synes det er langt verre at høyt utdannede stemmer SV enn at lavt utdannede stemmer Frp.

Skrevet

Jeg mener å huske det er lavet enkelte statistikker for dette, og at partiene med den høyeste andelen høyt utdannede var SV, Høyre og Venstre.

KRF og FRP var partiene med den høyeste andelen personer med lav utdannelse.

På den måten innehar FRP den gamle rollen til Arbeiderpartiet. Per nu befinner seg DNA seg i en slags mellomstilling, med en del velgere med høyere utdannelse og en del med lav utdannelse.

Skrevet

Hva om du har rett? Dersom frp velgere har lav utdannelse så er de vel like mye verd i et valg, en stemme fra vaskehjelpen eller advokaten teller så vidt jeg vet like mye. Jeg har selv en høy stilling innen oljeindustrien og har stemt frp i alle år. Synes FRP har en folkelig politikk, selv om jeg er uenig i noe som de står for, og liker enkelte ting andre partier har, så er frp den som passer meg best, og jeg mener landet er tjent med å ha en frp politikk.

Hvorfor skal det være en sammenheng mellom lavt lønnet folk og frp? Lav sosial staus er vel en boks som de rike putter dei med mindre penger i. For meg, selv om jeg tjener langt over toppskatt nivå har ikke behov for å flotte meg i luxus og vise at jeg har penger. Jeg har en flott familie, det er det som betyr noe for meg, ikke om andre ser på meg som lavstatus, fordi jeg ikke velger å bruke pengene på noe som naboen ser.

Hvorfor i allverden skal folk få lønn for å forske på sånnt? Det er vel bare nok et ekspemple i desperat jakt på å få frp til å miste velgere, de prøver atter engang å svartmale det partiet som vokser, og skremmer "kaksene" i landet.

Skrevet (endret)

Det er merkelig at dem med lav utdannelse og lav lønn ikke ser at det er nettop dem som kommer til å tape dersom FRP kommer til makten. FRP ønsker å privatisere det meste slik at tjenester man får gratis i dag skal betales av den enkelte, feks helse og sykehjem. Det vil bli kutt i sosialhjelp, arbeidsledighetstrygd, permisjonspenger ved svangerskap osv osv osv.

FRP vil ha vekk velferdsstaten slik at det blir alle mann for seg selv. Har du penger, flott. Har du ikke, synd for deg....

Dessuten, litt brune tendenser har alltid appellert til "folk flest" fordi "invandrera tar jobba våre og går bare på sossialen".

Endret av Caramba
Skrevet

Har lest samme undersøkelse som deg, Christiane... Tror det iallefall....

Jeg har selv 5 års universitetsutdannelse og føler at det mest betydningsfulle jeg sitter igjen med etter de årene er evnen til å stille meg kritisk til kilder. Samtlige forelesere hang på oss som igler og forlangte at vi kontinuerlig vurderete kildenes troverdighet. Utrolig bra. Det har gjort at jeg ikke lenger tar alt for god fisk; det være seg i forbindelse med jobb eller når det gjelder politikk.

Jeg tror at når FrP har velgere med lav utdannelse, så er det mye fordi lavt utdannede ikke har fått samme mulighet til å utvikle det "kritiske blikket". Jeg sier ikke at de er dumme, langt ifra. Men jeg tror de lettere aksepterer det som blir fortalt dem.

Skrevet
Link. Forskjeller på Høyrevelgere og FrPvelgere.
Skrevet
Lurt å lese det linken viser til...

8 av 10 representanter fra Fremskrittspartiet har kun obligatorisk eller videregående utdanning.

Videre: hver sjette Fremskrittspartirepresentant tjener 500 000 eller mer. Inntekt er knyttet både til alder og utdanning, og må sees på i denne sammenheng.

Har nok lest den, men var litt kjapp.

8 av 10 representanter fra Fremskrittspartiet har kun grunnutdanning (inkl videregående skole).

Ellers så har inntekt ikke nødvendigvis mye med utdanning å gjøre. De fleste jeg kjenner som tjener meget godt, er håndtverkere.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt tankegangen!?

Hvis man ikke har høyskoleutdanning så kan man ikke ha en klar mening om hva man mener eller hvilket parti man skal stemme på!?

Jeg som har jobbet siden jeg gikk ut av ungdomsskolen som 15-åring og har vært i arbeidslivet i ca. 30 år har ikke "vett" nok til å velge riktig parti!?

Det spiller ingen rolle om jeg velger Frp eller Venstre, jeg er like uutdannet og min stemme skal da ikke vektlegges! ...eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...