Gjest gjesta Skrevet 30. oktober 2006 #1 Skrevet 30. oktober 2006 Jeg bare lurer på hvilke prøver som er vanlig å ta av nyfødte barn, og eventuelt hvilke tilskudd sprøyter de får? Jeg vet om føllings-prøven (hvordan blir den tatt forresten?), men er det noen flere? Hva med Vitamin K tilskudd som sprøyte? Hva fikk dine barn? Er bare nysgjerrig jeg, greit å vite når jeg får barn selv, men det er nok mange år til enda..
Gjest marthepia Skrevet 30. oktober 2006 #2 Skrevet 30. oktober 2006 Husker bare at føllingsprøven blir tatt i hælen. Her jeg bor tar de den prøven 2 dager etter fødselen. Noen andre sprøyter kan jeg ikke huske..
Murf Skrevet 30. oktober 2006 #3 Skrevet 30. oktober 2006 Tassen fikk K-vitaminsprøyte rett etter fødsel, så raskt at jeg såvidt fikk det med meg. Føllingsprøve to dager etter, kun ett stikk i foten. I tillegg tok de hørselstest på Riksen, et prøveprosjekt som muligens skal utvides til alle barselavdelinger, for å tidlig fange opp hørselshemmede og følge dem bedre opp. Ellers var han til rutinemessig kontroll hos lege etter første levedøgn, de kikket på hode, hofter, klemte på magen, så på hudfarge osv.
Gjest gjesta Skrevet 30. oktober 2006 #4 Skrevet 30. oktober 2006 Tusen takk Vi hadde om K-vitaminsprøyte på skolen i dag, og mamma kan ikke huske at jeg har fått den, selv om foreleseren mente at den hadde vært i mange mange år, helt siden jeg var lita (86-modell)..
14062003 Skrevet 30. oktober 2006 #5 Skrevet 30. oktober 2006 Jeg har ikke merket at mine har fått k-vitamin, men det ble sagt rett etter at nr. 2 var født. Så de får det med en gang de er født vil jeg tro. Så kommer legen og ser på babyen neste dag og sjekker vitale organer (som tidligere forklart bra, jeg husker ikke selv). Dag 4 (er det vel) blir føllings tatt. Den blir tatt av hælen og med første var rutinen at man leverte fra seg babyen en times tid på barsel (med andre måtte vi tilbake for jeg dro hjem tidlig). I tillegg vil det være snakk om å ta blodprøve for å sjekke for gulsott, dersom måling i pannen (med noe som likner febermåler) viser mulighet for dette. Jeg anbefaler varmt varmepute på foten før blodprøvetaking! Det gjør det mye enklere for både prøvetaker og babyen. Første ble tatt blodprøve av to ganger i døgnet den første uka pga. gulsott og de gangene de gadd vente 10 minutter med varmepute gikk det fryktelig mye enklere å få ut nok blod.
Gjest gjesta Skrevet 30. oktober 2006 #6 Skrevet 30. oktober 2006 Grunnen til at babyer får Vitamin-K sprøyte er fordi de har såkalt steril tarm (dvs ingen bakterier enda..) og siden det er disse bakteriene i tarmen som danner mesteparten av K-vitaminet vi trenger, så må dette systemet kjøres i gang manuelt ved hjelp av denne sprøyten.. Så da vet dere det.. Jeg syntes bare det var så rart, siden jeg ikke hadde hørt om det, og mamma hadde heller ikke hørt om det.. Men det er kanskje noe de setter med en gang, uavhengig av godkjennelse fra foreldrene.. Jeg får spørre tante en dag, som har litt yngre barn Er spennende å være student
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #7 Skrevet 30. oktober 2006 Pussig. Hvorfor var ikke K vitamin nødvendig tidligere?
Gjest gjesta Skrevet 30. oktober 2006 #8 Skrevet 30. oktober 2006 Er vel sikkert noe de finner ut etterhvert som forskningen skrider frem? Ikke vet jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå