Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #1 Del Skrevet 30. oktober 2006 Jeg har søkt på mange stillinger i det jeg er utdannet som ( høyere utdanning) men jeg får høre det samme hele tiden: Du mangler relevant jobb erfaring, nå er nå ikke jeg helt "grønn " da men får ikke tilbud... Hvor vanlig er det å måtte ta til takke med arbeid som "er mindre utfordrende" mens man venter på noe annet? Vil jo så gjerne utvikle meg faglig! snufs......... Jeg skal arkivere papirer etter 20 års utdanning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 30. oktober 2006 #2 Del Skrevet 30. oktober 2006 Etter at jeg var ferdig utdannet, jobbet jeg i nesten 1,5 år med noe som ikke var relevant for utdannelsen, i tilegg til to lengre perioder som arbeidsledig, før jeg fikk jobb som det jeg fatisk er utdannet til, og kjenner flere som har lignende erfaringer. Men som regel løser deg seg til slutt, så bare fortsett å søk. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 30. oktober 2006 #3 Del Skrevet 30. oktober 2006 Det er så ufattelig irriterende. Jeg utdanner meg som grafisk designer, og alltid i jobbannonsene til reklame byrået, står det "må/bør ha 3 års bransje erfaring (helst fra større prosjekter)" Dette står i ALLE annonsene, hvordan skal da vi nye komme inn i markedet når vi må ha bransje erfaring som vi ikke får for vi må ha bransjeerfaring? Jeg lar meg ikke stoppe av det, men syntes egentlig det er litt dårlig gjort. Vi er jo nyutdannede og kan mer en de tror, men må ikke ha større prosjekter bak seg for å være god, selv om det gir erfaring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #4 Del Skrevet 30. oktober 2006 Jeg ( hoved innlegger ) er utdannet sosionom og har fått ett dags oppdrag: Adecco) Arkivere papirer i en barnehage Jeg har høyt studielån, søker på alt av jobber men som sagt " mangler arbeidserfaring" hvordan skal jeg få det uten jobb tilbud? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 30. oktober 2006 #5 Del Skrevet 30. oktober 2006 Det er så ufattelig irriterende. Jeg utdanner meg som grafisk designer, og alltid i jobbannonsene til reklame byrået, står det "må/bør ha 3 års bransje erfaring (helst fra større prosjekter)" Dette står i ALLE annonsene, hvordan skal da vi nye komme inn i markedet når vi må ha bransje erfaring som vi ikke får for vi må ha bransjeerfaring? Jeg lar meg ikke stoppe av det, men syntes egentlig det er litt dårlig gjort. Vi er jo nyutdannede og kan mer en de tror, men må ikke ha større prosjekter bak seg for å være god, selv om det gir erfaring ← Frilans og eget firma ved siden av studiene er tingen i denne bransjen gitt Send ut anbud til bedrifter i nærheten om at du kan hjelpe de å forandre grafisk profil for en billig penge osv.. Det var iallefall det jeg gjorde.. Dessuten har vel mediegrafikerlærlingene et lite fortrinn her også, siden de 2 års læretid før de fleste begynner på Westerdahls osv.. Ikke gi opp Tweek Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sosionom Skrevet 30. oktober 2006 #6 Del Skrevet 30. oktober 2006 Det kan gjerne ta litt tid for sosionomer å få seg jobb når de er ferdig på høgskolen, spesielt er dette tilfelle i større byer. Jeg antar at du allerede har utelukket tidligere praksissteder, så hva med å kontakte diverse institusjoner (barne- og ungdomsintitusjoner, psykiatri o.l.) og melde din interesse for å jobbe som tilkallingsvikar? Det er i alle fall en måte å komme innenfor relevante arbeidsplasser, samt å samle praksis på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #7 Del Skrevet 30. oktober 2006 Å ha høy utdannelse er ingen unnskyldning for ikke ta seg den jobben man blir tilbudt, Dessuten er det mye mer positivt for senere jobbsøking at man har hatt en "drittjobb" enn at man har gått arbeidsledig. Man lærer noe av å jobbe "på gølvet" også, det er noe man kan ta med seg videre. Og du har tross alt bare en bachelor (sosionom) fra offentlig høyskole, så så enormt studielån tviler jeg på at du har. Jeg kjenner en som tok hovedfag (6 år), og etter endt utdannelse måtte ta seg jobb på fabrikk. I dag er han forsker, men når han ser tilbake er han glad for at han har hatt en slik jobb også. Jeg vil ha studert i 6 år når jeg er ferdig (2 bachelorgrader), men regner med at det første året etter endt studietid vil gå med til å være vikar via vikarbyrå. Nå er det heldigvis stor etterspørsel etter arbeidkraft innen mitt fagfelt, men jeg hadde vært villig til å jobbe i butikk også hvis jeg ikke hadde fått noe annet. Det viktige er at man er i jobb og ikke går og driver dank. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alf Kaida Skrevet 30. oktober 2006 #8 Del Skrevet 30. oktober 2006 Jeg har høyt studielån, søker på alt av jobber men som sagt " mangler arbeidserfaring" hvordan skal jeg få det uten jobb tilbud? ← Blant annet ved å takke ja til det du faktisk blir tilbudt, gjerne mens du fortsatt søker på andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 30. oktober 2006 #9 Del Skrevet 30. oktober 2006 Frilans og eget firma ved siden av studiene er tingen i denne bransjen gitt Send ut anbud til bedrifter i nærheten om at du kan hjelpe de å forandre grafisk profil for en billig penge osv.. Det var iallefall det jeg gjorde.. Dessuten har vel mediegrafikerlærlingene et lite fortrinn her også, siden de 2 års læretid før de fleste begynner på Westerdahls osv.. Ikke gi opp Tweek ← Aldri om jeg gir opp! Jeg vet jeg har valgt riktig yrke for meg Men orker ikke ha egen firma. sambo har det, og må føre regnskap og masse piss, og jeg orker bare ikke sånn Men jeg har laga logoen til firmaet han sitt, så det er jo en begynnelse utenom skoleoppgavene. Har jobb nå, og der jobber vi i team, og det er fote masse stress selv om det er bare 1-2 timer. Men ser det som positivt, ettersom den bransjen må man jo jobbe i team ofte, og stress er vanlig før deadline Men hvordan tror du skoleoppgaver blir sett på som? Når jeg etterhvert får laget meg portefølje, er jeg jo logoen til sambos firma ellers bare skoleoppgavene. Blir det teit egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #10 Del Skrevet 30. oktober 2006 Blant annet ved å takke ja til det du faktisk blir tilbudt, gjerne mens du fortsatt søker på andre ting. ← Og jeg takket ja På en annen side så har jeg utgifter som alle andre, det holder liksom ikke med en dag der og en dag her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alf Kaida Skrevet 30. oktober 2006 #11 Del Skrevet 30. oktober 2006 Og jeg takket ja På en annen side så har jeg utgifter som alle andre, det holder liksom ikke med en dag der og en dag her ← JEg antar jo at du takket ja blant annet fordi en dag her og en dag der er bedre enn ingen dager her eller der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jon-Ingvars Skrevet 30. oktober 2006 #12 Del Skrevet 30. oktober 2006 Vel, Al Kaidas, enkelte av oss er enten-eller. Dvs. at noen dager her og der er ikke bedre enn ingenting. Enten alt eller ingenting funker også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #13 Del Skrevet 30. oktober 2006 Jeg har søkt på mange stillinger i det jeg er utdannet som ( høyere utdanning) men jeg får høre det samme hele tiden: Du mangler relevant jobb erfaring, nå er nå ikke jeg helt "grønn " da men får ikke tilbud... Hvor vanlig er det å måtte ta til takke med arbeid som "er mindre utfordrende" mens man venter på noe annet? Vil jo så gjerne utvikle meg faglig! snufs......... Jeg skal arkivere papirer etter 20 års utdanning ← du får begynne å studere igjen da,har du alledere holdt på i 20 år klarer du vel 20 til:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #14 Del Skrevet 30. oktober 2006 JEg antar jo at du takket ja blant annet fordi en dag her og en dag der er bedre enn ingen dager her eller der. ← Jeg tenkte egentlig bare på økonomisk trygghet for meg og barnet mitt som jeg er alene med. Alt er bedre enn ingenting og jeg tar "dritt jobber" det som er kjipt er at det er økonomisk utrygghet og null faglig utvikling og utfordringer. Dessuten så er jeg dyktig, de trenger meg uti felten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #15 Del Skrevet 30. oktober 2006 du får begynne å studere igjen da,har du alledere holdt på i 20 år klarer du vel 20 til:) ← Ja jøss, hvis du dekker lånet så! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 30. oktober 2006 #16 Del Skrevet 30. oktober 2006 Jeg ( hoved innlegger ) er utdannet sosionom og har fått ett dags oppdrag: Adecco) Arkivere papirer i en barnehage Jeg har høyt studielån, søker på alt av jobber men som sagt " mangler arbeidserfaring" hvordan skal jeg få det uten jobb tilbud? ← Har du søkt jobbar som miljøterapeut i psykiatrien og ungdomsarbeid? Lønna er grei, du får faglært lønn, og kan ofte jobbe overtid, i alle fall der eg jobbar. Og vi har sosionomar, barnevernspedagogar, sjuke/ vernepleiarar, førskule- og allmennlærarar, psykologar og legar der. Når det er sagt er det jo ikkje nokon hemmelighet at det ikkje løner seg å ta utdanning akkurat då... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #17 Del Skrevet 31. oktober 2006 Jeg har 6-årig høyere utdanning fra universitet, og hadde også problem med å komme meg inn i arbeidsmarkedet. Jeg tok en jobb i en resepsjon (noe jeg er VELDIG overkvalifisert for!). Dette førte til at jeg etter ca. 4 måneder ble tilbudt en førstekonsulent-stilling. I dag har jeg en god jobb. Jeg kjenner mange som har gjort det samme som meg. Det fungerer. Arbeidsgiveren må se at du kan jobbe før han tør å gi deg en god stilling uten tidligere arbeidserfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #18 Del Skrevet 31. oktober 2006 Takker alle for svar Skal arkivere papirer så det suser etter jeg:) En dag får jeg nok "drømmejobben" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 31. oktober 2006 #19 Del Skrevet 31. oktober 2006 Som andre har nevnt, så syns jeg å søke i psykiatrien er lurt. Vet om flere som har begynt som ekstravikarer, og endt opp med 100% (eller mer?). Hvis jeg var i dine sko, ville jeg gått for noe som var relevant. Selv om det vil være på siden, kan det telle positivt når du søker på noe som er relevant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Linn_* Skrevet 2. november 2006 #20 Del Skrevet 2. november 2006 Får ikke jobb? Jeg har ikke høyere utdanning enda (eller fagbrev), men har fått flere jobbtilbud etter å ha sendt åpne søknader. Innen kontor, grafisk bransje etc. Det er godt arbeidsmarked for tida! Hva med å søke selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå