Gå til innhold

Orkidé

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en orkidé i gave, hvordan skal den vannes? den er jo så fin, jeg vil ikke drepe den sånn som jeg gjør med alle planter jeg får :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ett eggeglass i uken eller gjennomvanne hver 14dag sa di i en blomsterbutikk

Skrevet

Jeg gjør sånn som Bjørnsdatter sier, og det fungerer veldig bra.

Skrevet

Hvis du skal gjødsle den,så skal den ikke ha gjødsel i vinter halvåret......Og da må du bruke spesialgjødsel!Vanlig blomstergjødsel er for sterk for orkideene!

Skrevet

Jeg gjennomvanner hver 14.dag. Lar de stå å renne skikkelig av seg før jeg setter de tilbake i krukken. Funker veldig bra for mine!

Skrevet

Tusen takk for kjempegode råd! Da skal jeg prøve å få den til :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
ett eggeglass i uken eller gjennomvanne hver 14dag sa di i en blomsterbutikk

Det er altfor lite. Les linken så skjønner du.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Hvis du skal gjødsle den,så skal den ikke ha gjødsel i vinter halvåret......Og da må du bruke spesialgjødsel!Vanlig blomstergjødsel er for sterk for orkideene!

Det er ikke helt riktig. Det kommer an på hvor orkideen er i sin syklus. Mine har fått nye stilker nå, og da trenger de gjødsel selv om det er vinter'n. Rett etter blomstring kan de gjerne få en pause, men hvis de holder på å vokse eller danne blomsterstilker, så trenger de litt mat også.

De fleste andre blomster skal ikke gjødsles eller gjødsles mindre i vinterhalvåret, på grunn av dårlige lysforhold som gir slengete og dårlig vekst hvis planten får det for seg at den skal vokse. Hvis den får vanlig vinterdagslys og ikke noe gjødsel, så vil de fleste planter innfinne seg med det, men orkideer gjør sjelden det. De gjør som det passer dem uansett, og da er det bare å henge på.

Når det gjelder gjødsel, så er spesialgjødsel å foretrekke, men har du ikke det, så går det fint med vanlig flytende næring også, MEN: Bruk halv mengde av det som står på flaska. Står det en kork til en liter vann, så bruk en halv kork eller mindre til en liter vann. Da kan du helle vann i kummen, ha i passe mengde gjødsel, og dyppe potta nedi (så har du løst det problemet også). Husk å la den renne godt av seg etterpå.

Skrevet

Støtter med til Bjørnsdatter; en gjennomvanning i uka under springen. Mine orkideer fra april har nå kommet igjen med nye skudd på begge stilkene på begge plantene. Er første gangen jeg har fått til dette her, så mitt plante-engasjement er stort om dagen merker jeg... :ler:

Lykke til til dere andre, og takk til Bjørnsdatter for veldig gode råd! :)

Skrevet

Mine orkideer får vann kanskje hver 14 dag,og de har aldri fått gjødsel!Men de trives veldig godt,har blomstret på nytt på mange ganger.......

Skrevet
Det er altfor lite. Les linken så skjønner du.

Jobber du med blomster eller noe?

Har en Hoya som blomstrer hele tiden,men knoppene bare detter av!

Noen råd eller tips?

Gjest Bjørnsdatter i.i.
Skrevet
Jobber du med blomster eller noe?

Har en Hoya som blomstrer hele tiden,men knoppene bare detter av!

Noen råd eller tips?

Pass på at du ikke snur den i forhold til lyset, f.eks når du vanner. Da snur knoppene seg etter lyset, og faller av.

For mye eller lite vann vil også ha samme effekt. Når den har knopper eller blomster må ikke hoyaen tørke for mye ut, men den må heller ikke stå i vann. Hvis du løfter litt på potta, kjenner du om den føles lett eller tung. Er den lett trenger den vann, er den tung har den så det holder. Pass på at det ikke står igjen noe vann nedi potteskjuleren eller på skåla ti minutter etter vanning. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...