Gå til innhold

Navnefest


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei

Vi har ikkke tenkt å døpe jenta vår i kirken, men ønsker navnefest hjemme, dva ikke innmeldt i humanetisk forbund etc. Vi lurer på om hvordan vi gjør dette? Skal vi ordne med noen papirer? Har de faddre som i kirken? Hva er vanlig??? Er det noen av dere som selv har gjort dette som vil fortelle oss litt om "sermonien" så er det topp.

Svibel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På humanetisk forbunds hjemmeside, www.human.no står følgende:

Navnefest

Navnefesten finner sted i rådhus, kultur- eller samfunnshus. Seremoniene, som inneholder musikk, sang, diktlesning og tale for dagen, varer ca én time. Barnet får en vakker minnetavle illustrert med Edvard Munchs maleri "Solen". Slektninger og venner er velkommen til å delta.

Borgerlig navnefest er åpen for alle. Ingen blir medlem i Human-Etisk Forbund ved å delta i navnefest.

Human-Etisk Forbund har utarbeidet forslag til privat navnefest, der familie og venner samles for å ønske den lille velkommen.

Folkeregistrene har i dag ansvar for fødselsregistrering. Barnets navn skal være registrert senest seks måneder etter fødsel. Dåp i kirken er en religiøs seremoni og innebærer at barnet blir innmeldt i Statskirken.

---

Kanskje dette kan gi noen ideer. Tror de fleste har en fest hjemme som er lik den som man har ved vanlig dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde navnefest for sønnen min i høst,ett koslig alternativ istedet for dåp!

det handler mere om barna(ikke om gud)

Jeg har vert med på to sermonier i to forskjellige kommuner.

Første gangen var jeg fadder for ett tantebarn,da holdt di en kjempe fin tale, ett kor sang en sang for hvert barn som forelderne hadde plukket ut,

utdeling av navnetavle som foreldre og faddere skrev under og barnet fikk en rød rose.

Sermonien til sønnen min var enklere.

En mann som spilte gitar og sang, tale, utdeling av navnetaler uten faddere.

Noe enklere, så det er forskjell fra forbund til forbund.

Men koslig var det lell !!!

Vi hadde fest etter på med mat og kaker,akkuret som en dåp! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde (til min svigermors ergelse....) navnefest ved HEF. Det var en kjempe fin sermoni med den flinkeste fiolinisten jeg har hørt noen sinne(han spilte med Aha på ullevål en mnd. senere så han var faktisk kjempe god..) Vi sang en del sanger, det ble holdt noen taler og da spilt noen stykker før barna, med foreldre, fikk tavle med sitt og faderenes navn.

Vi hadde selskap hjemme etter sermonien, og det var veldig hyggelig!!

Til og med svigermor syntes at det var en fin sermoni!!!

Kan jo fortelle at jeg både har konfirmert med og hatt bryllup i regi av HEF og har vært kjempe fornøyd med alle de tre sermoniene!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Helt ærlig: navnefest er noe stort tull, på linje med borgerlig konfirmasjon. Dåp og konfirmasjon er kristne seremonier. Humanetikere og andre som tar avstand fra kristendommen bør holde seg for gode for å ta de kristne festene og strippe de for innhold bare for å holde fest.

Enten døper man seg, eller man lar det være. Og til deg som spør om man skal ha fadder... En fadders oppgave er å sørge for at barnet får ta del i det kristne fellesskap og verdier. Hvis dere ønsker at noen skal gjøre dette, må dere jo gjerne spørre om noen vil være fadder, men hallo!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tull å markere at ett barn er født og får navn! Det har blitt gjort til alle tider, i alle kulturer - seremonier ved livets overgangsfaser er da ikke noe de kristne har enerett på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hver gang navnefest diskuteres kommer det en gjest og sier at det bare er tull. Skjønner ikke at det er så innmari viktig for dem hva vi andre velger å gjøre.

Jeg skal i hvert fall ha en fest for å feire ungen min, lar ingen anledning gå i fra meg til å ha en fest. Kristendom og kirke derimot har null betydning i livet mitt og ville vært like malplassert i denne sammenhengen som da jeg giftet meg.

Men nok om det.

Det jeg derimot lurer på er: dersom noe skulle skje med meg og mannen min, hvem bestemmer hvem som tar seg av barnet vårt? Har det noe å si om vi utnevner noen til faddere og spør dem om de er villige til å ta ansvaret?

(Tenkte forøvrig å spørre søsknene våre da de har mindre mulighet til å forsvinne ut av livet vårt enn selv de beste venner.)

Burde kanskje startet en ny tråd på dette, men nå er jeg jo allerede her så jeg prøver her først :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Helt ærlig: navnefest er noe stort tull, på linje med borgerlig konfirmasjon. Dåp og konfirmasjon er kristne seremonier. Humanetikere og andre som tar avstand fra kristendommen bør holde seg for gode for å ta de kristne festene og strippe de for innhold bare for å holde fest.

Her snakker du mot bedre vitende, du kan umulig har fulgt skikkelig med i samfunnsdebatten de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En namnfest är ett mycket bra alternativ till ett dop. Nej egentligen inte ett alternativ heller. Jag skulle aldrig döpa mina barn i kyrkan så för mig är det inte en fråga om alternativ.

En namnfest (i mina ögon) är en sammankomst där man firar barnet ankomst och dess namngivning. Det kan vara en cermoni som gamla släktingar längtar efter och godtar i stället för ett dop. En cermoni som markerar ett steg i livet. En fest. Ett tillfälle att bjuda in släkt och vänner till att hälsa barnet välkommen till världen (inte in i Guds församling).

Du gör som du vill med din namnfest, hör med HEF om deras cermonier, jag tycker de låter vackra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig: navnefest er noe stort tull, på linje med borgerlig konfirmasjon. Dåp og konfirmasjon er kristne seremonier. Humanetikere og andre som tar avstand fra kristendommen bør holde seg for gode for å ta de kristne festene og strippe de for innhold bare for å holde fest.

Enten døper man seg, eller man lar det være. Og til deg som spør om man skal ha fadder... En fadders oppgave er å sørge for at barnet får ta del i det kristne fellesskap og verdier. Hvis dere ønsker at noen skal gjøre dette, må dere jo gjerne spørre om noen vil være fadder, men hallo!!

Himmel og hopp, here we go again...

De aller, aller fleste samfunn, små eller store, har overgangsritualer ved fødsel, overgang fra barn til voksen, "ekteskap", død.. Kravler man inn i den mest bortgjemte skogen i Amazonas vil man nok finne det der også, uten at kristendommen har hatt så stor innvirkning at det gjør noe..

Joda, I Norge har det stort sett vært de kristne ritualene som har vært gjeldende. Og det er jo ikke så rart når et samfunn i århundrer ikke har hatt friheten til å ikke leve som kristne.. :roll: Tror du ikke det fantes overgangsritualer her før kristendommen ble innført?

I vår tid har vi endelig fått den virkelige frie vilje, vi trenger ikke lenger leve som kristne om det ikke er det rette livsvalget for oss. Likevel er det naturlig å ønske å ha overgangsritualer. Skal man da sette seg ned og finne på et eller annet som skal ligne minst mulig på kristne ritualer bare for å demonstrere? Holde det nyfødte barn etter anklene, svinge det trev ganger rundt mot solen og rope "Heisann huppsann, du heter nå Ole".. (det hadde forresten vært noe..)

Nei, vi pleier vanligvis å gi barna våre navn kort tid etter at de er født. Og noen velger å markere navngivingen med en navnefest. Tenke seg til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke: Er enig med starya her. :Nikke:

Det er opp til hver enkelt hva de vil og vil de ha navnfest i stedet for dåp er det ett valg de har tatt.Synes ikke andre har noe med det.

koldbruna :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...