Gå til innhold

Middag med foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Da vi skal gifte oss neste år skal vi ha middag hjemme hos oss slik at våre foreldre skal få muligheten til å bli litt bedre kjent.

Men jeg står litt fast på hva jeg skal lage... Tenkte en 3 retters...

Kanskje fenalår carpaccio til forett. Enkelt og godt...

Tenker på indrefilet til hovedrett. Men lagde det sist min kjæres mor var på besøk. Kanskje en annen type hovedrett, noe spennende tilbehør... Tips?

Kanskje no viltkjøtt... Gjerne tips til vin ved siden av også... :)

Dessert... Min kjære er veldig lite dessertmann, og vil stort sett bare ha sjokoladepudding. Har kjøpt piano sjokoladepudding de siste gangene vi har hatt gjester.

Jeg er god på å lage karamellpudding, men det er ikke han så glad i... Begge deler??

Han snakket om krokanfromasj de kjøpe pose av på butikken før som visstnok er sinnsykt god. Noen som har tips om den fortsatt er å få kjøpt, eventuelt en oppskrift på hjemmelaget?

Har som dere kanskje har skjønt en idè, men klarer ikke helt å bestemme meg. Er veldig glad for det dere måtte ha å komme med.

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Kanskje sjekke litt inne på artoftaste.no? De har masse oppskrifter i ulike kategorier. Jeg ville personlig vært litt forsiktig med å ha kjøtt både til forrett og hovedrett, og i tillegg kraftig dessert.

Skrevet

Hva med lam, det er jo så mye fint lammekjøtt nå på høsten. Enten lammestek eller lammefilet, helstekt men litt rosa i midten... Server med f eks rösti-poteter, freste grønnsaker (sist brukte jeg sopp, babygulrøtter og broccoli) og rødvinsaus.

Til dessert kan du ta sjokoladepuddingen litt videre kanskje, og avansere til sjokolademousse?

Skrevet (endret)

Lettere hvis vi får vite ca. når på året middagen skal være, sånn at menyen kan baseres på råvarer som er i sesong. :)

Ang. dessert: Enig med Frk Stellas forslag om sjokolademousse! Det er jo ikke så veldig forskjellig fra sjokoladepudding, og kanskje litt mer fest? Moussen kan evt lages som kake, dvs i springform, med en tynn mandelbunn med litt kakao i. Hvis du i tillegg pynter med friske bær, og/eller har bær ved siden av, både smaker det friskt og ser flott ut.

Endret av piaf
Skrevet
Hva med lam, det er jo så mye fint lammekjøtt nå på høsten. Enten lammestek eller lammefilet, helstekt men litt rosa i midten... Server med f eks rösti-poteter, freste grønnsaker (sist brukte jeg sopp, babygulrøtter og broccoli) og rødvinsaus.

Til dessert kan du ta sjokoladepuddingen litt videre kanskje, og avansere til sjokolademousse?

Fulgte litt med her og merket meg det med røsti-poteter. Oppskrift?

Ang. det med indrefilet:

Vi har ofte gjester og serverer ofte indrefilet av okse til de samme gjestene om og om igjen fordi alle liker det så godt, men jeg er da veldig bevisst på å variere med forskjellig saus og tilbehør ellers.

Skrevet
Lettere hvis vi får vite ca. når på året middagen skal være, sånn at menyen kan baseres på råvarer som er i sesong. :)

Ang. dessert: Enig med Frk Stellas forslag om sjokolademousse! Det er jo ikke så veldig forskjellig fra sjokoladepudding, og kanskje litt mer fest? Moussen kan evt lages som kake, dvs i springform, med en tynn mandelbunn med litt kakao i. Hvis du i tillegg pynter med friske bær, og/eller har bær ved siden av, både smaker det friskt og ser flott ut.

Er til lørdag...

Takk for tips :) (Er ikke alltid like lett å bestemme seg)

Den desserten over hørtes veldig god ut...

Prøvde å foreslå sjokolademousse for min kjære når han snakket om å ha sjokoladepudding som bryllupsmiddag dessert, men han virket noe tvilende...

Får kanskje bare tvangsinnføre det, kan hende han liker det...

Skrevet

Jeg har et dessertforslag som er veldig populært her i huset.

Sjokoladepudding med sjokoladebiter.

Lag sjokoladepudding som det står på pakken. Sett bollen til avkjøling i kaldt vann. Rør innimellom, så hele puddingen har samme temperatur. Hakk melkesjokolade i biter. Når sjokoladepuddingen begynner å bli stiv, ha sjokoladebitene oppi. Rør om, så bitene sprer seg i puddingen, men ikke rør for mye. Nå kan du sette sjokoladepuddingen i kjøleskapet som vanlig. Serveres med vaniljesaus.

Jeg avkjøler i vannbad så det skal gå fortere å få puddingen kald nok. Da slipper jeg å følge med på den så lenge. Hvis sjokoladebitene puttes i for tidlig, smelter de helt, og puttes de i for sent, vil de ikke smelte i det hele tatt. Du kan eventuelt prøve med en bit eller to først for å se om de smelter.

Skrevet
Er til lørdag...

Da synes jeg lammestek med tilbehør er en god idé. Eller feks en gryte med lammeskanker og ris eller hjemmelaget potetmos til - det blir mindre arbeid hvis du også skal ha forrett.

Hvis du går for lam, ville jeg imidlertid ikke valgt fenalår til forrett, det blir for likt. Kanskje noe lettere som en suppe (av feks sopp, rotgrønnsaker, blomkål, gresskar...), eller en salat (salat jeg liker om høsten/vinteren: blandet grønn salat, pærer, valnøtter og blåskimmelost eller parmesan, med dressing av olivenolje, sitron og litt flytende honning).

Vil du i stedet ha forretten med fenalår, hadde jeg valgt indrefilet eller vilt i en eller annen form til hovedrett (hvis ikke fisk er et alternativ?). Da blir det en ganske kraftig middag - men det kan man jo regulere noe med porsjonene man spiser/serverer. :)

Lykke til!

Gjest gjest-huldra74
Skrevet

Kan jo foreslå Dronning Mauds pudding til dessert. Kjempegodt, litt annerledes og fortsatt sjokoladesmak for din kjære...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...