Gå til innhold

Min 9-åring synes han er for lav.


August

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 9 1/2 år, og han er blandt de laveste i klassen (det er 2 gutter til som er like høye). Han er 128 cm høy.

Han blir litt ertet for dette av 2. og 3. klassinger som er storvokste.

Han klager mye og er fortvilet over at han ikke vokser mer. Vi har et normalt kosthold, men han kunne kanskje spist mer grønnsaker, men jeg tror ikke det er kosten som er problemet.

Jeg har hørt at det går ann å måle hvor lang et barn kommer til å bli, jeg tror det var at de tok rønkten av hånden. Skulle derfor fått mer opplysninger om hvordan dette gjøres og om det er noen krav som må være oppfylt før det gjøres.

Håper det er noen som leser dette som vet litt mer enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke størrelsen det kommer an på ;-)

Bare vent til han kommer i puberteten så skal du se han vokser grassat. Husker det i fra ungdomsskolen, når vi begynte i 8 klasse var plutselig guttene som var lavere enn oss jenter blitt mye høyere..!

Leste en gang at når man blir født er lengden ca 30% av så lang man kommer til å bli.

Det stemmer ihvertfall nesten på meg, var 53cm når jeg ble født og 5300 delt på 30 = 176,6. Og jeg er ca 174cm høy :)

Nå vet ikke jeg hva som er den mest vanlige høyden for en 9 åring da, men hvis det ikke er unormalt lite er det vel best å ta tiden til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn er 10,5 år og er ikke særlig høy. Han kommer trolig alltid til å være lavere enn han selv skulle ønske. Både faren og jeg er lave. Gutten min konstaterer at han og en til er lavest i klassen, men jeg tror ikke han har noen problemer med det fordi han er veldig sterk, og utrolig rask. Han skilter med å være den raskeste i klassen. Jeg tror at dersom det skorter på selvtilliten til barna, så er det viktig å trekke frem de egenskapene de kan bygge videre på for å "hevde" seg på andre områder.

128 cm og ni år er ikke uvanlig lavt, og dersom dere tok røngten av hånden og fikk vite hvor høy han kom til å bli som voksen... tror du ikke at det hadde vært veldig demotiverende dersom han ble fortalt at han alltid ville være lavere enn gjennomsnittet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jo da, jeg er helt enig med dere begge.

Vi har selvfølgelig sagt til han at han kommer til å ta igjen de fleste av kameratene sine i tenårene, men det hjelper han så lite nå.

Grunnen til at han tar seg så nær av dette er at han er en veldig følsom gutt. Han har selvtillit så det holder ellers. Han er sterk fysisk, smidig og har god kroppsbeherskelse. Han har et godt hode å gjør det godt på skolen. Jeg tror det faktisk ikke er kameratene hans som er problemet, de vet hva han står for og han vet at de vet. Det er barn som ikke kjenner han som kommer med komentarer om høyden hans som er problemet. Det er noen 2. og 3. klassinger som selv er høye som har ertet han, dette er sikkert barn som trenger å hevde seg og som gjør det på hans bekostning. Vi har også snakket med han om at det er de som erter som har liten selvtillit og at de bare prøver å hevde seg. Vi sier også at det er best å overhøre slike bemekninger osv.

Han er enig i alt dette, men tar seg likevel nær av det.

Jeg er veldig usikker i om vi skal gå til legen for å undersøke om vi skal få tatt rønktenbilde av hånden. Er redd for å lage dette til et større problem en det er.

Etter at jeg skrev dette innlegget har jeg snakket med skolens helsesøster, og hun skal ta han inn for å måle han. Dette for å sjekke om han følger kurven sin, og hvis han ikke gjør det så kan vi kanskje ta skrittet å gå til legen for videre undersøkelser. Mest sansynlig så følger han nok kurven sin.

Når jeg skrev dette innlegget håpet jeg at jeg også skulle få svar fra noen som vet litt konkret om det å ta rønkten av hånden. Jeg har hørt at når man tar rønktenbilder og det viser seg at barnet vil bli veldig lavt så kan det settes igang behandling. Jeg har mange tanker rundt dette, og alt for mange spørsmål. Har søkt litt på nettet, men fant ingen ting. Jeg er nok ikke dreven nok på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya her!
Leste en gang at når man blir født er lengden ca 30% av så lang man kommer til å bli.

Eh, hvis dette stemmer blir sønnen min 163 cm.. Jeg er 170, faren bittelitt høyere..

Hmm, en annen "metode" jeg har hørt er å ta høyden på to-årsdagen gange to. Etter den metoden skal gutten bli 194!

Han er ni i dag, og rundt 145, så vi får vente i spenning.. (han har "høye" gener fra mennene i min slekt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel ringe til legen og spørre?

Hvis ikke så kan du prøve www.doktoronline.no Der kan du stille spørsmål og garantert få svar av en lege innen et par dager, men det koster 100kr. Eller du kan stille spørsmål i forumet.

www.lommelegen.no svarer og på spørsmål men de tar ikke betalt så det er ikke alt de svarer på..

Leste forresten at hvis forventet høyde som voksen er under 160cm kan det være aktuelt med hormontilskudd.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn på 12 er også lav for alderen. I tillegg så er han veldig tynn. Gjennom årene så har han fått diverse kommentarer og dessverre så tar han seg nær av det. Det tar på å hele tiden høre at andre tror at han er yngre enn det han er. Og andre barn som skal ta han bruker det bevisst. I tillegg så har voksne kommet med kommentarer om vekten hans. En dame ropte til meg på en fotballbane om jeg ikke ga sønnen min mat.

Av andre årsaker så har vi tatt røntgen som viser skjelletalderen. Man tar røngten av en hånd. Fort gjort. Dette har vi gjort noen ganger. Resultatet for oss er at skjelletet har en modning som tilsvarer 10 år. Det betyr bl.a. at han har enn lenger voksefase enn normalt.

Han ble så mobbet at jeg gikk til vår primærlege for å høre om det var noen måte å forsere veksten på. Vi ble sendt videre til sykehuset hvor det bl.a. ble tatt noen blodprøver. Beskjeden vi fikk var at de ikke kunne gjøre noe.

Jeg prøver, som deg, å fokusere på at kroppen fungerer. Han er sterk og smidig. Godt hodet har han også og en fin, men sårbar, personlighet. Jeg håper det når inn, men ser at han uansett sliter. Jeg har iallfall gjort det jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min er lav for alderen, og har vært til ulike utredninger i den forbindelse. Skjelettalder, som er det de sjekker når de tar røntgen av hånda, kan gi en indikasjon på hvor høy man blir som voksen. I følge denne vil min datter fortsette å være mye lavere enn gjennomsnittet bestandig. Datteren min har normal produksjon av veksthormon, og da er det lite som kan gjøres for å behandle kortvokstheten. Mange er korte på grunn av for lite veksthormon, og det kan enkelt behandles ved å gi dette hormonet. Det skal sies at undersøkelse for veksthormonproduksjon krever sykehusinnleggelse, og det gis blodtrykksmedisin for å få frem ønsket effekt - det er absolutt ingen morsom affære!

Kortvoksthet, som ikke skyldes mangel på veksthormon, er mye vanskeligere å behandle enn "langvoksthet". Noen velger å forlenge bena etter at de er utvokste. Dette er en langvarig (flere år) og veldig smertefull prosess.

Hvis du er bekymret bør du ta det opp med fastlege eller helsestasjonen for å få satt i gang utredning. Hvis det kan behandles må det gjøres så fort som mulig - etter at puberteten er i gang vil det være for sent å behandle med hormoner.

Nå er vel ikke 128 cm unormalt lite for en 9 1/2åring, men du kan jo snakke med lege/helsesøster om det - ingen grunn til å bekymre seg unødig.

Hvis det viser seg at gutten din blir lavere enn normalen er det viktig at han får tro på seg selv likevel! Han er like verdifull som de andre uansett hvor høy han er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, min jente på 8.5 år er 128.5 cm, og hører ofte at hun er lengre enn på barn på samme alder, og dette ser jeg jo selv også..

Synes han høres normal ut. Hva med å gi han sko som er noe høye? Mener ikke da skikkelig høye såler,men ev basket sko o.l som gir litt høyde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på den alderen var jeg rundt 1.37 - 1.40cm... Synes jeg var kjempehøy i forhold til de andre i klassen. Men ble ikke mobbet eller noe. Ene nevøen min på 6 år er rundt 1.35cm nå. Mens broren hans på 7 år er 1.27.

Poenget mitt... Han kommer til å vokse under puberteten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste sønn som er 10 år lider av et veksthemmingssyndrom. Han har normal produksjon av veksthormon, men får allikevel behandling med dette da de tror det har en effekt på dette syndromet uansett hvor høy egen veksthormonproduksjon er. Han er nå 126 cm. Behandlingen med veksthormon har han nå brukt i en del år og det har en utrolig god effekt.

Hans rtg.skjelettalder er 8,5 år så han har en del å hente der dersom dette ikke forandrer seg. Ser kanskje ut som om at skjelettalder blir litt eldre, men tiden vil vise.

Det er faktisk ikke så innviklet å gå på veksthormoner, men det kreves nøye oppfølging ev endokrinolog så fastlegen må ta en del blodprøver av barnet, og sende disse prøvesvarene med en forklaring på problemet til en spesialist innen endokrinologi. Da må man til en poliklinikk på et sykehus. Det kreves ikke nødvendigvis innleggelse.

Når det gjelder rtg.skjelettalder så taes det et bilde av hånden også blir skjelettalderen vurdert. Dersom man er kortvokst er det en "fordel" at skjelettalderen er lav for da har man liksom litt ekstra og vokse.

Si for eksempel at gutter slutter å vokse når de er ca. 18 år. Har de en kronologisk alder på 18 år, men en skjelettalder på 16 år vil de kunne vokse til de er 20 år. Sånn lett forklart. Skjønte du hva jeg mente nå August. Ta gjerne og send meg en melding så kan jeg evt. prøve å forklare dette bedre til deg. Ble litt rotete dette. Lykke til i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...