Gjest Norwegian Blue Skrevet 29. oktober 2006 #1 Skrevet 29. oktober 2006 Litt nysgjerrig på sminkevanene til folk jeg og holdninger til det. Hvor ofte bruker du sminke? Hver dag eller bare til fest? Vil du helst ikke bli sett uten sminke, ellers bryr du deg ikke så mye om det? Og når du sminker det, er det full pakke hver dag, eller bare det viktigste, med mindre det er noe spesielt. Hvis du ikke sminker deg til daglig, er det fordi du ikke gidder å sminke deg eller fordi du føler du ikke trenger sminke? Og hvis du sminker deg, hvorfor gjør du det? Er det fordi du ikke er fornøyd med hvordan du ser ut uten sminke, eller fordi alle andre gjør det, eller fordi du liker å pynte deg? Reagerer du på jenter som ikke sminker seg, men som, i din mening, "trenger det"? Reagerer du på attraktive jenter som må sminke seg for den minste ting(som å gå ut me søpla)? Takk til de som svarer!
Gjest Norwegian Blue Skrevet 29. oktober 2006 #2 Skrevet 29. oktober 2006 Kan jo svare selv. Nå sminker jeg meg hver dag når jeg skal på noe, med noen unntak. Sminker meg fordi andre rundt meg gjør det, eller at de er naturlig veldig pene, og jeg føler meg stygg i forhold til disse jentene. Noen dager føler jeg at jeg ikke trenger sminke og går helt uten. Jeg sminker meg ikke hvis jeg bare skal på butikken, ned i vaskekjelleren, i stallen, til en god venninne, ol. Bruker ikke så mye sminke, foundation/concealer pga stygg hud. Mascara og øyenbrynsfarge pga veldig lyse øyenbryn og vipper. Rouge for å se litt freshere ut, dropper gjerne denne hvis jeg må springe til bussen i kaldt vær Til fest bruker jeg mer. Begynte å sminke meg som 13-14åring fordi alle andre gjorde det, og etterhvert som jeg fik kviser og ble mer opptatt av utseende sminket jeg meg hver dag. Ifjor gikk jeg på folkehøgskole og der var det ca ingen som sminket jeg, og jeg ble på en måte avvent. Men nå har jeg begynt igjen. Syntes pene, søte jenter som sminker seg for alt mulig er litt tåpelig, men det gjør meg ingenting. Jenter som ikke sminker seg i det hele tatt, helt uavhengig av hvordan de ser ut, syntes jeg er tøffe og misunner dem. Men noen ganger (ved spesielle anledninger) kunne jeg ønske at noen jenter gjorde litt mer ut av utseende sitt, fordi jeg ser at de er så nydelig og kunne ønske de prøvde å fremheve det mer, ved hjelp av sminke ol.
Gjest Gjest_nora_* Skrevet 29. oktober 2006 #3 Skrevet 29. oktober 2006 Litt nysgjerrig på sminkevanene til folk jeg og holdninger til det. Hvor ofte bruker du sminke? Hver dag eller bare til fest? Vil du helst ikke bli sett uten sminke, ellers bryr du deg ikke så mye om det? Og når du sminker det, er det full pakke hver dag, eller bare det viktigste, med mindre det er noe spesielt. Hver dag, men mer på fest. Jeg har ikke problemer med å gå uten sminke til butikken, men gjør det sjeldent. Tar bare 2-3 minutter å påføre det mest vesentlige. Hvis du ikke sminker deg til daglig, er det fordi du ikke gidder å sminke deg eller fordi du føler du ikke trenger sminke? Og hvis du sminker deg, hvorfor gjør du det? Er det fordi du ikke er fornøyd med hvordan du ser ut uten sminke, eller fordi alle andre gjør det, eller fordi du liker å pynte deg? Fordi jeg ser mye bedre ut sminke. Jeg er fornøyd med utseendet mitt, men den personen som ikke ser bedre ut uten sminke kan neimen ikke sminke seg skikkelig (=fremheve det som er pent). Reagerer du på jenter som ikke sminker seg, men som, i din mening, "trenger det"? Reagerer du på attraktive jenter som må sminke seg for den minste ting(som å gå ut me søpla)? ←
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #4 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg sminker meg så godt som hver dag. Men dropper det i helgene hvis jeg tilbringer mesteparten av tiden hjemme. Da er det ikke sånn at jeg må sminke meg bare jeg skal en liten tur i butikken. Til hverdags bruker jeg bare det mest nødvendige; øyenskygge, kajal, mascara og rouge. Jeg sminker meg fordi jeg føler at jeg ser mer opplagt ut, og jeg får dermed bedre selvtillit. Jeg reagerer ikke på at folk lar være å sminker seg/ sminker seg selv om de bare skal ut med søpla. De må få gjøre som de vil
Gjest gjest1 Skrevet 29. oktober 2006 #6 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg er jo ikke så mobil, men de dagene jeg klarer å dra ut, ordner jeg meg. Sminker meg, ordner håret litt. Bare helt enkelt, for å se litt freshere ut. Det har egentlig ikke noe med andre å gjøre, bare mitt eget velvære. Tenker ikke så mye hva andre gjør. Likevel kan tanken streife om jeg ser noen som ser sliten og trist ut. Da hender det at jeg tenker at litt egenpleie kan gjøre underverker for humøret. Men tenker ikke at folk ser stygge ut. Vet bare hvor godt det føles å stelle seg selv litt.
Gjest Norwegian Blue Skrevet 29. oktober 2006 #7 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg har absolutt ingen tro på at det bare finnes sminkedukker som ser ned på usminkede og uattraktive mennesker, eller fornuftige jenter som har andre interesser enn sminke og hår (...). Vil du vite om folks holdninger, så bør du formulere deg litt mer nøytralt. Men okey, jeg synes sminke er en privatsak. Hvordan folk vil presentere seg selv, er opptil dem. Folk kan få svare som de vil, jeg bare stiller spørsmål for å få igang diskusjon Jeg er ikke interessert i grave i folks privatsak, så viss sminkevanene dine er private, respekterer jeg såklart det Jeg er bare nysgjerrig jeg, på hvordan folk forholder seg til sminking. Der er jo så mye snakk om sminke på dette forumet, føler nesten at det er forventet at man skal sminke seg. Jeg er interessert i høre andres oppfatninger av hvorfor man bruker så mye mye og tid og penger på sminke. Er det for å føle seg bedre med deg selv? Isåfall i forhold til seg selv, eller andre? Og de som ikke bruker tid på sminke? Er de fornuftige og jordnære? Eller utnytter de ikke sitt potensiale? Hvis de er fornuftige, hva er da de som velger å bruke mye tid på sminke? Overflatiske? Hva er god sminking? Jeg mener det er når man ikke ser man har sminke på, men hva er andres definisjon? Osv.
Gjest Frk. Grønn Skrevet 29. oktober 2006 #8 Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Jeg bruker sminke hver gang jeg skal ut, stort sett, så det blir vel hver dag. Men søndagene hvor jeg bare daffer hjemme og hos venner så gidder jeg ikke sminke meg. Jeg bryr meg litt om at folk ser meg med/uten sminke, og trives best med litt mascara (selv om det trolig bare er jeg som ser den store forskjellen, hehe). Jeg bruker jo ikke mye sminke hver dag. Det er stort sett bare mascara, eyeliner og lipgloss. Til fest blir det gjerne litt mer, men ikke noe overdådig. Jeg sminker meg fordi jeg føler at jeg ser litt mer våken ut med et strøk mascara og en runde med vippetanga. Jeg er fornøyd med utseendet mitt, og sminker meg ikke for å skjule noe. Enkelte dager føler jeg meg fornøyd med å være klin naturlig og dropper mascaraen. Men må nok innrømme at mascaraen er og blir en trofast venn. Vi er alle forskjellige og jeg bryr meg ikke om jeg må hente posten/gå ut med søpla uten sminke og synes kanskje det er litt tåpelig av de som MÅ ha sminke for hver minste ting, men jeg tenker ikke noe over det til hverdags. Folk må få gjøre som de vil. Det er jo stor variasjon når det kommer til jentene som ikke sminker seg. Noen kunne hatt godt av bittelitt, og andre kler det å være naturlig, men som sagt så er det opp til hver enkelt. Endret 29. oktober 2006 av StineMa
loffen Skrevet 29. oktober 2006 #9 Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Jeg har Mascara og foundation eller dekkstift sånn til hverdags. (Kviser er ikke bare for ten-åringer. ) Er jeg bare her hjemme, kan jeg godt gå uten, men jeg føler meg mye mer vel bare jeg får på meg mascaraen. Skal jeg til byen eller på besøk, tar jeg gjerne på en 'nøytral' leppestift også. Til fest blir det øyenskygge og eyeliner i tillegg, og kanskje en mørkere leppestift. Det kommer litt an på hvor 'tungt' jeg sminker øynene. Jeg synes også det har mest med egen velvære å gjøre, som Clementine sier. Endret 29. oktober 2006 av loffen
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 29. oktober 2006 #10 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg bruker mascara, og kajal hver dag, make-up krem,conceler og rouge nesten hver dag.Til fest så bruker jeg hele pakka, pudder øyenskygge osv. Men har angret mange ganger på at jeg begynte å bruke mascara hver dag. Før var vippene mine svart og tette å etter mange års mascara bruk så har de blitt mere glisne, ikke det samme som før nei da mange trodde at jeg hadde sminket øyenvippene minenår jeg ikke hadde gjort det, var så stolt av naturlige fine vipper, huff av meg.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #11 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg bruker mascara, og kajal hver dag, make-up krem,conceler og rouge nesten hver dag.Til fest så bruker jeg hele pakka, pudder øyenskygge osv. Men har angret mange ganger på at jeg begynte å bruke mascara hver dag. Før var vippene mine svart og tette å etter mange års mascara bruk så har de blitt mere glisne, ikke det samme som før nei da mange trodde at jeg hadde sminket øyenvippene minenår jeg ikke hadde gjort det, var så stolt av naturlige fine vipper, huff av meg. ← Nå blir man uheldigvis tynnere i håret også i øyevippene Jeg hadde så utrolig tette øyevipper som barn, men de ble tynnere gitt. Uten mascara-bruk.
Gjest gjest1 Skrevet 29. oktober 2006 #12 Skrevet 29. oktober 2006 Folk kan få svare som de vil, jeg bare stiller spørsmål for å få igang diskusjon Jeg er ikke interessert i grave i folks privatsak, så viss sminkevanene dine er private, respekterer jeg såklart det Jeg er bare nysgjerrig jeg, på hvordan folk forholder seg til sminking. Der er jo så mye snakk om sminke på dette forumet, føler nesten at det er forventet at man skal sminke seg. Jeg er interessert i høre andres oppfatninger av hvorfor man bruker så mye mye og tid og penger på sminke. Er det for å føle seg bedre med deg selv? Isåfall i forhold til seg selv, eller andre? Og de som ikke bruker tid på sminke? Er de fornuftige og jordnære? Eller utnytter de ikke sitt potensiale? Hvis de er fornuftige, hva er da de som velger å bruke mye tid på sminke? Overflatiske? Hva er god sminking? Jeg mener det er når man ikke ser man har sminke på, men hva er andres definisjon? Osv. ← Syns du formulerte deg pent og nøytralt, jeg. Reagerte ikke på hvordan spørsmålet ble stilt.
loffen Skrevet 29. oktober 2006 #13 Skrevet 29. oktober 2006 Syns du formulerte deg pent og nøytralt, jeg. Reagerte ikke på hvordan spørsmålet ble stilt. ← Ikke jeg heller.
Gjest Norwegian Blue Skrevet 29. oktober 2006 #14 Skrevet 29. oktober 2006 Takk til de som svarer, interessant å lese syntes jeg. Jeg lurer litt også nettopp på grunn av at jeg hadde det lille oppholdet med sminking. Jeg var en stund fornøyd med hvordan jeg så ut og, selv om jeg sikkert hadde sett mer fresh og våken ut med sminke, gadd jeg ikke ha på. Det er flere faktorer som gjorde at jeg fikk den holdningen: jenter rundt meg som ikke sminket seg, generelt avslappet forhold, liten plass hvor "alle kjente alle", hadde kjæreste som var fornøyd med meg slik jeg var, osv. Sminket meg bare når jeg skulle ut. Men nå som jeg er i byen igjen, går på skole med mange mennesker, pene jenter som sminker seg, mange mennesker, og gutter, jeg ikke kjenner, osv, merker jeg at bryr meg mye mer om sminke igjen. Jeg vil se fresh og våken ut, og helst pen også. Så tror at miljøet har en del å si for holdningen, ihvertfall for min del. Ellers syntes jeg mange jenter er utrolig attraktive helt uten sminke, spesielt etter jeg har blitt kjent med dem. Derfor har jeg på en måte lyst til å bruke så lite sminke som mulig, jeg vil at folk skal syntes jeg er attraktiv uten sminke, at det indre liksom skinner gjennom, på samme måte som jeg selv har sett på andre. På den andre siden er det nettopp dette med å se fresh ut, uten å gjemme seg bort. Tror dette blir den gylde middelvei for meg. Samtidig hadde det vært så deilig å stå opp, vaske fjeset og se seg i speilet og være fornøyd med seg selv. Skikkelig filosofisk humør i dag, hehe.
Lola83 Skrevet 30. oktober 2006 #15 Skrevet 30. oktober 2006 Jeg bruker det meste av make up og skjønnhetsprodukter hver dag..ikke fordi jeg prøver og skjule noe eller fordi jeg ønsker oppmerksomhet..men pga. at det er en hobby. Noen liker og mekke på bilen, jeg liker og mekke på meg And i luuuv it
Gjest -eline- Skrevet 30. oktober 2006 #16 Skrevet 30. oktober 2006 Bruker brun mascara og evt ørlite øyenskygge og brun eyeliner til daglig, har veldig lyse vipper og ser fort litt bleik ut uten å ha ha mascara på meg, men kan godt gå uten om jeg ikke skal noe annet enn tusle på Rimi.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 30. oktober 2006 #17 Skrevet 30. oktober 2006 Nesten hver dag. Idag har jeg ikke brukt noe, men har kun daffet hjemme. Kan godt hente posten uten å sminke meg, men når jeg skal på skolen/jobb/besøk så fikser jeg meg litt
Anglofil Skrevet 30. oktober 2006 #18 Skrevet 30. oktober 2006 Jeg bruker sjelden eller aldri sminke. Mascara nå og da. Mvh Yvonne
Gjest gjesta Skrevet 30. oktober 2006 #19 Skrevet 30. oktober 2006 Jeg bruker sminke på fest, og ca 25 % av vanlige hverdager. Jeg er oppvokst på et lite sted der det var vanlig å ikke sminke seg, så det henger litt igjen. Er jeg der tar jeg aldri på sminke til hverdags. Jeg tar aldri på meg sminke for å ta en liten tur ut på butikken eller lignende. Skal jeg på besøk til folk jeg kjenner godt, uten at det er noen spesiell anledning, bruker jeg heller ikke sminke. For noen år siden hadde jeg mye hudproblemer, og da hadde jeg så dårlig selvtillit at jeg sto og sminket meg lenge hver dag for i det hele tatt greie å gå ut. Det har heldigvis gått over, så nå synes jeg ikke lenger at det er ekkelt å gå uten sminke. Men jeg sliter med sosial angst og lar kanskje være å sminke meg fordi jeg ikke vil tiltrekke meg oppmerksomhet. Jeg ser helt klart at jeg ser penere og mer opplagt ut med sminke, så det hender også at jeg sminker meg for at folk ikke skal synes jeg ser stygg og trøtt ut. Men grunnen til at jeg i det hele tatt bruker det til hverdags av og til er jo at i en større by bruker "alle" sminke, så jeg har blitt litt påvirket til slutt. Men innerst inne synes jeg vel egentlig at jenter som må sminke seg for å gå på butikken eller gå utmed søpla er litt overfladiske, siden jeg overhodet ikke er vant med sånt fra oppveksten.
Miracl3 Skrevet 30. oktober 2006 #20 Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Jeg bruker mascara, øyenskygge og lippgloss nesten hver dag. Noen ganger concealer. Skal jeg ut på festlig lag så går jeg for hele pakka. Men jeg liker å sminke meg naturlig. Jeg syntes sminke fremhever trekkene mine, men ikke hvis det blir for mye. Vippene mine trenger å bues oppover for å åpne øynene, mens øyenskyggen forsterker øyefargen min, og lippglossen gjør vell at leppene min litt frehere. Jeg kan desverre ikke fordra jenter som har for mye sminke, syntes det ser overfladisk eller billig ut. Alt ettersom hvordan sminken er lagt. Sminke meg for å gå på rimi, nei det gidder jeg ikke :ler:Sminke meg for å sitte i sofan for å se på film nei det blir for mye Endret 30. oktober 2006 av Miracl3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå