Gå til innhold

Husarbeid og barn`s oppgaver


Freetime

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere det med husarbeid og barnas oppgaver i forhold til det?

Alderen spiller jo en stor rolle her i forhold til oppgavenes art,som å lære å rydde rommet sitt og sette sko og henge klær på plass,men når de blir større som 11-13 år,rydde av når man har spist,vaske opp,støvsuge,lære seg å bruke vaskemaskinen,generell rydding av rot.

Gjør dere mye av dette selv,bestendig,eller får barna oppgaver hver uke som da resulterer i ukepenger?

Avhenger det av om dere jobber ute eller er hjemmearbeidende?

Tenker litt i forhold til dagens sammfunn der barn stort sett kan gjøre hva de vil uten å ha noen forpliktelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En venninne av meg gjorde følgende:

Laget liste/r med arbeidsoppgaver tilpasset barnas alder, med avkryssing (det gjorde barna sjøl - det "gikk sport i det") for hver gang en oppgave ble utført. Så i slutten av uka så ble oppgavene "evaluert" og belønning/ukepenger deretter. Noen ganger var belønningen penger, andre ganger ei ny bukse, ny CD - eller, hele familien gikk og spiste på MacDonalds.

Mange måter å løse dette på - men jeg synes barn skal "lære" at det er "ingenting som gjør seg sjøl"...... Jo før de lærer det, jo mindre blir sjokket senere! icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er nok ganske streng når det gjelder å hjelpe til hjemme! Vår sønn på 4 hjelper til å rydde lekene sine. Vil han ikke hjelpe til, får han ikke lov til å leke med de lekene senere ( spesielt i stua !!). Han henter ut saker fra kjøleskapet,f.eks. brokkoli, gulerøtter, poteter o.l. Hvis han ikke føler for å hjelpe meg med enkle ting jeg mener han fint burde klare sier jeg at da kanskje ikke mamma "gidder" å hjelpe deg neste gang, og da iler han til... icon_smile.gificon_wink.gif

Selv har vi hjulpet til hjemme da jeg var mindre. Dette gjaldt like mye min yngre bror - har registret andre steder at guttene ofte ikke får like mange oppgaver som jenter og det er en uting !! Ikke rart det blir vanskelig med likestillingen !! icon_smile.gif Dette har resultert i at min bror er like flink til å lage middag som meg, og da han var 11 år laget han middag til hele familien innimellom !! ( Fordi han ville, selvfølgelig !! icon_smile.gif )

Er enig i at barn bør lære seg tidlig at ingenting er gratis! Masse ukepenger for ingenting er også en uting! Hører om 5.klassinger som får 200,- i uka, og det eneste de må gjøre er å rydde rommet ?!

Når startet dere med ukepenger ?!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Leste for noen måneder siden en spalte om lommepenger, tror det var i KK, tror den var av CHRISTIAN VENNERØD, men KKs nettsider har ikke artikler så jeg finner den ikke igjen.

Så vidt jeg husker var spaltistens poeng at ukeLØNN ikke er sunt for barn, at de da lærer å bli "forhandlere" som ikke gidder å gjøre en innsats uten betaling. Han mente at alle i en familie skal være med å utføre jobbene som er nødvendig og at lommePENGER skal gis etter alder og behov.

Noe å tenke på.

Ingy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 13 åring får 60 kr. i ukelønn, da må han ha gjort følgende: rydde kjøkkenet (tømt/fyllt oppv.mask., ryddet av etter middag) 2 ganger i uka og støvsuge en lang gang og tre soverom hver fredag.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lottemor

Syntes det er viktig at barna får ansvar i hjemme for det er ikke mange unge som har lært å ta annsvar lengre....

de har jo omtrent ikke ansvar for sin egen utdanning en gang....

Da jeg var noen år yngre hadde jeg ansvar for mine yngre brødre mens mamma var på jobb og jeg tjente mine egene penger da jeg var 13 ved å jobbe dugnad...

hadde ikke samvitighet til å ta i mot penger fra min mor.....

Begynnte å betale hjemme når jeg var 17 år....

Ikke for at mamma sa at jeg måtte det men for at jeg følte det var riktig....

Syntes at barn i dag bareforventer å få uten å ha fortjent det de vil ha....

klem fra

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med lommepenger ved skolestart.

Alle ungene tar av bordet etter seg, legger skittentøy på vask og er med å dekke bord, rydde fellesrom o.l. når jkeg ber dem om det.

Eldstemann på 12 får 50 kr i uka. Han skal holde rommet iorden, legge sine egne rene klær på plass, støvsuge rommet sitt fredager (rydde torsdag og støvsuge fredag gjør de mindre søsknene også) og lager middag en dag i uka. Hvis han gjør større ting som å vaske bilen, bake kake, stryke klær, jobbe i hagen el.l., får han litt ekstra på lørdagen.

Blandt vennene hans er 50 kr i uka, alle leksene gjort og rommet ryddig, det vanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste samme artikkel i KK som anonym refererer til, av Christian Vennerød. Den var vel verdt å lese, og gav i hvert fall meg noen nye innfallsvinkler i forhold til dette med ukelønn eller ukepenger!

Begrepet "ukelønn" setter iflg. Vennerød barna i et "arbeidstakerforhold" til sine foreldre; noe han finner uriktig. Barn og foreldre skal stå i et annet forhold til hverandre enn dette!

Barn skal ikke jobbe "for" sine foreldre, men lære seg å ta ansvar for sin del av familiens felles oppgaver, og heller få penger til det de trenger.

Vår eldste sønn fikk 50 kroner uka inntil ganske nylig. For de pengene forlangte vi at han ryddet rommet sitt og loftsstua vår. Vi kalte det da ukelønn. Dersom han ikke ryddet, ble det følgelig heller ingen "lønnsutbetaling"!!!

Nå har vi blitt enig med ham om at han skal få kr. 100,- pr. uke, noe som faktisk ikke er spesielt mye i forhold til hva de andre i klassen får. Det varierer visstnok fra kr. 80,-, 100,- ,150,- og helt opp i 200 kroner pr. uke!

Vi har kommet til enighet med sønnen vår at han skal få utbetalt kr. 100 uansett, ettersom han går på en del fritidsaktiviteter som han trenger penger til.

Dette er penger vi kanskje likevel hadde måttet "punge ut med" for hver gang han skulle ut på noe, men slik det fungerer nå, disponerer han pengene selv, noe han synes er mye mer motiverende; også i forhold til om han vil spare til noe han ønsker seg, etc.

Likevel forventer vi at han rydder rommet sitt som før (det er uansett hans rot!), loftsstua, og vi har snakket med ham om at han også kanskje kan være flinkere til å hjelpe til med andre forefallende oppgaver hjemme uten at han blir "pålagt" dette. Dette synes han er helt OK.

Etter at den "nye ordningen" med "ukepenger" i stedenfor "ukelønn" ble innført, og han på en måte står litt friere, har han vist større initiativ selv, f.eks. tømt oppvaskmaskinen, ryddet på badet og i skohylla, vasket av bordet etter frokosten, osv. Vært flinkere til å se rotet i steden for å bare gå forbi det.

Våre to yngste sønner på 8 og 11 år får i litt større grad ukelønn etter den gamle metoden, ettersom de (særlig yngstemann) er avhengig av mer konkrete "belønningsmetoder" for å hente fram motivasjon for å ta fatt på oppgavene.

De får begge 30 kroner pr. uke, vel å merke dersom de gjør noe. Jeg synes det fungerer best på denne måten foreløpig, ettersom de så langt har et mindre personlig forbruk enn det tenåringen har.

Hilsen12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er 16 år, og har aldri hatt noen plikter hjemme. Foreldrene mine ser gjerne at håndklær blir plukket opp, at jeg handler en gang imellom, at jeg holder rommet mitt ryddig og at jeg kan passe søstera mi hvis det trengs, men jeg har ingen faste plikter. Ei heller har jeg noen gang hatt ukepenger, bare fått penger når jeg skulle noe spesielt. Derfor har jeg aldri hatt noe penger å strø rundt meg med, f.eks. til godteri eller noe sånt.

Dette har hatt to følger:

1. Jeg har ikke peiling på husarbeid. OK, jeg kan ta oppvasken (vi har ikke oppvaskmaskin), og jeg kan støvsuge/koste/vaske. Men når det kommer til å vaske vinduer, klær, skrubbe gølv eller lage mat er jeg clueless. Gi meg noen forsøk så kan jeg kanskje koke poteter.

2. Da jeg i høst begynte å jobbe selv - tjener nå cirka 3000kr i måneden - hadde jeg plutselig mye mer penger enn jeg trengte, fordi jeg ikke er vandt til å ha masse. Derfor har jeg nå en svært pen bankbok med 15000 selvsparte kroner på.

Så jeg vet ikke... Jeg tror ikke det er sunt å knytte penger til husarbeid, dvs. at man ikke gjør ting hvis man ikke får penger, men så er det jo den enkleste måten å få oss til å faktisk gjøre noe på. Hva med å gjøre det til en gøyal ting? Pappa pleier å komme inn på rommet mitt noen ganger med oppvaskbørste og forkle i handa, og si at nå, nå skal vi vaske opp. Så vasker jeg, han tørker og setter på plass. Samme med gulvvask. "Den som er ferdig med gulvet først, vinner", også tar vi et rom hver. Det burde være noe positivt å hjelpe til! Sosialt for familien. Også lærer man jo... jeg tør nesten ikke flytte hjemmefra, jeg kommer jo til å leve på frossenpizza! icon_wink.gif

jente85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

min datter på 7 får kr 10/uke og min sønn på 5 får kr 5/uke.

For dette må dattern min:

ha rommet ryddig på søndag, hente post og gå med søppel, vaske matboksen sin, og sørge for at alle beskjeder og slikt kommer til meg (det får hun egentlig ikke penger for), og av og til vaske matskålene til bikkja.

Sønnen min må rydde sin del av rommet til søndag, vaske matboksen sin og ellers hjelpe til - han er utrolig interessert i å hjelpe til på kjøkkenet - så det får han vel ikke penger for. icon_smile.gif

Pengene legges i sparebøsse som jeg har nøkkel til, og så må de si fra til meg hvis de skal kjøpe noe.

icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Vil bare si at jeg vokste opp i et hjem der jeg ikke tok noe ansvar, min mor ba meg skjelden om noe, men penger til reise og aktiviteter fikk jeg alikevel.

Jeg flyttet hjemmenfra da jeg var 16 år. Dette ble utrolig tøft for meg siden jeg ikke var vant med å ta ansvar. Det så ikke ut på rommet.

Så jeg råder dere foreldre å la barna ta ansvar med eller uten ukepenger.

Ikke la dem bli den lathansen jeg har blitt.

Hilsen J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn selv, men husker at jeg fikk 10 kroner i uka da jeg var ca 8 år. Dette skulle være penger til lørdagsgodt m.m. Etterhvert fikk jeg mer penger med det var da et krav at rommet skulle være ryddig (ble mye rart under senga til slutt). Da jeg var 14 fikk jeg 500 kroner i måneden. Dette skulle dekke alle kino, disko og kafebesøk samt "unødvendige" merkeklær og sminke. Jeg fikk i tillegg det jeg trengte av klær, men måtte nøye meg med ting uten dyre merker.

Jeg hadde vel bare rommet mitt å holde styr på, samt rydding av bordet etter middag. Jeg måtte også komme hjem til avtalt tid og ringe hvis jeg gikk til venninner o.l. etter skolen.. ellers ble det trekk i lønna.

Da jeg ble 16 fikk jeg vaskejobb i butikken til moren min og tjente litt der også.

Synes ikke at barna skal ha for mange oppgaver, men de kan gjerne hjelpe til etter behov. Når de flytter ut bør de jo kunne lage litt mat, vaske et gulv og sånt. men jeg tror at de fleste lærer dette uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knapt 16 år.

Jeg får 500 kr i måneden, pengene suser rett inn på kortet. Dette er penger jeg uansett ville ha fått, fordi jeg 'skal til byen', 'har lyst på et blad', 'trenger nye klær', og så videre.

Nå får jeg ikke penger av foreldrene mine når jeg spør, fordi jeg allerede har på kortet. Og følgelig har jeg sluttet å spørre.

Når det gjelder plikter, har jeg ikke mange. Iallfall ikke når man sammenligner med noen av de andre barna jeg leser om her.

Hver dag henter jeg posten. Dette er jo selvfølgelig veldig anstrengende, så dette teller jo egentlig ikke.

Rommet mitt ryddes når det er behov for det. Men min vaskeglade mor trenger seg inn og vasker før jeg får gjort det selv. Og jeg er ikke den som klager over en slik ordning, selv om jeg er klar over at jeg er litt på bar bakke på det området.

Støvsuging trengs ikke. Pappa vasker og steller.

Så hva kan jeg gjøre? Jo, jeg kan lage middag. Jeg lager gode middager. Det gjør ikke de to. Tvert imot lager de nesten ikke i det hele tatt. Så dette er mitt bidrag til husholdningen, lite, godt betalt, og veldig synd igrunn. Jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste og er fullt klar over det.

Men jeg har lært å vaske vinduer og alt det andre, og jeg er overbevist om at jeg kommer til å klare det når jeg forlater redet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere alle for mange og gode råd og svar icon_smile.gif

Fikk mange tips her ja icon_smile.gif

Spesielt til dere som er unge og faktisk ser problemene som oppstår om man ikke lærer fra tidlig alder,det gjør at jeg får litt bedre samvittighet når jeg "pisker"ungene rundt her icon_smile.gif

Klem fra Freetime icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...