Gå til innhold

Er det vanskelig å sy herrebunad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen her som har erfaring med å sy herrebunad, sånn på "hobbybasis"? Dvs jeg har ingen utdannelse, kurs e.l i søm, men har sydd en del, sydde bl.a brudekjolen min selv (Helt enkel). Vurderer nå om jeg tror det er overkommelig for meg å sy tromsbunad til min mann... Hvilke erfaringer har dere med å sy herrebunad? Er det vanskeligere å sy herrebunad enn damebunad? Hvis man kjøper mønster til å sy bunaden (det regner jeg med man får kjøpt?), er det da også forklart hvordan man kan legge inn ekstra stoff for at man senere skal kunne legge ut bunaden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mora mi har sydd mange kvinnebunader, og to herrebunader.

Hun gikk bunadkurs da hun sydde første kvinnebundaen, og teknikkene er jo den samme både med herre- og kvinnebunader. Så det gikk helt greit.

Men hun gikk faktisk herrebunadskurs da hun sydde den siste bunaden, for det var mange problemer hun havnet i, selv med sin erfaring fra kvinnebunader.

Den største utfordringen med herrebunad var visst alle de håndsydde knapphullene - kjedelig!!! :ler:

Men har du vurdert å ta et bunadskurs? Vil faktisk ikke fordyre bunaden med så veldig mange tusen, og bunad er uansett dyrt...

Skrevet

Er det husfliden som arrangerer slike kurs? Hva koster det?

Skrevet

Mamma tok det gjennom friundervisninga, tror jeg. Men det var kursholder fra Husfliden. Kan spørre henne hvor mye slikt koster. Ellers kan du jo ta kontakt med Husfliden eller friundervisninga/folkeuniversitetet og spørre.

Skrevet

Dytter litt... :sjenert:

Flere som har noen innspill?

Skrevet

Jeg vil bare si: Det ville ikke JEG prøvd meg på (selv om jeg har en del sy-erfaring)!

Jeg fikk ei (erfaren) dame til å sy til min mann, og det var masse "slik og sånn skal/bør/må det være". Og masse arbeid, både med bokse, jakke, vest og skjorte.

Men det varierer kanskje en del fra bunad til bunad (fra sted til sted).

Men det ble en riktig fin bunad på Uglemannen... ;)

"Hele pakka" (med sko, sølje o.l.) kom på ca kr 20.000.

Skrevet

Norges Husflidslag (http://www.husflid.no/) arrangerer kjempefine kurs. Går selv kurs gjennom mitt lokale husflidslag (ikke bunadskurs), og kommer til å melde meg på flere kurs senere.

Skrevet

Jeg har sydd ti guttebunader, stakker til småjenter, brudepikekjoler osv. osv. - men ville selv ha gått kurs om jeg skulle ha sydd til herre. Tilpasning, foring osv. er såpass komplisert at det trengs kyndig veiledning. Det er også relativt vanskelig å få sydd bunad (i alle fall første gang) uten å ta kurs at man i realiteten ikke har noe valg. Selv har unngått bunadpolitiet og lært håndverket på gamlemåten, av kona på nabogården på hjemstedet mitt. Uten kurs. Så det jeg syr, er vel anarkistbunader.... fikk nærgående spørsmål da jeg kom på Husfliden og skulle kjøpe knapper tiul bunadene...

Men skal jeg sy til gubben, må jeg nok bite i det sure eplet og innordne meg systemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...