Gjest Sille Skrevet 29. oktober 2006 #1 Del Skrevet 29. oktober 2006 Ja, overskriften taler vel for seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 29. oktober 2006 #2 Del Skrevet 29. oktober 2006 Ja. Man betaler ekstra skatt resten av året for å dekke opp den halve skatten i desember. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sille Skrevet 29. oktober 2006 #3 Del Skrevet 29. oktober 2006 Takk for svaret! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #4 Del Skrevet 29. oktober 2006 ja, det kommer jo an på hvor mye skatt du har betalt resten av året, dvs hvilken type skattekort du har. Med prosentkort betaler man samme prosentsats hele året, mens med tabellkort er det lagt opp slik at man betaler mer skatt resten av året for å betale mindre i desember. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #5 Del Skrevet 29. oktober 2006 forøvrig er ordningen med halv skatt lagt opp etter handelsstandens premisser for å oppfordre til stor julehandel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 29. oktober 2006 #6 Del Skrevet 29. oktober 2006 men når man jobber som vikar, noe jeg også gjør, og får utbetalt lønn hver 14. dag, vil man da få helt fritt for skatt på ene utbetalingen og vanlig på andre? eller halv skatt på begge utbetalingene? det står faktisk ingenting om dette i personalhåndboken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sille Skrevet 29. oktober 2006 #7 Del Skrevet 29. oktober 2006 ja, det kommer jo an på hvor mye skatt du har betalt resten av året, dvs hvilken type skattekort du har. Med prosentkort betaler man samme prosentsats hele året, mens med tabellkort er det lagt opp slik at man betaler mer skatt resten av året for å betale mindre i desember. ← Nei, er det sant? Frykter at jeg har prosentkort nemlig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 29. oktober 2006 #8 Del Skrevet 29. oktober 2006 men når man jobber som vikar, noe jeg også gjør, og får utbetalt lønn hver 14. dag, vil man da få helt fritt for skatt på ene utbetalingen og vanlig på andre? eller halv skatt på begge utbetalingene? det står faktisk ingenting om dette i personalhåndboken... ← Dette er hvordan det gjøres i Manpower (hentet fra deres personalhåndbok på www.manpower.no): "Redusert skattetrekk den 9. desember. På lønnsutbetalingen den 9. desember vil du få redusert skattetrekket ditt slik: Fakturagrunnlaget for perioden 16/11 - 30/11 (halv måned) utbetales uten skattetrekk. Fakturagrunnlaget for perioden 01/11 - 30/11 (hel måned) utbetales med 1/2 skattetrekk. Redusert skattetrekk foretas kun på lønnsutbetalingen den 9. desember. Det gis ikke mulighet for regulering/fritak av skatt ved senere lønnsutbetalinger. Dette vil med andre ord si at fakturagrunnlag som blir levert for sent, og derfor ikke kommer med på lønnen den 9. desember, utbetales med fullt skattetrekk den 23. desember. Frivillig ekstra skattetrekk vil ikke bli trukket med mindre vi blir bedt om det. Påleggstrekk og andre lønnstrekk vil bli trukket som normalt." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 29. oktober 2006 #9 Del Skrevet 29. oktober 2006 takk niomi. jobber ikke for manpower, og det står ikke i min personalhåndbok... men mente å ha hørt at det var slik som manpower skriver ja, at det er uten skattetrekk på første utbetalingen og med vanlig trekk på den andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ephemera Skrevet 29. oktober 2006 #10 Del Skrevet 29. oktober 2006 men når man jobber som vikar, noe jeg også gjør, og får utbetalt lønn hver 14. dag, vil man da få helt fritt for skatt på ene utbetalingen og vanlig på andre? eller halv skatt på begge utbetalingene? det står faktisk ingenting om dette i personalhåndboken... ← Når jeg jobbet som vikar og fikk lønn hver 14. dag, fikk jeg den ene lønna uten skatt og vanlig skatt på den andre (Ikke Manpower jeg heller...) Men det kan være forskjellig praksis på dette. Og forøvirg varierer det litt om man får halv skatt i november eller desember. I en tidligere jobb hadde vi lønnsutbetaling den siste i måneden og da fikk vi halv skatt i november. Nå får jeg lønn den 15. og da får jeg halv skatt i desember. Gleder meg, jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #11 Del Skrevet 29. oktober 2006 Man betaler bare skatt en gang i året og det er rett før fellesferien året etter, da er oppgjøret kommet. Det man betaler hver lønning/måned er forskudd til skatt, slik at man slipper å betale så utrolig stor skattesmell Hva mye man betaler i forskudd hver lønning betyr skattemessig ingenting Halv skatt i desember er egentlig lureri, hvis man tror dette er en gave fra regjeringen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 29. oktober 2006 #12 Del Skrevet 29. oktober 2006 er det noen som tror det er en gave? trodde de fleste visste at det var halv skatt i desember grunnet at trekkene resten av året var høynet for å dekke opp den halve skatten i desember jeg? og uansett så er det komfertabelt å ha litt mer å rutte med i desember, det er vel derfor folk gleder seg litt til det regner jeg med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ephemera Skrevet 29. oktober 2006 #13 Del Skrevet 29. oktober 2006 Jeg vet godt at det ikke er noen gave, men det er deilig å få litt ekstra å rutte med til jul Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå