Ada=) Skrevet 28. januar 2003 #1 Skrevet 28. januar 2003 Hei! Jeg lurte paa om noen av dere her inne vet om det har kommet en ny navnelov som gjor det mulig aa slaa sammen etternavn med bindestrek etter at man er gift (saann at man slipper aa ta bare det ene navnet). Vet at en slik lov var paa trappene, og jeg synes aa huske at den skulle tre i kraft 1.1.03, men saken er den at jeg aner ikke hvor jeg skal hendvende meg , og det er litt vanskelig aa ta en telefon til kommunen for meg naa naar jeg bor i Australia Noen som kan hjelpe? Ada
Labella Skrevet 29. januar 2003 #2 Skrevet 29. januar 2003 Den nye navneloven trådde i kraft 1/1-03. Du kan lese mer om den her: http://odin.dep.no/jd/norsk/aktuelt/012101...k000-b-n-a.html :D
Ada=) Skrevet 30. januar 2003 Forfatter #3 Skrevet 30. januar 2003 Takk for linken, men jeg fikk den ikke til aa virke... Har vaert inne paa www.norge.no, og det er vel en eller annen etat man skal henvende seg til, men jeg vet ikke Saa naa har jeg sendt mail til den norske ambassaden i Australia, og haaper jeg faar svar derfra! Ada
Labella Skrevet 30. januar 2003 #4 Skrevet 30. januar 2003 Rart, den virker ikke her heller nå. Men jeg kommer ikke inn på ODIN i det hele tatt, så det kan være serverproblemer eller noe... På ODIN (odin.dep.no) finner du det meste av offentlig informasjon (hvis du kommer inn på sidene da :blunke: ) Vi tro sidene kommer fort opp igjen.
ivanka Skrevet 30. januar 2003 #5 Skrevet 30. januar 2003 det stemmer at den nye navneloven lar dere/deg kombinere deres to etternavn med bindestrek mellom. siden du ikke får linken til å virke.
Gjest pulverheksa Skrevet 30. januar 2003 #6 Skrevet 30. januar 2003 Odin serveren har vært utilgjengelig hele uka, husker ikke hva som var problemet. Var nevnt i en eller annen avis.
Labella Skrevet 30. januar 2003 #7 Skrevet 30. januar 2003 Nå kommer jeg inn på ODIN igjen. Artikkelen er informativ, i tillegg finner du link til hele navneloven på siden.
Milo Minderbinder Skrevet 30. januar 2003 #8 Skrevet 30. januar 2003 Da kan vi teoretisk sett få mennesker her i landet med navnet Olsen-Olsen, dersom jeg forstår loven korrekt? Milo
Labella Skrevet 30. januar 2003 #9 Skrevet 30. januar 2003 Da kan vi teoretisk sett få mennesker her i landet med navnet Olsen-Olsen, dersom jeg forstår loven korrekt? Klart det :blunke: Hvis f.eks begge heter Olsen, og de ikke klarer å bli enige om hvem sitt navn man skal bruke... Husker du Ola-Ola (fra Egners lesebøker)? oppkalt etter to bestefedre som het Ola :D Hva med Ola-Ola Olsen-Olsen?
Milo Minderbinder Skrevet 30. januar 2003 #10 Skrevet 30. januar 2003 Tenk deg deg, da....Labella.......en generasjon frem i tid.. da har vi en teoretisk mulighet for følgende: Kari Olsen-Olsen treffer Ola Olsen-Olsen......... Da tar det litt av, vet du.... Kari og Ola Olsen-Olsen-Olsen-Olsen....... Jeg gidder av plasshensyn ikke å beskrive effekten som da kan komme etter 5 generasjoner, etter samme prinsipp........ Milo
ivanka Skrevet 31. januar 2003 #11 Skrevet 31. januar 2003 he he. det er ennå ikke blitt lov å kombinere mer enn to etternavn med bindestrek... resten må evt være mellomnavn. likevel kan det jo bli en del festlige varianter da. hadde f.eks en gang en kjæreste med foreldre som het henholdsvis hansen og jansen. og en søster som planla å gifte seg med kjæresten sin, de hadde også bare en bokstav som skilte etternavnene - men nå vil jeg helst ikke avsløre hva etternavnet vårt er, så dere får bare stole på meg når jeg sier at det hørtes temmelig teit ut, særlig fordi vi fra før av har et mellom-etternavn som ligner MYE på det egentlige etternavnet. det ville blitt omtrent som 'anna frantzen hansen-jansen'...
ivanka Skrevet 31. januar 2003 #12 Skrevet 31. januar 2003 å nei jeg dobbeltklikket. moderatoooor!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå