fruenge Skrevet 28. januar 2003 #1 Skrevet 28. januar 2003 Jeg testet positiv på EL lørdag 18. januar, brukte Clear Plane. Slik jeg har forstått det så sier den at du da er fruktbar etter 24-36 timer etter testen er tatt. Og vi satt igang, både søndag 19 og mandag 20. Vi har begynt til utredning og var på sykehuset for test av div torsdag 24, og da hadde jeg progesteron på 19,8. Noe som viser at jeg hadde eggløsning når jeg tok blodprøve. SÅ mitt spørsmål er det er jo ikke riktig da at det kun er 2 dager i mnd man kan bli gravid. Tydeligvis hadde jeg mange sjangser fom søndag tom torsdag/fredag. Eller så er det en annen mulighet nemlig at CP lyver. BLir frustret her nå. Jeg testet blå 14 dager etter siste mens og har sykluser på 27-35 dager. Noen som kan hjelpe meg.
gla Skrevet 29. januar 2003 #2 Skrevet 29. januar 2003 Om du har sex et par dager før EL kan du også score, men særlig mer vet jeg ikke.
Fakse Skrevet 29. januar 2003 #3 Skrevet 29. januar 2003 Du kan bli gravid fra egget løsner og i løpet av det nærmeste 1-2 døgnene. Men siden en sædcelle kan overleve ganske lenge, så vil også sex før selve eggløsninga ha gode sjanser for å gjøre deg gravid. Det er litt forskjell fra kvinne til kvinne, men sansynligvis kan du bli gravid 5-6 dager i løpet av måneden. En liten digresjon men.... sjansen for å få jente er størst dersom man har sex før eggløsning. Sædcellene som skal bli jenter overlever nemlig lengst. Dersom man derimot har sex når egget allerede er der er sjansen stor for at det er en liten gutt som kommer. Sædcellene som skal bli gutter svømmer nemlig raskest...
fruenge Skrevet 29. januar 2003 Forfatter #4 Skrevet 29. januar 2003 Men Ragnhil, det du sier er i tråd med det jeg tenker, mne ikke hva legen sier. Jeg stest blå på CP på lørdag, dvs den iser at jeg har eggløsning dagen etterpå. Likevel sier blodprøven hos legen at jeg hadde eggløsning torsdag, altså 5 dager etter CP indikerte eggløsning. TO muligheter, enten så lyver CP; eller så har jeg vannvittig mange dager med eggløsning.
Adrienne Skrevet 29. januar 2003 #5 Skrevet 29. januar 2003 Litt feil info fra Ragnhild... I fra egget er løsnet har det en levetid på 12-24 timer. I denne perioden kan egget bli befruktet. Sædcellene kan leve i opptil 5 dager, men 3 dager er mer normalen. Sædcellene kan derfor ligge å vente på at egget skal slippes i flere dager, og en kan derfor bli gravid når en har sex tre-fem dager før eggløsning og en dag etter EL. Over til ClearPlan resultatene. Alt en eggløsningstest gjør er å konstatere at en eggløsning kan komme, ikke at den faktisk kommer. Noen ganger nøler kroppen litt, og eggløsningen kommer senere. Tror det er det som har skjedd denne gangen, og jeg ville stolt mer på blodprøven. Eggløsningstester anbefales også å tas til etter at en ikke får utslag lenger, for en kan faktisk teste positivt på EL tester flere dager på rad. Det er dagen etter den siste positive testen at EL normalt dukker opp. En enkel "hjemmemåte" å finne ut om en har hatt eggløsning eller ikke er å sjekke kroppstemperaturen hver morgen (til samme tid, rett etter at du har våknet) i løpet av den perioden en regner med å ha EL. Kroppstemperaturen stiger nemlig med 0.2-0.5 grader etter EL på grunn av endringen i hormonene i kroppen.
fruenge Skrevet 29. januar 2003 Forfatter #6 Skrevet 29. januar 2003 Takk Adrienne for svar. Da er det kanskje slik med meg da at egget ruger litt før det slipper seg. God tips om EL test å teste til det ikke gir utslag lenger. Derimot i bruksanviningen står det at det ikke er nødvendig å teste fler ganger etter at den har gitt utslag. Man da har de kanskje ikke tenkt på at noen kvinner har nølende egg?
Fakse Skrevet 29. januar 2003 #7 Skrevet 29. januar 2003 Litt feil info fra Ragnhild... I fra egget er løsnet har det en levetid på 12-24 timer. I denne perioden kan egget bli befruktet. Sædcellene kan leve i opptil 5 dager, men 3 dager er mer normalen. Sædcellene kan derfor ligge å vente på at egget skal slippes i flere dager, og en kan derfor bli gravid når en har sex tre-fem dager før eggløsning og en dag etter EL. Ikke meningen å kverulere altså....men det var da akkurat det jeg sa? ELler kanskje jeg formulerte meg litt dårlig, for man kan selvfølgelig ikke bli gravid når man har samleie tre dager før eggløsning, man blir selvfølgelig gravid når man har eggløsning. Men et samleie tre dager før kan føre til at man blir gravid når eggløsningen kommer. Kan forresten ingenting om sånne tester. Har aldri prøvd å bli gravid, har lært det jeg kan om menstruasjonssykelen på biologistudier på universitetet. Der inngår ikke funksjonen i denne typer tester i pensum.
fruenge Skrevet 29. januar 2003 Forfatter #8 Skrevet 29. januar 2003 Forsto godt hva du mente Ragnhild, jeg opplevde svarene om like også.
Adrienne Skrevet 29. januar 2003 #9 Skrevet 29. januar 2003 He-he... Tror feilformuleringen var min... Det eneste som Ragnhild skrev som ikke var korrekt var levetiden på egget. Et egg lever max. 24 timer, ikke 1-2 døgn. fruenge, jeg skal ikke si med sikkerhet at egget ditt gjør slikt hver gang, men denne gangen ser det nok slikt ut. Jeg opplevde det samme en gang jeg også, hadde alle signalene, men egget ombestemte seg i siste liten. Og vi som trodde vi traff så godt. Vel-vel, måneden etter var jeg gravid. Ang. ClearPlan så har jeg hørt om flere inne på SnartGravid som har testet positivt i flere dager (ikke sånn 14, men 2-4). Kan jo komme til å koste litt det om en skal gjøre det hver måned. Selv testa jeg ikke med EL-tester så mye, for jeg ble etterhvert veldig flink til å kjenne kroppens signaler, særlig med EL-slim og temperatur. Men så har jeg en kropp som er veldig klar i sin tale også da... Litt artig teori det der med guttesæd og jentesæd i grunn. Om det stemmer så er det nok en liten gutt som driver å vokser seg til i magen min, for den ble laget mindre enn et halvt døgn før eggløsning. Vi får vente og se...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå